Unik 891-godsvagn till GHJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Älmhult/Småland, Wednesday, August 20, 2008, 20:52 (5727 dagar sedan)

Tittade lite på GHJ´s hemsida. Intressant och läsvärd som vanligt. Kunde också konstatera lite förvånat att man nu köpt/tagit över en unik gammal öppen godsvagn från Anten-Gräfsnäs Järnväg. Vagnen i fråga köptes från början till Kalmar-Torsås Jvg som NN2 1771 (f.d SJ NNsp 320 576/AGJ NN 143). Denna öppna godsvagn tillverkades av Dolberg/Tyskland år 1919. Tror att denna 891-vagn är den enda som finns kvar i Sverige som tillverkats av Dolberg?

Vagnen renoverades av AGJ i slutet av 1980-talet och var tillhörde under många år de vagnar som kunde användas i AGJ´s trafik. Mot slutet var dock trägolvet i dåligaste laget. Men i övrigt var numera f.d AGJ NN 143 en vagn i bra kondition i flera avseenden. Den sista åren vid AGJ gick den i huvudsak för banavdelningen för sliperstransporter.

Sista gången vagnen användes i ett trafiktåg vid AGJ var år 2005 då den gick i de s.k militärtågen vid AGJ 40 årsjubileum.

Det är bara att gratulera GHJ till denna lite unika öppna godsvagn. Faktiskt ett litet fynd! :-)

Mvh Per-Åke Lampemo

Nu har vagnen försålts/tagits över av GHJ.

Unik 891-godsvagn till GHJ

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, August 20, 2008, 21:34 (5727 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Dolbergare finns det fler av - t ex Kostabanans passvagn KLJ BCo 103, som rullar alltsomftast mellan Läggesta och Mariefred...

Unik 891-godsvagn till GHJ

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, August 20, 2008, 21:54 (5727 dagar sedan) @ Kurt Möller

Dolbergare finns det fler av - t ex Kostabanans passvagn KLJ BCo 103, som rullar alltsomftast mellan Läggesta och Mariefred...

Nu tänkte jag närmast på spårvidden 891 mm. Eller finns det fler tillverade vagnar från Dolberg med 891 mm spårvidd än den som AGJ försålt till GHJ?
Undrar P-Å Lampemo

Unik 891-godsvagn till GHJ

av nicke, Thursday, August 21, 2008, 09:49 (5726 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

GHJ har ju faktiskt inte ropat in vagnarna som en låda osedda Wiking-bilar på blocket... .
Något överraskande "fynd" har vi därför inte uppmärksammat.

Vagnarnas skick spänner (enligt min åsikt) från skrot där hjulaxlarna inte ens går runt till i några fall rullar. Rambalkar är närmast avrostade, bromsdetaljer knäckta i gjutgodset, golven uppruttna, hjulringar tunna som bladmåttmm mm så, med detta sagt så är det inte "bara" att måla upp å åke.

Vi är dock mycket tacksamma för att vi fått den här möjligheten så att vi kan få våra eftertraktade vagnskorgar på hjul och få fler banarbetsfordon som vi så väl behöver.
GHJ:s bevarandeplan har inte hunnit uppdateras, varför de nya vagnarna för närvarande endast återfinnes presenterade i vagnlistan på hemsidan. De finns dock med under "uppdaterat" med lite bilder.

Mer läsning om detta står i Spårstumpen nr 1 2008 "Nya vagnar till GHJ" sid 11-12.

nicke Bergqvist, medlem GHJ

Unik 891-godsvagn till GHJ

av Per-Åke Lampemo, Skövde/Västergötland, Thursday, August 21, 2008, 12:19 (5726 dagar sedan) @ nicke

GHJ har ju faktiskt inte ropat in vagnarna som en låda osedda Wiking-bilar på blocket... .
Något överraskande "fynd" har vi därför inte uppmärksammat.

