Julhälsning och julklapp från GBBJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Hallden, Saturday, December 22, 2012, 13:04 (4137 dagar sedan)

Igår, på fredagen tre dagar före jul, skrevs köpeavtalet under mellan Grängesbergsbanornas järnvägsmuseum och Green Cargo avseende GBBJ köp av Ma 401. En mycket trevlig julklapp till GBBJ och museijärnvägssverige. Ma-loket är den sista pusselbiten i GBBJ samlingar av TGOJ ellok. Ett lok av varje finns nu bevarad.
Våra planer för loket är i nuläget följande. Loket kommer genom GC försorg, och som en del av avtalet, förses med fräscha hjulringar. Loket kommer sedan förbli i ett oförändrat skick och användas som huvudeldriftlok inom GBBJ under tiden som Bt 305 tas in i verkstaden för vissa servicearbeten. Därefter tar vi upp diskussionen om eventuella återställningar av karosseri och färgsättning. Men nog vore det fräckt med stora lyktor i fronten på en Ma...

Från GBBJ önskas med detta och några bilder nedan från lokets olika tidsepoker, till er alla, en God Jul och ett Gott Nytt År
Stefan Halldén, Ordförande GBBJ


[img]http://hyrverk.se/gbbj/TGOJ_Ma_Lev_401_2.jpg[/img]
[img]http://i302.photobucket.com/albums/nn119/eriksamuel/Diverse/Ma401_1_zpscc370ce3.jpg[/img]
[img]http://i302.photobucket.com/albums/nn119/eriksamuel/Diverse/Ma401_4_zps41753719.jpg[/img]

Julhälsning och julklapp från GBBJ

av morrgan, Saturday, December 22, 2012, 15:26 (4137 dagar sedan) @ Hallden

Igår, på fredagen tre dagar före jul, skrevs köpeavtalet under mellan Grängesbergsbanornas järnvägsmuseum och Green Cargo avseende GBBJ köp av Ma 401. En mycket trevlig julklapp till GBBJ och museijärnvägssverige. Ma-loket är den sista pusselbiten i GBBJ samlingar av TGOJ ellok. Ett lok av varje finns nu bevarad.
Våra planer för loket är i nuläget följande. Loket kommer genom GC försorg, och som en del av avtalet, förses med fräscha hjulringar. Loket kommer sedan förbli i ett oförändrat skick och användas som huvudeldriftlok inom GBBJ under tiden som Bt 305 tas in i verkstaden för vissa servicearbeten. Därefter tar vi upp diskussionen om eventuella återställningar av karosseri och färgsättning. Men nog vore det fräckt med stora lyktor i fronten på en Ma...

Från GBBJ önskas med detta och några bilder nedan från lokets olika tidsepoker, till er alla, en God Jul och ett Gott Nytt År
Stefan Halldén, Ordförande GBBJ


[img]http://hyrverk.se/gbbj/TGOJ_Ma_Lev_401_2.jpg[/img]
[img]http://i302.photobucket.com/albums/nn119/eriksamuel/Diverse/Ma401_1_zpscc370ce3.jpg[/img]
[img]http://i302.photobucket.com/albums/nn119/eriksamuel/Diverse/Ma401_4_zps41753719.jpg[/img]

Vi i BJs kan bara gratulera GBBJ till förvärvet av lok Ma 401, vi köpte ju lok Ma 403 för några veckor sedan.

morrgan

Julhälsning och julklapp från GBBJ

av Micke D, Saturday, December 22, 2012, 18:02 (4136 dagar sedan) @ Hallden

Så trevligt att höra! Mysigt med hårda klappar i år :-) Gott nytt på er allesammans. Hälsningar Micke

Julhälsning och julklapp från GBBJ

av Kent A, Saturday, December 22, 2012, 21:21 (4136 dagar sedan) @ Hallden

Först grattis till förvärvet, kul att även ett "äkta TGOJ"-Ma blir bevarat.

Sedan tänkte jag anlägga en rent estetisk synpunkt, trots att alla TGOJ-purister kommer att få fnatt.
Jag har förmodligen inte sett alla varianter på färgsättning som Ma har eller har haft, men en hel del (inklusive den spygröna som står nedklottrad i Gredby och den skitbruna som gick till Kalmar.

Av alla de färgsättningar jag har sett på Ma mäste jag säga att den grön / blå som 401 har på sista bilden är den snyggaste, så mitt förslag är, behåll den.
Ta bara bort den fula klisterlappen mellan maskinrumsfönstren (och om det går, varningsskylten på dörren) sedan kan ni gått behålla den nuvarnade belysningen och få ett inte bara snyggt utan även användbart lok.

Men som sagt, i slutånden är det viktiga att ett TGOJ-Ma blir bevarat och man kan ju alltid hoppas på att ett till ur 400-serien bevaras så man även om tjugo år kan få se Ma-mult i Eskilstuna.

BJs då?

av Rasmus Axelsson, Saturday, December 22, 2012, 21:57 (4136 dagar sedan) @ Kent A

Men som sagt, i slutånden är det viktiga att ett TGOJ-Ma blir bevarat och man kan ju alltid hoppas på att ett till ur 400-serien bevaras så man även om tjugo år kan få se Ma-mult i Eskilstuna.

BJs har ju [link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=119576]Ma 403[/link] men frågan är vilken färgsättning den får och om man i så fall vill se den samman med Ma 401... se detta som en stilla bedjan till BJs att inte måla den i tokroliga BJ-färger.

BJs då?

av morrgan, Saturday, December 22, 2012, 23:11 (4136 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Men som sagt, i slutånden är det viktiga att ett TGOJ-Ma blir bevarat och man kan ju alltid hoppas på att ett till ur 400-serien bevaras så man även om tjugo år kan få se Ma-mult i Eskilstuna.


