Kiruna Sjöspåret med O Ob lok (Fordon: lok)
av Christer Fredriksson , fredag, december 14, 2012, 11:05 (3532 dagar sedan)
Nu återvänder vi från Narvik och stannar till i Kiruna samt beger oss ut på Loussajärvis is för att beskåda ellok Litt O/Ob Nr 34-35 under provkörning(leverensprov) med malmtåg på Sjöspåret från Sjötunneln under Kirunavaara fram till Kiruna Malmbangård, Kmb.
Vad förorsakade detta loks så tidiga "bortgång"?
OBS! I båda hytterna finnes personal!
OBS! Kontaktledningsstolparnas samt Kontaktledningens konstruktion!
När byttes dessa mot SJ standard?
Originalfotografiet:
Delförstoringar:
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Mattias Jansson , fredag, december 14, 2012, 11:24 (3532 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Vad förorsakade detta loks så tidiga "bortgång"?
Det var ett av de lok som fanns i stallet vid lokstallsbranden i Gällivare den 9 december 1935 (de andra var Oa 19-20 och Ds 106)
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Ola Almquist , Göteborg, onsdag, december 19, 2012, 01:38 (3527 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Vad förorsakade detta loks så tidiga "bortgång"?
Det var ett av de lok som fanns i stallet vid lokstallsbranden i Gällivare den 9 december 1935 (de andra var Oa 19-20 och Ds 106)
Fler bilder finns på Samlingsportalen. Sök på Ämnesord: Lokstall, Ort/Driftplats: Gällivare.
M.v.h.
Ola
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av HJP , fredag, december 14, 2012, 15:55 (3532 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
OBS! I båda hytterna finnes personal!
****
Möjligen en passåkare i bakhytten.
HJP
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Svempa , fredag, december 14, 2012, 18:59 (3532 dagar sedan) @ HJP
Troligare då mätpersonal då det enl bildtext handlade om en provtur.
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Morshyttan , horndal, fredag, december 14, 2012, 22:56 (3532 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Nu återvänder vi från Narvik och stannar till i Kiruna samt beger oss ut på Loussajärvis is för att beskåda ellok Litt O/Ob Nr 34-35 under provkörning(leverensprov) med malmtåg på Sjöspåret från Sjötunneln under Kirunavaara fram till Kiruna Malmbangård, Kmb.
Förlåt en liten fråga från novisen i den lilla orten utanför Avesta, men är det en koppelstång som går från drivaxeln och upp i maskinrummet!? .
Synvilla, iakttagarens inkompetens eller infacto?
.
Upp till svar den som vill, och en eloge till de trevliga bilderna från en svunnen tid
.
--
är egentligen Staffan Granath utanför horndal
Medlem i föreningen järnvägsmuseets vänner, med gävle som närmaste helgedom
Motto; \"skriv om idag - imorgon är det historia\"
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Kurt G Möller , fredag, december 14, 2012, 23:13 (3532 dagar sedan) @ Morshyttan
Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.
Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...
PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Mattias Jansson , lördag, december 15, 2012, 00:38 (3532 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.
Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...
PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.
OM man klickar på länken i mitt andra svar i den här tråden kommer man till två foton på utbrända lok, och fast man inte kan se vevstaken så syns i alla fall motorerna, inga små grejer direkt...
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av HJP , lördag, december 15, 2012, 00:56 (3532 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.
Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...
PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.
OM man klickar på länken i mitt andra svar i den här tråden kommer man till två foton på utbrända lok, och fast man inte kan se vevstaken så syns i alla fall motorerna, inga små grejer direkt...
****
Motorerna på dessa lok, hade en diameter på uppemot två meter. På motoraxeln satt en vev, där vevstaken var fästad. Den gick direkt till blindaxeln. Det betyder att drivhjulen hade samma varvtal som motorn.
HJP
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Gunnar Ekeving , lördag, december 15, 2012, 14:18 (3531 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.
Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...
PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.
Några ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum åskådliggör principen:
Ritning förslag till elektriskt malmtågslok
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Dag Bonnedal , söndag, december 16, 2012, 18:35 (3530 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Några ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum åskådliggör principen:
Loket enligt detta förslag från 1911 blev ju faktiskt byggt av Siemens 1914, men korgen blev lite annorlunda. SJ hade ju dock vid den tiden redan ökat kraven på malmtågsloken, så provloket hamnade på SBB i Schweiz i stället som Ce6/6 14101.
Dag B
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Kurt G Möller , fredag, december 14, 2012, 23:17 (3532 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Vilket år? 1917?
Obs. slickepinnarna!
Kiruna Sjöspåret med O Ob lok
av Kent Lillfors , Älvängen, fredag, december 14, 2012, 23:38 (3532 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Vilket år? 1917?
Obs. slickepinnarna!
Jo Kurt det skulle jag nog sätta en slant på
Någonstans i gömmorna har jag en bild där morfar skrivit "ett modernt malmtågslok" om det
var just detta lokpar minns jag inte
Men leverans året är 1917.
Som skrivits tidigare slopades de och skrotades efter lokstallsbranden i Gällevari dec-1935
Övriga "syskon" var i trafik till slutet av 50-talet!
Kenta