Vagnarnas skick spänner (enligt min åsikt) från skrot där hjulaxlarna inte ens går runt till i några fall rullar. Rambalkar är närmast avrostade, bromsdetaljer knäckta i gjutgodset, golven uppruttna, hjulringar tunna som bladmåttmm mm så, med detta sagt så är det inte "bara" att måla upp å åke.

Vi är dock mycket tacksamma för att vi fått den här möjligheten så att vi kan få våra eftertraktade vagnskorgar på hjul och få fler banarbetsfordon som vi så väl behöver.
GHJ:s bevarandeplan har inte hunnit uppdateras, varför de nya vagnarna för närvarande endast återfinnes presenterade i vagnlistan på hemsidan. De finns dock med under "uppdaterat" med lite bilder.

Mer läsning om detta står i Spårstumpen nr 1 2008 "Nya vagnar till GHJ" sid 11-12.

nicke Bergqvist, medlem GHJ

Det var ju tråkigt att du inte tycker den s.k Dolbergsvagnen är ett fynd/unik.
Vagnen är enligt min mening en historiskt intressant vagn.

Minst två¨av vagnarna är/var enligt min besiktningsrapport från år 2005 i bra skick och utgjorde trafikvagnar vid AGJ detta år. Däribland den s.k Dolbergsvagnen. Jag förstår väl att det måste till arbetsinsatser för att ånyo få bland annat Dolbergsvagnen i trafikdugligt skick. Men arbetsinsaten för detta är ändå "greppbar" för GHJ.

Jag är givetvis glad över att vagnarna ändå bevarats på GHJ. Tror och hoppas vagnarna kommer till god anvädning vid GHJ. Lycka till!:-)

Unik 891-godsvagn till GHJ, här kommer den officiella synen

av Ante Svensson, Thursday, August 21, 2008, 16:44 (5726 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

GHJ har ju faktiskt inte ropat in vagnarna som en låda osedda Wiking-bilar på blocket... .
Något överraskande "fynd" har vi därför inte uppmärksammat.

"Vi?" Du uttalar dig här som privatperson och inte som representant för GHJ. När det stod klart att Dolbergsvagnen skulle bli vår visste vi att den var ovanlig och hänsyn har tagits till detta samt att AGJ kostat på den en viss upprustning. Dolbergsvagnen planeras därför INTE att bli reservdelsförråd.


Vagnarnas skick spänner (enligt min åsikt) från skrot där hjulaxlarna inte ens går runt till i några fall rullar. Rambalkar är närmast avrostade, bromsdetaljer knäckta i gjutgodset, golven uppruttna, hjulringar tunna som bladmåttmm mm så, med detta sagt så är det inte "bara" att måla upp å åke.

Detta avviker från min (och andras) bedömning. De flesta av vagnarna är i riktigt bra skick, rostskadorna är begränsade och avrostade balkar är en grov överdrift. Den rost som finns är till stor del ytrost, vilket ramverk får med tiden. Gravrost finns på sina håll, men inte så att det påverkar ramverkens konstruktion. Några förbindningar på någon enstaka vagn har skador men allt är fullt reparerbart. Att golven är borta i de flesta fall är ingen nackdel, ruttna golv binder fukt. Översidan av längdbalkarna är i de flesta fall bra, i något fall finns gravrost, men inget alarmerande. Den axel (det är en!) som inte varit rullbar har varit det p g a en lyftskada i samband med trasporten vilken ledde till att bromsen låg på och detta är åtgärdat. Och jag undrar vilka hjulringar du tittat på? I de flesta fall är de synnerligen bra, vilket vi kunde konstatera vid inspektionen på Ödegärdet i vintras.

Vi är dock mycket tacksamma för att vi fått den här möjligheten så att vi kan få våra eftertraktade vagnskorgar på hjul och få fler banarbetsfordon som vi så väl behöver.

