Co13 2832 mm från Nynäs (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, November 18, 2012, 23:10 (4175 dagar sedan)

För den som tycker att SJVM bara skrotar, så kan det kanske vara en motvikt att visa också det vi satsar på.

[image]
Co13 2832 börjar närma sig färdigställande. Lacken är klar och märkning pågår.

[image]
Inredning under montage.

[image]
Detaljbild på märkning och nytillverkade fönster. Även nitskarven över taket är nytillverkad.

[image]
Efter vår stora städning och omflyttning på Nynäs har vi samlat tyngre komponenter som transformatorer, traktionsmotorer och hjälpmaskiner på ett säkert och bra ställe, där de heller inte är ivägen. Till vänster W 1229 som ibland är uppe på tapeten, men den dagen kommer, som loket rullar igen.

[image]
Z43 450 kommer inom kort att lackeras. Dålig bild, men den kommer att få det utseende den hade på 70/80-talet med blå/orange färg.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Co13 2832 mm från Nynäs

av Thomas Tell, Sunday, November 18, 2012, 23:48 (4175 dagar sedan) @ HP

[image]
Inredning under montage.

Inte träbänkar som original?
/tell

Co13 2832 mm från Nynäs

av Nils-Eric Sääf, Monday, November 19, 2012, 07:17 (4175 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vad var det för EPA revision loket fick i Östersund. Hur många gånger var det i tjänst innan det gick sönder . Varför togs inte loket omhand direkt. Där hade ni f.ö ett nästan nyrenoverat fordon.Måste vara komplett inkompetent att ta sig an något som fordrade totalrevision. Vad hände ? vem bestämde att det skulle stå på Skrotspåret. Någon som kan förklara varför 1202 släpades hem när ni samtidigt har ett kanonfint1200. Det framkom aldrig att 1202 skulle vara annat än driftslok. Aldrig läste jag att det skulle bli reservdelsförråd. Det nämns ibland att det är så vansinnigt jobba med de stora maskinerna. Använd de mindre lätthanterliga loken då. Jag förstår att ni har ett H---vete med TRV. De vill väl ha alla pengar till vägarna.

Co13 2832 mm från Nynäs

av Mattias Jansson, Monday, November 19, 2012, 09:13 (4175 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vad var det för EPA revision loket fick i Östersund. Hur många gånger var det i tjänst innan det gick sönder . Varför togs inte loket omhand direkt. Där hade ni f.ö ett nästan nyrenoverat fordon.Måste vara komplett inkompetent att ta sig an något som fordrade totalrevision. Vad hände ? vem bestämde att det skulle stå på Skrotspåret. Någon som kan förklara varför 1202 släpades hem när ni samtidigt har ett kanonfint1200. Det framkom aldrig att 1202 skulle vara annat än driftslok. Aldrig läste jag att det skulle bli reservdelsförråd. Det nämns ibland att det är så vansinnigt jobba med de stora maskinerna. Använd de mindre lätthanterliga loken då. Jag förstår att ni har ett H---vete med TRV. De vill väl ha alla pengar till vägarna.

Vilket lok pratar du om i början av ditt inlägg, det med referenserna till Östersund?

Co13 2832 mm från Nynäs

av Nils-Eric Sääf, Monday, November 19, 2012, 09:52 (4175 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det finns på Bild 4 vad jag se LOK W 1229 som genomgick en stor revision och var på museeidagarna ute och drog Pendeln till Gävle central. Var framme hos "Palle"och klappade loket. Som jag fattade var det precis färdigt till dessa turer. Sedan hände något och av nån anledning hamnade loket i Nynäs där det stått sedan dess tror jag.Ett lok som är nyreviderat ska väl inte hamna bland skrotloken. Det skulle naturligtvis lagats direkt och används. Har en känsla av att loket kom i onåd fast det lagts många feta slantar på revisionen då loket innan det räddades stod som en skrothög under en halv presenning i Brösarp. En dag räddades det till från att gå en snabb död tillmötes till en långsam död i Gävle.

Co13 2832 mm från Nynäs

av Jonas Sjöberg, Monday, November 19, 2012, 10:39 (4175 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det var väl GBBJ i Grängesberg som renovera loket, inte Östersund

Co13 2832 mm från Nynäs

av Nils-Eric Sääf, Monday, November 19, 2012, 10:52 (4175 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

I så fall
så ger jag mej. Jag var inte med.Det kanske inte var precis nyrenoverat heller. Hur länge kunde de köra med loket efter rev. ??

