Gasturbindriven kraftstation (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, November 14, 2012, 19:13 (4173 dagar sedan)

[image]

Äntligen ett foto på denna gasturbindrivna kraftstation.


Bildnummer: Jvm.KDAA12861:

Beskrivning
Motivkategori: Fordon Ämnesord 1: Godsvagn
Fototid: 1950 T Ämnesord 2: Bangård
Bolag: 758 Ämnesord 3: Fabriksbyggnad
Ort/Driftplats Skärblacka Ämnesord 4: Personal
Kommun: Norrköping Ämnesord 5: Barn
Bandel: 374
Län: Östergötland Fotograf:
Land:


Bildtext:
Vagnen är en Kraftstation driven med en så kallad reamotor. Den tillverkades av STAL, Finspång. SJ L 323064

Gasturbindriven kraftstation

av BS, Thursday, November 15, 2012, 09:12 (4173 dagar sedan) @ BD

I början av 1940-talet önskade man på STAL i Finspång utvidga sitt tillverkningsprogram. Blickarna föll då på gasturbiner som man ansåg var närbesläktade med företagets välkända ångturbiner. Väl fungerande gasturbiner hade tagits fram i Tyskland och Schweiz under 1930-talet. I slutet av 1930-talet hade man även insett att utvecklingen inom flygmotorområdet på sikt inte skulle kunna nöja sig med kolvmotorer, de var för otympliga och för långsamma. En variant av gasturbinen, reaktionsmotorn (idag: jetmotorn) började då så sakteliga tona fram. Fungerande jetmotorer utvecklades också under kriget i Tyskland och England. En jetmotor är en gasturbin där hela axeleffekten tas ut för att driva kompressorn. Gasturbiner behöver nämligen arbeta med övertryck på förbränningsluften för att fungera.

På STAL anställdes 1945 den unge civilingenjören Curt Nicolin för att leda utvecklingen inom gasturbinområdet. Man kom snart överens med Kungl. Flygförvaltningen om att ta fram en jetmotor och med det lyckades man så småningom mer än väl.

Det var emellertid inom det civila och stationära området som STAL skulle ta det första steget i sin gasturbinutveckling. STAL var dotterbolag till ASEA och det var även AB Skandinaviska Elverk som producerade och distribuerade elektrisk kraft här och var. Efter kriget var det under lång tid kraftbrist i landet. Tanken föddes då att ett järnvägsmobilt kraftverk på 2 400 kW skulle beställas av Elverk hos STAL. Verket som skulle drivas av en gasturbin blev färdigt 1951. Fördelen med gasturbinen är att den är snabbstartande och att den är den enda värmemotor som inte behöver någon kylning. I det här fallet skulle flera tusen kilowatt värme behöva kylas bort om en förbränningsmotor eller ångturbin använts. Av vad som är känt kom verket till användning vid ett enda tillfälle och det var under torråret 1955 då det ställdes upp utanför Nyköping och kopplades ihop med elnätet. Verket gick där under drygt 2 000 timmar med inte mindre än 130 starter.

Nästa gång det blev aktuellt att använda reservkraftverket var under kraftbriståret 1959. Stockholms Elverk önskade då hyra verket men eftersom STAL ville ha för mycket betalt blev det ingen affär. Verket kom inte mer till användning och skrotades i början av 1960-talet i Göteborg. Erfarenheterna med reservkraftverket ledde till att STAL så småningom blev en av de ledande aktörerna inom gasturbinområdet.

Mer att läsa finns i Eric Östmars intressanta Gasturbinutvecklingen vid STAL-LAVAl 1945-1965, utgiven 1971.

