Kiruna Sjöspåret med O Ob lok (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Friday, December 14, 2012, 11:05 (4144 dagar sedan)

Nu återvänder vi från Narvik och stannar till i Kiruna samt beger oss ut på Loussajärvis is för att beskåda ellok Litt O/Ob Nr 34-35 under provkörning(leverensprov) med malmtåg på Sjöspåret från Sjötunneln under Kirunavaara fram till Kiruna Malmbangård, Kmb.

Vad förorsakade detta loks så tidiga "bortgång"?

OBS! I båda hytterna finnes personal!

OBS! Kontaktledningsstolparnas samt Kontaktledningens konstruktion!
När byttes dessa mot SJ standard?

Originalfotografiet:

[image]

Delförstoringar:

[image]

[image]

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Mattias Jansson, Friday, December 14, 2012, 11:24 (4144 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad förorsakade detta loks så tidiga "bortgång"?

Det var ett av de lok som fanns i stallet vid lokstallsbranden i Gällivare den 9 december 1935 (de andra var Oa 19-20 och Ds 106)

Länk till bilder i gamla forumet

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Ola Almquist, Wednesday, December 19, 2012, 01:38 (4139 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vad förorsakade detta loks så tidiga "bortgång"?


Det var ett av de lok som fanns i stallet vid lokstallsbranden i Gällivare den 9 december 1935 (de andra var Oa 19-20 och Ds 106)

Länk till bilder i gamla forumet

Fler bilder finns på Samlingsportalen. Sök på Ämnesord: Lokstall, Ort/Driftplats: Gällivare.

M.v.h.
Ola

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av HJP, Friday, December 14, 2012, 15:55 (4143 dagar sedan) @ Christer Fredriksson


OBS! I båda hytterna finnes personal!


[image]

****
Möjligen en passåkare i bakhytten.

HJP

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Svempa, Friday, December 14, 2012, 18:59 (4143 dagar sedan) @ HJP

Troligare då mätpersonal då det enl bildtext handlade om en provtur.

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Morshyttan, Friday, December 14, 2012, 22:56 (4143 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nu återvänder vi från Narvik och stannar till i Kiruna samt beger oss ut på Loussajärvis is för att beskåda ellok Litt O/Ob Nr 34-35 under provkörning(leverensprov) med malmtåg på Sjöspåret från Sjötunneln under Kirunavaara fram till Kiruna Malmbangård, Kmb.


[image]

Förlåt en liten fråga från novisen i den lilla orten utanför Avesta, men är det en koppelstång som går från drivaxeln och upp i maskinrummet!?:-| .

Synvilla, iakttagarens inkompetens eller infacto?:-) ;-) .

Upp till svar den som vill, och en eloge till de trevliga bilderna från en svunnen tid :-) ;-) :-D :-D ;-) .

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Kurt G Möller, Friday, December 14, 2012, 23:13 (4143 dagar sedan) @ Morshyttan

Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.

Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...

PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Mattias Jansson, Saturday, December 15, 2012, 00:38 (4143 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.

Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...

PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.

OM man klickar på länken i mitt andra svar i den här tråden kommer man till två foton på utbrända lok, och fast man inte kan se vevstaken så syns i alla fall motorerna, inga små grejer direkt...

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av HJP, Saturday, December 15, 2012, 00:56 (4143 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.

Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...

PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.


OM man klickar på länken i mitt andra svar i den här tråden kommer man till två foton på utbrända lok, och fast man inte kan se vevstaken så syns i alla fall motorerna, inga små grejer direkt...

****
Motorerna på dessa lok, hade en diameter på uppemot två meter. På motoraxeln satt en vev, där vevstaken var fästad. Den gick direkt till blindaxeln. Det betyder att drivhjulen hade samma varvtal som motorn.

HJP

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Gunnar Ekeving, Saturday, December 15, 2012, 14:18 (4142 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Javisst, käre bror - det är där som den lågvarviga jättemotorn sitter.

Liksom på tusentals andra tidiga ellok världen runt...

PS - brukar kallas vevstake i dessa fall.

Några ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum åskådliggör principen:

Ritning förslag till elektriskt malmtågslok

Sektion av motor till malmlokomotiv

Malmtågslok, mekanisk del

Fler ritningar

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Dag Bonnedal, Sunday, December 16, 2012, 18:35 (4141 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Några ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum åskådliggör principen:

Ritning förslag till elektriskt malmtågslok

Loket enligt detta förslag från 1911 blev ju faktiskt byggt av Siemens 1914, men korgen blev lite annorlunda. SJ hade ju dock vid den tiden redan ökat kraven på malmtågsloken, så provloket hamnade på SBB i Schweiz i stället som Ce6/6 14101.

Dag B

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Kurt G Möller, Friday, December 14, 2012, 23:17 (4143 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilket år? 1917?

Obs. slickepinnarna!

Kiruna Sjöspåret med O Ob lok

av Kent Lillfors, Friday, December 14, 2012, 23:38 (4143 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Vilket år? 1917?

Obs. slickepinnarna!

Jo Kurt det skulle jag nog sätta en slant på ;-)

Någonstans i gömmorna har jag en bild där morfar skrivit "ett modernt malmtågslok" om det
var just detta lokpar minns jag inte :-P
Men leverans året är 1917.

Som skrivits tidigare slopades de och skrotades efter lokstallsbranden i Gällevari dec-1935 :-(
Övriga "syskon" var i trafik till slutet av 50-talet!

Kenta