Co13 2832 mm från Nynäs

av M.S., Monday, November 19, 2012, 13:03 (4175 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Exakt var klämmer skon och vad är det som JVM skötter så illa i dina ögon?

Kommer det inte fram den ena restaureringen efter den andra?
Ånglok/ellok/dieslar/vagnar mm som på ett bra sätt visas och bevaras åt eftervärlden?
Verkstadskön är lång, även på JVM. Det är många fordon att sköta om på ett bra sätt, men man verkar glömma att det, även här, är människor som sköter driften!

Vad det gäller W så är det botten på rundpannan som är utrostad, och nej, loket skall inte skrotas. Den, liksom fler lok, väntar på sin tur!

/elitreparatör.....

Co13 2832 mm från Nynäs

av Nils-Eric Sääf, Monday, November 19, 2012, 13:28 (4175 dagar sedan) @ M.S.

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra. Visserligen pekar väl TRV ut riktningen men denna skrotningsiver som de i Gävle för tillfället verkar lida av är tyvärr ett elände. Alla verkar slå dövörat till där och upprepar sitt mantra hur de vill
ha upplägget och lyssnar inte ett dugg.
Förr var det nöje att besöka Gävle,nu har iallafall jag ledsnat,tråkigt nog

Co13 2832 mm från Nynäs

av Mattias Jansson, Monday, November 19, 2012, 16:49 (4175 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra. Visserligen pekar väl TRV ut riktningen men denna skrotningsiver som de i Gävle för tillfället verkar lida av är tyvärr ett elände. Alla verkar slå dövörat till där och upprepar sitt mantra hur de vill
ha upplägget och lyssnar inte ett dugg.
Förr var det nöje att besöka Gävle,nu har iallafall jag ledsnat,tråkigt nog

Vadå för skrotningsiver, vad är det som har eskalerat med skrotningar på sistone?

Co13 2832 mm från Nynäs

av HP, Monday, November 19, 2012, 18:41 (4174 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra. Visserligen pekar väl TRV ut riktningen men denna skrotningsiver som de i Gävle för tillfället verkar lida av är tyvärr ett elände. Alla verkar slå dövörat till där och upprepar sitt mantra hur de vill
ha upplägget och lyssnar inte ett dugg.
Förr var det nöje att besöka Gävle,nu har iallafall jag ledsnat,tråkigt nog

Bäst du blundar då, för i vinter ska vi skrota bort hela 17 Oms-vagnar...;-)

/Henrik R, SJVM

Co13 2832 mm från Nynäs

av Nils-Eric Sääf, Monday, November 19, 2012, 21:18 (4174 dagar sedan) @ HP

Ja. Det var ju viktigt att meddela. Ni måste ju visa att ni inte tappar taget om skrotningarna. BRA JOBBAT hp.

Co13 2832 mm från Nynäs

av Öster/NOR, Monday, November 19, 2012, 23:11 (4174 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Å vad är alternativet då?
Att TrV i Borlänge själva väler ut vad som ska skrotas?

Nä gå till din riksdagspolitiker å lobba för att det sparas för lite istället, så Jvm får mandat genom regeringsbrevet att spara istället för att skrota..

17 Oms-vagnar

av QZGBT5, Monday, November 19, 2012, 23:23 (4174 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja. Det var ju viktigt att meddela. Ni måste ju visa att ni inte tappar taget om skrotningarna.

Har Du något förslag vad de ska göra med dessa vagnar?

/Bengt

Co13 2832 mm från Nynäs

av HP, Monday, November 19, 2012, 18:44 (4174 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra.

Jag hoppas att vi lyssnar mer på tågintresserade i allmänhet än på enstaka tågintresserade i synnerhet.

/Henrik R, SJVM

Co13 2832 mm från Nynäs

av Bernt Talbrant, Monday, November 19, 2012, 19:18 (4174 dagar sedan) @ HP

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra.


Jag hoppas att vi lyssnar mer på tågintresserade i allmänhet än på enstaka tågintresserade i synnerhet.

/Henrik R, SJVM

[image]

Co13 2832 mm från Nynäs

av Joachim Eliasson, Monday, November 19, 2012, 19:20 (4174 dagar sedan) @ HP

Mycket bra sagt!

