Verkstaden i Kopparberg (Fordon: allmänt)

av BD, Sunday, August 17, 2008, 09:31 (5733 dagar sedan)

[image]
Detta foto är på papper 220 mm brett. När man gör detaljförstoringar hittas mycket intressant.
[image]
Den iordningställda inre eldstaden är färdig för att sättas in. Notera balkstagen.
Bakom står ett av loken FLJ 1 - 4. Lägg även märke till mannen längst till vänster, han vevar kättingspelet till bockkranen.

Fler detaljförstoringar i nästa bidrag.

Verkstaden i Kopparberg

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, August 17, 2008, 09:35 (5733 dagar sedan) @ BD

Intressant. Kan du förstora upp mössan på föraren på lok 11?

Verkstaden i Kopparberg

av Anders Ö/NJM, Sunday, August 17, 2008, 11:25 (5733 dagar sedan) @ BD

Intressant förstärkning runt ytterfyrboxens nedre del.

Förskoning

av BD, Sunday, August 17, 2008, 12:44 (5733 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Intressant förstärkning runt ytterfyrboxens nedre del.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det är antagligen ett exempel på "förskoning" d v s en dubbling med plåt utanpå den anfrätta inre plåten.

Förskoning

av Anders Ö/NJM, Sunday, August 17, 2008, 12:54 (5733 dagar sedan) @ BD

Intressant förstärkning runt ytterfyrboxens nedre del.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det är antagligen ett exempel på "förskoning" d v s en dubbling med plåt utanpå den anfrätta inre plåten.

Jupp, exempel på motsvarande förstrkning, fast på insidan har vi i en av våra icke använda ångfinke pannor.

Undrar vad bes.männen säger idag?

Förskoning

av BD, Sunday, August 17, 2008, 13:05 (5733 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Intressant förstärkning runt ytterfyrboxens nedre del.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det är antagligen ett exempel på "förskoning" d v s en dubbling med plåt utanpå den anfrätta inre plåten.


Jupp, exempel på motsvarande förstrkning, fast på insidan har vi i en av våra icke använda ångfinke pannor.

Undrar vad bes.männen säger idag?

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Var tid har sina metoder och en senare tid får nog finna sig i att acceptera det som gjorts tidigare på ett godtagbart sätt med då beprövad metod.
Och beprövat är det med dubblingar/förskoningar.
Jag själv finner alltid nöje i att titta på A-1001 uppskurna panna och eldstad.
Där finns bl a exempel på vidskarvningar med enkelradig nitning.
Skulle exempelvis en ung ordinarie besiktningsman inte godta en äldre reparation går det alltid att tala närmare med honom och hans förman.