Bengt Spade

Gasturbindriven kraftstation

av QZGBT5, Thursday, November 15, 2012, 09:24 (4173 dagar sedan) @ BS

I början av 1940-talet önskade man på STAL i Finspång utvidga sitt tillverkningsprogram. Blickarna föll då på gasturbiner som man ansåg var närbesläktade med företagets välkända ångturbiner. Väl fungerande gasturbiner hade tagits fram i Tyskland och Schweiz under 1930-talet. I slutet av 1930-talet hade man även insett att utvecklingen inom flygmotorområdet på sikt inte skulle kunna nöja sig med kolvmotorer, de var för otympliga och för långsamma. En variant av gasturbinen, reaktionsmotorn (idag: jetmotorn) började då så sakteliga tona fram. Fungerande jetmotorer utvecklades också under kriget i Tyskland och England. En jetmotor är en gasturbin där hela axeleffekten tas ut för att driva kompressorn. Gasturbiner behöver nämligen arbeta med övertryck på förbränningsluften för att fungera.

På STAL anställdes 1945 den unge civilingenjören Curt Nicolin för att leda utvecklingen inom gasturbinområdet. Man kom snart överens med Kungl. Flygförvaltningen om att ta fram en jetmotor och med det lyckades man så småningom mer än väl.

Det var emellertid inom det civila och stationära området som STAL skulle ta det första steget i sin gasturbinutveckling. STAL var dotterbolag till ASEA och det var även AB Skandinaviska Elverk som producerade och distribuerade elektrisk kraft här och var. Efter kriget var det under lång tid kraftbrist i landet. Tanken föddes då att ett järnvägsmobilt kraftverk på 2 400 kW skulle beställas av Elverk hos STAL. Verket som skulle drivas av en gasturbin blev färdigt 1951. Fördelen med gasturbinen är att den är snabbstartande och att den är den enda värmemotor som inte behöver någon kylning. I det här fallet skulle flera tusen kilowatt värme behöva kylas bort om en förbränningsmotor eller ångturbin använts. Av vad som är känt kom verket till användning vid ett enda tillfälle och det var under torråret 1955 då det ställdes upp utanför Nyköping och kopplades ihop med elnätet. Verket gick där under drygt 2 000 timmar med inte mindre än 130 starter.

Nästa gång det blev aktuellt att använda reservkraftverket var under kraftbriståret 1959. Stockholms Elverk önskade då hyra verket men eftersom STAL ville ha för mycket betalt blev det ingen affär. Verket kom inte mer till användning och skrotades i början av 1960-talet i Göteborg. Erfarenheterna med reservkraftverket ledde till att STAL så småningom blev en av de ledande aktörerna inom gasturbinområdet.

Mer att läsa finns i Eric Östmars intressanta Gasturbinutvecklingen vid STAL-LAVAl 1945-1965, utgiven 1971.

Jag var på studiebesök hos STAL-Laval i februari 1972. Då byggde man sådana här reservaggregat av begagnade jetmotorer från stridsflygplan. En del av dessa motorer kom från USA:s "verksamhet" i Vietnam.


/Bengt

Gasturbindriven kraftstation

av BD, Thursday, November 15, 2012, 09:30 (4173 dagar sedan) @ QZGBT5

Jag var på studiebesök hos STAL-Laval i februari 1972. Då byggde man sådana här reservaggregat av begagnade jetmotorer från stridsflygplan. En del av dessa motorer kom från USA:s "verksamhet" i Vietnam.


/Bengt

Var det endast brännkammaren och kompressorn som användes som gasgenerator?

Gasturbindriven kraftstation

av QZGBT5, Thursday, November 15, 2012, 09:39 (4173 dagar sedan) @ BD

Jag var på studiebesök hos STAL-Laval i februari 1972. Då byggde man sådana här reservaggregat av begagnade jetmotorer från stridsflygplan. En del av dessa motorer kom från USA:s "verksamhet" i Vietnam.


/Bengt


Var det endast brännkammaren och kompressorn som användes som gasgenerator?

Det vet (minns) jag tyvärr inte.

/Bengt

Gasturbindriven kraftstation

av BS, Thursday, November 15, 2012, 11:00 (4173 dagar sedan) @ QZGBT5

STAL köpte ett antal begagnade jetmotorer från USA vilka man använde i de kompakta gasturbinkraftverk som man hade stora försäljningsframgångar med. Hela motorn måste dock användas, alltså även turbinen, eftersom denna drev kompressorn.