Co13 2832 mm från Nynäs

av Christer Fredriksson, Monday, November 19, 2012, 19:50 (4174 dagar sedan) @ HP

Vi står nu upp och hatten av för Henrik!:-)

Mycket bra svar till klagomuren!:-)

Co13 2832 mm från Nynäs

av Fredrik Lundström, Monday, November 19, 2012, 22:04 (4174 dagar sedan) @ HP

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra.


Jag hoppas att vi lyssnar mer på tågintresserade i allmänhet än på enstaka tågintresserade i synnerhet.

/Henrik R, SJVM

:-D

Bravo...!

//FL

Co13 2832 mm från Nynäs

av Öster/NOR, Monday, November 19, 2012, 23:12 (4174 dagar sedan) @ HP

Instämmer i kören, bra svarat ;o)

Men.. i realiteten..ärligt - hur mycket tar ni till er av de synpunkter som kommer från oss alla?

Co13 2832 mm från Nynäs

av Morshyttan, Monday, November 19, 2012, 23:17 (4174 dagar sedan) @ HP

DEN SOM LEVER FÅR SE. De privata museerna som finns runt om i Sverige styr väl och ställer som de vill. MEN de som kallar sej Sveriges Järnvägsmuseum ska nog lyssna på vad tågintresserade i allmänhet har för åsikter vad de ska göra.


Jag hoppas att vi lyssnar mer på tågintresserade i allmänhet än på enstaka tågintresserade i synnerhet.

/Henrik R, SJVM

Allt utom Y01s 626 är egalt sett från vår horisont, men risken är nog stor att betraktas som både partisk såväl som ensidig ;-) .

(318 och 626 har f.ö samma koppel, ett fint par i en framtid....:-) ;-) :-D :-D :-D )

Co13 2832 mm från Nynäs

av Ola Ahlström, Monday, November 19, 2012, 23:21 (4174 dagar sedan) @ HP

Stick i stäv med alla lovorden vill jag framföra att jag finner viss kritik mot JvM:s avvecklingsiver befogad. Kanske inte det ni vill läsa men jag uppfattar att det där nu saknas en långsiktig plan, som t.ex. Bevarandeplanen från 2007 eller Robert Sjöss artikel i Spår 2001 i vilka JVM var tydlig med sitt ansvar och som man uttryckte i Bevarandeplanen/2007 att "Fordonsägare som medvetet avstår från att följa rekomendationerna kan komma att inte omfattas av möjligheterna till överlåtelser eller depositioner från JVM eller annan JHRF-ansluten förening". Hårda ord i en publikation utgiven av ett statligt museum och som själv senare avvecklar fordon som 2007 rubricerades som "Riksintresse A", för visst stämmer det att Bo5 2287 skrotats, eller?

Kritik och negativa synpunkter måste få framföras även om det gäller ett staligt museum som sortera under en stalig myndighet, verksamheten är ju trots allt skattefinansierad.

Ola Ahlström
Malmö

Co13 2832 mm från Nynäs

av HP, Tuesday, November 20, 2012, 07:25 (4174 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Stick i stäv med alla lovorden vill jag framföra att jag finner viss kritik mot JvM:s avvecklingsiver befogad. Kanske inte det ni vill läsa men jag uppfattar att det där nu saknas en långsiktig plan, som t.ex. Bevarandeplanen från 2007 eller Robert Sjöss artikel i Spår 2001 i vilka JVM var tydlig med sitt ansvar och som man uttryckte i Bevarandeplanen/2007 att "Fordonsägare som medvetet avstår från att följa rekomendationerna kan komma att inte omfattas av möjligheterna till överlåtelser eller depositioner från JVM eller annan JHRF-ansluten förening". Hårda ord i en publikation utgiven av ett statligt museum och som själv senare avvecklar fordon som 2007 rubricerades som "Riksintresse A", för visst stämmer det att Bo5 2287 skrotats, eller?

Kritik och negativa synpunkter måste få framföras även om det gäller ett staligt museum som sortera under en stalig myndighet, verksamheten är ju trots allt skattefinansierad.

Ola Ahlström
Malmö

Hej Ola!
Helt rätt så saknas det en långsiktig plan, och detta är en viktig punkt att göra något åt. Vi håller nu på att klassificera vår fordonspark, där vi diskuterar varje fordon, och ger det en klassning som betyde vad det har för värde. När detta är klart är nästa steg att komma till en lista som i sin tur kan bli vår bevarandeplan.