Och det förbehåller jag mig rätten som ansvarig att återkomma med detaljerna om.

GHJ:s bevarandeplan har inte hunnit uppdateras, varför de nya vagnarna för närvarande endast återfinnes presenterade i vagnlistan på hemsidan. De finns dock med under "uppdaterat" med lite bilder.

Mer läsning om detta står i Spårstumpen nr 1 2008 "Nya vagnar till GHJ" sid 11-12.

nicke Bergqvist, medlem GHJ


Det var ju tråkigt att du inte tycker den s.k Dolbergsvagnen är ett fynd/unik.
Vagnen är enligt min mening en historiskt intressant vagn.

Visst är den det!


Minst två¨av vagnarna är/var enligt min besiktningsrapport från år 2005 i bra skick och utgjorde trafikvagnar vid AGJ detta år. Däribland den s.k Dolbergsvagnen. Jag förstår väl att det måste till arbetsinsatser för att ånyo få bland annat Dolbergsvagnen i trafikdugligt skick. Men arbetsinsaten för detta är ändå "greppbar" för GHJ.

Jag är givetvis glad över att vagnarna ändå bevarats på GHJ. Tror och hoppas vagnarna kommer till god anvädning vid GHJ. Lycka till!:-)

Planen är att Dolbergsvagnen samt en Orp f d NÖJ ska renoveras kommande år. Båda skall renoveras till SJ-skick och användas dels i trafik, dels som Ba-vagnar. En av övriga NNsp-vagnar skall byggas om till underrede till GJ C 44. Övriga vagnar skall inledningsvis förvaras, till stor del under korgar i Vagnhall 2. Vi har ett par riktigt dåliga NN- och Psp-vagnar som därmed kan börja plockas på delar. Således är AGJ-vagnarna inte de första vi ska börja använda som reservdelsförråd. Två av dem kan mycket väl bli underreden till gotländska personvagnskorgar vi arbetar på att förvärva. Och, Dolbergsvagnen blir kvar.

Ante Svensson
Vagnmästare, tillika styrelseledamot GHJ

Unik 891-godsvagn till GHJ, här kommer den officiella synen

av Per-Åke Lampemo, Thursday, August 21, 2008, 17:20 (5726 dagar sedan) @ Ante Svensson

GHJ har ju faktiskt inte ropat in vagnarna som en låda osedda Wiking-bilar på blocket... .
Något överraskande "fynd" har vi därför inte uppmärksammat.


"Vi?" Du uttalar dig här som privatperson och inte som representant för GHJ. När det stod klart att Dolbergsvagnen skulle bli vår visste vi att den var ovanlig och hänsyn har tagits till detta samt att AGJ kostat på den en viss upprustning. Dolbergsvagnen planeras därför INTE att bli reservdelsförråd.


Vagnarnas skick spänner (enligt min åsikt) från skrot där hjulaxlarna inte ens går runt till i några fall rullar. Rambalkar är närmast avrostade, bromsdetaljer knäckta i gjutgodset, golven uppruttna, hjulringar tunna som bladmåttmm mm så, med detta sagt så är det inte "bara" att måla upp å åke.


Detta avviker från min (och andras) bedömning. De flesta av vagnarna är i riktigt bra skick, rostskadorna är begränsade och avrostade balkar är en grov överdrift. Den rost som finns är till stor del ytrost, vilket ramverk får med tiden. Gravrost finns på sina håll, men inte så att det påverkar ramverkens konstruktion. Några förbindningar på någon enstaka vagn har skador men allt är fullt reparerbart. Att golven är borta i de flesta fall är ingen nackdel, ruttna golv binder fukt. Översidan av längdbalkarna är i de flesta fall bra, i något fall finns gravrost, men inget alarmerande. Den axel (det är en!) som inte varit rullbar har varit det p g a en lyftskada i samband med trasporten vilken ledde till att bromsen låg på och detta är åtgärdat. Och jag undrar vilka hjulringar du tittat på? I de flesta fall är de synnerligen bra, vilket vi kunde konstatera vid inspektionen på Ödegärdet i vintras.