BJs har ju [link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=119576]Ma 403[/link] men frågan är vilken färgsättning den får och om man i så fall vill se den samman med Ma 401... se detta som en stilla bedjan till BJs att inte måla den i tokroliga BJ-färger.

Även i andra ändan av TJOJ lär det finnas ett TGOJ Ma-lok musealt bevarat, så det blir nog mer TGOL Ma bevarande än SJ varianten.

morrgan

BJs då?

av Svante Andersson, Sunday, December 23, 2012, 00:07 (4136 dagar sedan) @ morrgan

Även i andra ändan av TJOJ lär det finnas ett TGOJ Ma-lok musealt bevarat, så det blir nog mer TGOL Ma bevarande än SJ varianten.

morrgan


405?

BJs då?

av Ola Almquist, Sunday, December 23, 2012, 00:16 (4136 dagar sedan) @ Svante Andersson

Även i andra ändan av TJOJ lär det finnas ett TGOJ Ma-lok musealt bevarat, så det blir nog mer TGOL Ma bevarande än SJ varianten.

morrgan

405?

[link=http://fsvj.bloggo.nu/FSVJ-har-kopt-ett-av-de-historiska-TGOJ-loken---Ma-408/]408[/link]!

M.v.h.
Ola

BJs då?

av Svante Andersson, Sunday, December 23, 2012, 00:59 (4136 dagar sedan) @ Ola Almquist

[link=http://fsvj.bloggo.nu/FSVJ-har-kopt-ett-av-de-historiska-TGOJ-loken---Ma-408/]408[/link]!

M.v.h.
Ola

Tack Ola!

SA

Vilka TGOJ Ma-lok blir skrot?

av Rasmus Axelsson, Sunday, December 23, 2012, 12:42 (4136 dagar sedan) @ Ola Almquist

[link=http://fsvj.bloggo.nu/FSVJ-har-kopt-ett-av-de-historiska-TGOJ-loken---Ma-408/]408[/link]!

Det hade jag missat, grattis! Därmed är TGOJ Ma 401, 403 och 408 räddade till eftervärlden. Blir resten skrot/reservdelar eller är det mer spännande på gång?

Vilka TGOJ Ma-lok blir skrot?

av Måns Johannesson, Sunday, December 23, 2012, 13:20 (4136 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det hade jag missat, grattis! Därmed är TGOJ Ma 401, 403 och 408 räddade till eftervärlden. Blir resten skrot/reservdelar eller är det mer spännande på gång?

Enligt uppgift skall Stambanans vänner i Katrineholm tagit över 407 (som dock har transformatorhaveri) medan Netrail tar över 405 och 409. 6 av 9 TGOJ-Ma ser alltså ut att finnas kvar tills vidare (varav 2 i ordinarie trafik).
När det gäller SJ-Ma har KJmf tagit över 828 och järnvägsmuseum 966 medan Netrail har kvar åtminstone 827 (och 825 om den repareras efter olyckan).

/Måns

Tillstånd SBV?

av Rasmus Axelsson, Sunday, December 23, 2012, 14:48 (4136 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Enligt uppgift skall Stambanans vänner i Katrineholm tagit över 407 (som dock har transformatorhaveri) medan Netrail tar över 405 och 409. 6 av 9 TGOJ-Ma ser alltså ut att finnas kvar tills vidare (varav 2 i ordinarie trafik).

Spännande! SBV verkar inte ha något tillstånd att driva järnvägsverksamhet enligt Transportstyrelsen [link=http:// http://www.transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Tillstand/Giltiga-tillstand/]sida[/link]. Kan de då äga ett järnvägsfordon? Inget hindrar de att äga det fysiska föremålet men inte om det ska betraktas som ett fordon enligt järnvägsjuridiken, eller?

Tillstånd SBV?

av Martin Långström, Sunday, December 23, 2012, 15:15 (4136 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Spännande! SBV verkar inte ha något tillstånd att driva järnvägsverksamhet enligt Transportstyrelsen [link=http:// http://www.transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Tillstand/Giltiga-tillstand/]sida[/link]. Kan de då äga ett järnvägsfordon? Inget hindrar de att äga det fysiska föremålet men inte om det ska betraktas som ett fordon enligt järnvägsjuridiken, eller?

Det är två helt skillda saker att vara innehavare av trafiktillstånd och tillstånd att vara fordonsinnehavare.

Så det går alldeles utmärkt att äga ett registrerat järnvägsfordon (förutsatt att man har tillstånd till det) utan att ha trafiktillstånd.

Tillstånd SBV?

av HP, Sunday, December 23, 2012, 15:16 (4136 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enligt uppgift skall Stambanans vänner i Katrineholm tagit över 407 (som dock har transformatorhaveri) medan Netrail tar över 405 och 409. 6 av 9 TGOJ-Ma ser alltså ut att finnas kvar tills vidare (varav 2 i ordinarie trafik).


Spännande! SBV verkar inte ha något tillstånd att driva järnvägsverksamhet enligt Transportstyrelsen [link=http:// http://www.transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Tillstand/Giltiga-tillstand/]sida[/link]. Kan de då äga ett järnvägsfordon? Inget hindrar de att äga det fysiska föremålet men inte om det ska betraktas som ett fordon enligt järnvägsjuridiken, eller?

Ägare kan vem som helst vara, men om fordonet ska brukas ska det vara registrerat av en fordonsinnehavare (behöver ej vara samma som ägare) i Transportstyrelsens fordonsregister. Den som är fordonsinnehavare ska också ha en registrerad VKM (typ innehavarbeteckning, SJVM har just SJVM). Sedan ska fordonsinnehavaren också se till att fordonet är underhållet osv.

Mvh Henrik Reuterdahl