gjutning! (Leverantörstips - t ex vem kan gjuta?)

av henrik @, Friday, January 25, 2008, 15:46 (5907 dagar sedan)

hejsan
håller på med ett hobby projekt
och behöver gjuta upp några gjutjärns bromsklossar,nån som vet om det är några gjuterier som håller på med sånt? ..alla tips är intresanta!
mvh henrik


[image]

gjutning!

av Micke Carlsson, Friday, January 25, 2008, 15:59 (5907 dagar sedan) @ henrik

De som gjuter brunnslock i Tierp vill jag minnas att någon rekommenderat vid något tillfälle...

Annars gjuts bromsblocken i Tjeckien nuförtin. :-(

gjutning!

av Per Ljungberg, Friday, January 25, 2008, 17:03 (5907 dagar sedan) @ Kurt Möller

Gjuteriskolan i Jönköping gjorde några gjutningar åt OBJ för ett antal år sedan.
De gjorde det som elevarbete så man fick inte ha bråttom då det tidsmässigt skulle inplaneras i studieplanen. Jag vet inte heller om de gör sådant nuförtiden också.
PLj

gjutning!

av Stefan Skoglund @, Friday, January 25, 2008, 17:16 (5907 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Mölltorps gjuteri ca 15 km från Forsvik.
Om de gör bromsblock vet jag inte men ett gjuteri är det.

gjutning!

av henrik, Friday, January 25, 2008, 18:41 (5907 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

hej!

och tack för alla tips mm!! men jag tänkte på en sak,visst jag kan ta eniro och maila runt,men det är väl inte vanligt gråjärn(eller vad det heter) i bromsklossar? utan nån speciell blandning gjutjärn?(eller?),det var det jag var ute efter..nån som vet vad dom är gjutna i mm?
mvh henrik

gjutning!

av Anders Ö/NJM, Friday, January 25, 2008, 18:47 (5907 dagar sedan) @ henrik

Vet inte vilket järn/stål det ska vara men om ingen har specifikationen (kanske NOR hittat nån bra ritning) kan du ju försöka tigga till dig ett antal kasserade block från någon jvg-vst nära dig men det kan vara knepigt, de gåt väl tillbaka som skrot.

gjutning!

av Kurt Möller, Friday, January 25, 2008, 18:57 (5907 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Enkla olegerade gråjärnsblock bromsar överlägset bäst (och dammar förskräckligt just därför = att dom slits ner fort som f-n). Serieproducerade block har lite legeringsmetaller i sej för att öka livslängden. Vi provade rent gjutjärn i en omgång till THOR på ULJ för länge sen - dom var totalslut efter två säsonger, vill jag minnas. Eller var det t o m bara EN??

gjutning!

av Martin Kolseth @, Friday, January 25, 2008, 19:54 (5907 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vi (ULJ) kör gråjärn i bromsblocken på Thor fortfarande. Numera håller de ca 5år (=2500mil) vilket talar för att teorin att vissa tidigare verksamma förare använde lokbromsen i lite väl stor omfattning...

Vanligtvis har vi gjutit på gjuteriet i Alunda vilket är ett litet gjuteri med enbart handformning. De gjuter gärna enstyck och tycker att 20st börjar bli tråkigt... Den senaste laddningen bromsblock gjordes av brunnslocksjärn på gjuteriet i Tierp eftersom de kunde leverera fortare än Alunda. Tierp har även gjutit sotskåpsluckorna till Thor och NÖJ 16.

//Martin

gjutning!

av Kurt Möller, Saturday, January 26, 2008, 16:03 (5906 dagar sedan) @ Martin Kolseth

Njaa... Jag tror detta var ett extremfall. Godset fr Alunda då för tretti år sen var oerhört poröst. Och dom lär då ha gjutits samtidigt m en massa blompottor o sånt...

Dom senare godsstycken jag sett i Faringe var/är av en helt annan kval. ...

gjutning - material

av NOR, Sunday, January 27, 2008, 23:40 (5905 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vet inte vilket järn/stål det ska vara men om ingen har specifikationen (kanske NOR hittat nån bra ritning) kan du ju försöka tigga till dig ett antal kasserade block från någon jvg-vst nära dig men det kan vara knepigt, de gåt väl tillbaka som skrot.

På lite "modernare" ritningar från 1950-talet så anges såsom material: "G-sp"
Själv har jag ingen aning om vad förkortningen står för slags kvalitet.

Den förstärkningsskena som finns på en del bromsblock är: Stål 1210.

På äldre ritningar finns ingen anteckning om vilket material som ska användas, antagligen får man söka i allmänna tillverkningsbestämmelser för gjutgods.

Karlebo handbok var åtminstone förr en guldgruva när man sökte olika slags legeringar och deras användningsområden.

De tjeckiska bromsblocken som började att användas för nåt 10-tal år sedan ansågs i början att dom var för spröda och hade lätt för att spricka sönder. Nu var det länge sen jag hörde nåt om dom så man kanske har kommit över det problemet.