Vagn 2287 är skrotad förra vintern. Anledningen är att vagnen från början var i uselt skick (den har blivit beskriven som en "våt säck" redan när den hämtades i Skåne, och fast den kom inomhus i Gävle blev det inte direkt bättre. Vagnen var så dålig så den höll på att rasa ihop vid en växling. Den hade heller ingen inredning som tillhört vagnen som trafikvagn. Vi bedömde att den var bortom all räddning och har plockat allt som var användbart. Tråkigt, men vi vi väljer då hellre att göra något åt de vagnar som faktiskt går att göra något åt. Genom restaureringen av 2702 har vi lärt oss att trävagnar har inga smarta genvägar utan kräver helt enkelt oerhört mycket tid, jobb och kostnader. Ska vi vara trovärdiga mot vår ägare måste vi också visa att de projekt vi tar oss an har ett syfte och är realistiska.

Vi tar gärna emot kritik och synpunkter, och lyssnar självklart på dem. Det är därför jag försöker vara öppen med vad vi gör och föra en dialog här. Det jag blir trött på är när det blir enbart negativa synpunkter som kommer upp om och om igen, dessutom om samma sak som jag förklarat flera gånger, för då verkar det ju inte vara någon mening med att förklara.

Mvh Henrik R, SJVM

Co13 2832 mm från Nynäs

av Svempa, Tuesday, November 20, 2012, 09:23 (4174 dagar sedan) @ HP

Jag tycker ni gör ett bra jobb. Ett vrak som inte har någon inredning och dessutom riskerar att rasa ihop måste ha krävt enorma resurser. Men trävagnståg går väl ändå att få ihop?

Du 188 tycker jag bör ställas som i väntan på resurser. Kanske kan man införa något värdsystem där företag och ev privatpersoner el föreningar kan få sponsra fordon. Då kan man svara den som blir väldigt engagerad i ett fordon hos er :- ja det kostar x kr att få i trafik. vill du bli värd för detta ?.

Co13 2832 mm från Nynäs

av Jonas Sjöberg, Monday, November 19, 2012, 10:41 (4175 dagar sedan) @ Thomas Tell

Soffstommarna bör väl brunmålasa för att passa denna färgsättning.

Co13 2832 mm från Nynäs

av Bjorn A, Tuesday, November 20, 2012, 19:59 (4173 dagar sedan) @ HP

Mm snart en Co13 i trafik.Ja förutom den SkJ har då.
Hur många av den typen finns kvar?

Co13 2832 mm från Nynäs

av HP, Tuesday, November 20, 2012, 21:27 (4173 dagar sedan) @ Bjorn A

Mm snart en Co13 i trafik.Ja förutom den SkJ har då.
Hur många av den typen finns kvar?

SJVM har en i Gävle samt en på dep hos SkJ.
NJ/Herrljunga äger en (den som var i Oleby).
En står i Målerås.
NJM har en.
En finns hos MBv.

Sex st då.

Mvh Henrik R

Co13 2832 - Görlitzboggier?

av Bertil Bengtsson, Friday, November 23, 2012, 19:28 (4170 dagar sedan) @ HP

Hej Henrik - med flera!

Ursäkta sen respons.. jag är glad pensionär och tiden räcker helt enkelt inte till längre!

"Med flera" ovan, därför att mitt inlägg riktar sig alla de föreningar som har nitade 30tals-vagnar i sin ägo.

TÄNK om någon enda nitad 30-talsvagn kunde förses med Görlitz-boggier! Det vore en museal höjdare, tycker jag!

Nu finns väl inte en enda Görlitz-boggi bevarad i Sverige. Jag har hört något om att sådana bannlystes av SJ för länge sedan. Görlitz-boggier (därmed menas här sådana med 3,6 m axelavstånd) finns kanske att få från Tyskland, Österrike, Polen, Frankrike, Belgien samt allehanda "östländer" - inklusive Turkiet.

