Fakta om Ma 966 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, November 20, 2012, 12:27 (4174 dagar sedan)

Hej!
Jag efterlyser lite fakta om Ma 966?
-Vart har den varit stationerad?
-När blev den ombyggd (hytt/lyktor/dörrar)?
-När ställde SJ av den?
-När köptes den av TGOJ?
-När togs den i trafik av TGOJ?
-När blev den grön?
-Kan någon (Christer?) berätta lite om namnet Jacobina?

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Fakta om Ma 966

av Christer Fredriksson, Tuesday, November 20, 2012, 12:55 (4174 dagar sedan) @ HP

Jacobina är ett gammalt namn på ett gruvutmål i Grängesberg.

Jacobina är troligtvis ett namn på någon större Bergsmans hustru i gången tid.

Ett utmål är ett utstakat och av Bergmästaren godkänt område där utmålsinnehavaran har rätt att bryta den malm som finnes under marken inom området. Namnet Jacobina finnes även på andra gruvutmål i Sverige.

När man börjar bryta malm, dvs öppnar ett gruvhål, har man en gruva.

Utmålet/Gruvan Jacobina i Grängesberg tillfördes Grängesbergs Grufve AB 1883 och övergick sedan via Klotens Bruks AB till TGO, Trafik AB Grängesberg Oxelösund och därefter till SSAB och sist Grängesbergs Gruvor AB.

Brytningen i Jacobina-gruvan inställdes på 1880-talet då det fanns andra mera lättbrutna gruvor i samma område.

Då TGO flyttade sina anläggningar från hängväggen till liggväggen på andra sidan Skärningen, dagbrottet, så skulle man särskilja malmuppfordringsschaktet, Centralschaktet, från person- och materielschakt. Därför uppfördes Jacobina lave under åren 1945-47 för personal och materiel-transporter.

Jacobinalaven och Centralschaktets lave var i drift till gruvan stängdes i januari 1990 och uppfordring av materiel därefter fram till maj månad 1990.
Båda lavarna står fortfarande kvar men tömda på utrustning som byggnadsminnen av två olika typer av byggnadssätt; Fast gjutform för Centralschaktets lave och Glidform för Jacobina-laven. Båda lavarna är kulturminnen.

Fakta om Ma 966

av Anders C, Tuesday, November 20, 2012, 15:03 (4174 dagar sedan) @ HP

Enligt SLM var samtliga Ma stationerade i Ånge 1982, 1985, 1988 och 1991 (Ma 966 slopad av SJ 1990). Ma-loken överfördes till TGOJ under 1991 och man kan ju anta att även den slopade 966 kom över då.
Dyker upp i SLM 2003 igen som TGOJ-lok i Eskilstuna, då i nya TGOJ-målningen. I SLMP 2009 anges att de med nya målningen har moderniserade hytter.

Fakta om Ma 966

av Per-Olov Brännlund, Sunday, November 25, 2012, 14:23 (4169 dagar sedan) @ HP

Samtliga Ma-lok var från leverans och fram till att de överfördes till TGOJ stationerade i Ånge.

Lok 966 ombyggdes med flyttad hyttdörr m.m. vid NOHAB 1978-02-28.

Loket slopades 1990-10-01.

År 1991 överfördes kvarvarande icke slopade Ma-lok till TGOJ, 26 stycken.

Lok 966 som då var slopat fick som Anders C redan sagt "följa med" som det 27:e loket och det fanns i Eskilstuna i april 1993.

När 966 togs i trafik på TGOJ vet jag inte men det bör ha varit i början av 2000-talet.