Nicolin försökte sälja gasturbinkraftverk även till SJ

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 15, 2012, 22:34 (4172 dagar sedan) @ BS

Skrivelse från SJ elektrotekniska byrå till GD Upmark 1953 [SJ Ebr arkivhandlingar]

Detta gällde större aggregat än det avbildade spårburna. Kanske skulle man kunna ha ett 10 MW-aggregat i reserv för elmatningen till järnvägen t ex i Stockholmsområdet "med dess så småningom växande lokaltrafik", funderade Ebr-chefen Åke Karsberg. Eventuellt skulle även dessa stora aggregat kunna göras transportabla. Redan tidigare hade man dock, enligt Karsberg, diskuterat (och förkastat) att ha transportabla kraftverk med ångturbiner. Detta "redan på förre byråchefen Öfverholms tid". Detta gällde Öfverholm den äldre, far till Håkan Öfverholm som nämns i början på rapporten.

Gasturbindriven kraftstation Q42-identitet och tillverkare.

av Peter B, Thursday, December 08, 2022, 11:19 (498 dagar sedan) @ BJ

http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/view/STALklubben/ReservKraftverket#
Även i större format. lit Q42, P märkt.
BJ

Jag testar att väcka liv i en gammal tråd. Jag är dålig på särtryck, kanske är det anledningen till att jag inte hittar denna vagn i nått särtryck. Men Q42:an borde väl varit tilldelat något nummer? Iofs hittar jag inget heller om Q24-28, 31, 38, 39, 41. Även dessa verkar inte ha varit förtecknade i nått särtryck.
Just Q42:an har jag inte hittat nått spår efter vem som gjort underrede/korg (dvs själva vagnen och boggier).

Jag får väl se om det detta inlägg drunknar i gamla tråden, eller om jag ska lägga upp en nu tråd.

Gasturbindriven kraftstation Q42-identitet och tillverkare.

av Anders Jansson, Thursday, December 08, 2022, 14:40 (497 dagar sedan) @ Peter B

På några ställen i Mbr diarium används beteckningen Q42 nr 1.

Gasturbindriven kraftstation Q42-identitet och tillverkare.

av Peter B, Friday, December 09, 2022, 11:02 (497 dagar sedan) @ Anders Jansson

Går det enkelt att hitta de ställena? Diariet är väl inte skannat. Det skulle vara intressant att beställa fram handlingarna där Q42 är behandlade.

Gasturbindriven kraftstation Q42-identitet och tillverkare.

av Anders Jansson, Friday, December 09, 2022, 17:40 (496 dagar sedan) @ Peter B

Går det enkelt att hitta de ställena? Diariet är väl inte skannat. Det skulle vara intressant att beställa fram handlingarna där Q42 är behandlade.

Mejla mig så får du lite info i retur.

Gasturbindriven kraftstation

av johanw, Thursday, November 15, 2012, 20:59 (4172 dagar sedan) @ BD

Nu kör Siemens i Finspång dessa som "gummi-VUT" genom Norrköping till hamnen där. Den stora marknaden är där det finns överskottsgas att bränna (läs oljeproducerande länder).

VH

/Johan

Gasturbindriven kraftstation

av BS, Friday, November 16, 2012, 09:10 (4172 dagar sedan) @ johanw

Tack Gunnar E för intressanta uppgifter! I sammanhanget bör f öv nämnas att till det mobila aggregatet hörde även en tvåaxlig tankvagn, märkt med ägarens namn (AB Skandinaviska Elverk). En bild av ekipaget finns i en reklambroschyr från STAL. Tyvärr har jag inte lyckats spåra tankvagnens inventarienummer eller dess tillverkare, den ser dock ut att vara av Christian Olssons självbärande typ.

Gasturbindriven kraftstation

av BS, Friday, November 16, 2012, 19:56 (4171 dagar sedan) @ BS

Enligt en tillförlitlig källa tillhörde tankvagn Q12 503381 Skandinaviska Elverk. Vagnen var den enda som 1960 var registrerad på Elverk och bör således ha varit den som var kopplad till gasturbinkraftverket.