Problemet då är att "tyska" boggier INTE är identiska med svenska. I Tyskland hade man lagermitt 1956 mm, i Sverige hade vi lagermitt 1980 mm. Med "lagermitt" menar jag - i avsaknad av för mig känt ord - bredden mellan lagemitt och fjädemitt. En tysk boggi var alltså 24 mm smalare än en svensk, i övrig identisk, boggi! Det skulle alltså inte gå att sätta en begagnad "tysk" boggi på svenska hjulsatser... Eller rättare sagt: det kostar pengar!
Berra

Co13 2832 - Görlitzboggier?

av HP, Friday, November 23, 2012, 23:39 (4170 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hej Henrik - med flera!

Ursäkta sen respons.. jag är glad pensionär och tiden räcker helt enkelt inte till längre!

"Med flera" ovan, därför att mitt inlägg riktar sig alla de föreningar som har nitade 30tals-vagnar i sin ägo.

TÄNK om någon enda nitad 30-talsvagn kunde förses med Görlitz-boggier! Det vore en museal höjdare, tycker jag!

Nu finns väl inte en enda Görlitz-boggi bevarad i Sverige. Jag har hört något om att sådana bannlystes av SJ för länge sedan. Görlitz-boggier (därmed menas här sådana med 3,6 m axelavstånd) finns kanske att få från Tyskland, Österrike, Polen, Frankrike, Belgien samt allehanda "östländer" - inklusive Turkiet.

Problemet då är att "tyska" boggier INTE är identiska med svenska. I Tyskland hade man lagermitt 1956 mm, i Sverige hade vi lagermitt 1980 mm. Med "lagermitt" menar jag - i avsaknad av för mig känt ord - bredden mellan lagemitt och fjädemitt. En tysk boggi var alltså 24 mm smalare än en svensk, i övrig identisk, boggi! Det skulle alltså inte gå att sätta en begagnad "tysk" boggi på svenska hjulsatser... Eller rättare sagt: det kostar pengar!
Berra

Läckert vore det, men som du säger, vi har ingen på lager...och skaffar vi från Tyskland så ska vi se till att få vagnen godkänd i Sveige...och helst hitta någon form av dokumentation om boggien och hur den ska underhållas...som ska översättas till svenska.

Och vi som inte ens hittar dok på boggi 39 och 42...;-)

Men visst vore det häftigt!

Mvh Henrik R, SJVM

Co13 2832 - Görlitzboggier?

av Öster/NOR, Saturday, November 24, 2012, 00:57 (4170 dagar sedan) @ HP

Hej Henrik - med flera!

Ursäkta sen respons.. jag är glad pensionär och tiden räcker helt enkelt inte till längre!

"Med flera" ovan, därför att mitt inlägg riktar sig alla de föreningar som har nitade 30tals-vagnar i sin ägo.

TÄNK om någon enda nitad 30-talsvagn kunde förses med Görlitz-boggier! Det vore en museal höjdare, tycker jag!

Nu finns väl inte en enda Görlitz-boggi bevarad i Sverige. Jag har hört något om att sådana bannlystes av SJ för länge sedan. Görlitz-boggier (därmed menas här sådana med 3,6 m axelavstånd) finns kanske att få från Tyskland, Österrike, Polen, Frankrike, Belgien samt allehanda "östländer" - inklusive Turkiet.

Problemet då är att "tyska" boggier INTE är identiska med svenska. I Tyskland hade man lagermitt 1956 mm, i Sverige hade vi lagermitt 1980 mm. Med "lagermitt" menar jag - i avsaknad av för mig känt ord - bredden mellan lagemitt och fjädemitt. En tysk boggi var alltså 24 mm smalare än en svensk, i övrig identisk, boggi! Det skulle alltså inte gå att sätta en begagnad "tysk" boggi på svenska hjulsatser... Eller rättare sagt: det kostar pengar!
Berra


Läckert vore det, men som du säger, vi har ingen på lager...och skaffar vi från Tyskland så ska vi se till att få vagnen godkänd i Sveige...och helst hitta någon form av dokumentation om boggien och hur den ska underhållas...som ska översättas till svenska.

Och vi som inte ens hittar dok på boggi 39 och 42...;-)

Men visst vore det häftigt!

Mvh Henrik R, SJVM

Å en risk finns att den behöver typas in ;o))

Men vadå HP, m39 finns det ju på...vi har en hel del hos oss å har gjort en del själva.
EDIT: enda UH-instr vi hittat behandlar inställning av boggi. Därför har jag satt ihop ett protokoll över mätningar av bussningar, slitplåtar, fjädrar mm utifrån toleranser i ritningssatsen.