Vi är dock mycket tacksamma för att vi fått den här möjligheten så att vi kan få våra eftertraktade vagnskorgar på hjul och få fler banarbetsfordon som vi så väl behöver.


Och det förbehåller jag mig rätten som ansvarig att återkomma med detaljerna om.

GHJ:s bevarandeplan har inte hunnit uppdateras, varför de nya vagnarna för närvarande endast återfinnes presenterade i vagnlistan på hemsidan. De finns dock med under "uppdaterat" med lite bilder.

Mer läsning om detta står i Spårstumpen nr 1 2008 "Nya vagnar till GHJ" sid 11-12.

nicke Bergqvist, medlem GHJ


Det var ju tråkigt att du inte tycker den s.k Dolbergsvagnen är ett fynd/unik.
Vagnen är enligt min mening en historiskt intressant vagn.


Visst är den det!


Minst två¨av vagnarna är/var enligt min besiktningsrapport från år 2005 i bra skick och utgjorde trafikvagnar vid AGJ detta år. Däribland den s.k Dolbergsvagnen. Jag förstår väl att det måste till arbetsinsatser för att ånyo få bland annat Dolbergsvagnen i trafikdugligt skick. Men arbetsinsaten för detta är ändå "greppbar" för GHJ.

Jag är givetvis glad över att vagnarna ändå bevarats på GHJ. Tror och hoppas vagnarna kommer till god anvädning vid GHJ. Lycka till!:-)


Planen är att Dolbergsvagnen samt en Orp f d NÖJ ska renoveras kommande år. Båda skall renoveras till SJ-skick och användas dels i trafik, dels som Ba-vagnar. En av övriga NNsp-vagnar skall byggas om till underrede till GJ C 44. Övriga vagnar skall inledningsvis förvaras, till stor del under korgar i Vagnhall 2. Vi har ett par riktigt dåliga NN- och Psp-vagnar som därmed kan börja plockas på delar. Således är AGJ-vagnarna inte de första vi ska börja använda som reservdelsförråd. Två av dem kan mycket väl bli underreden till gotländska personvagnskorgar vi arbetar på att förvärva. Och, Dolbergsvagnen blir kvar.

Ante Svensson
Vagnmästare, tillika styrelseledamot GHJ

Hoppsan! Se där ja...Det känns skönt Ante att du gjorde klart GHJ´s inställning till vagnarnas status. Min uppfattning är som jag tidigare sagt att GHJ har fått tag i godsvagnar i bra skick som AGJ nu gjort sig av med. Dessutom är två av dem enligt min mening historiskt intressanta. Åter igen, visst är Dolbergsvagnen ett fynd för GHJ...:-)

Mvh P-Å Lampemo

Unik 891-godsvagn till GHJ, här kommer den officiella synen

av Björn Thyrelius, Thursday, August 21, 2008, 19:59 (5726 dagar sedan) @ Ante Svensson

Angående historisk vagn till gotland!

Hade det varigt som planerat hade svängelvagnen fd ROJ, hamnat på gotland.
Pratade med Stig Lundin om detta och sa till Lars Johansson att vi tar in svängelvagnarna i AGJs bevarandeplan.

Men tydligen var ej vagnen intressant, den föll för skrotningsdöden i Anten.

De övertaliga vagnarna som ej fick plats i AGJs bevarandeplan, hamnade i en pott som erbjöds till dom andra musiebanor. Men jag nämde att man bör ställa vagnarna på hög. Det rör upp så mycket känslor med dom som anskaffade dom till AGJ. (bla Ulf Eckerberg, Stig Lundin och Claes Mörk)

Men tydligen så körde Lars ett ensamrace i AGJ.
Och därför hamnade den omnämda vagnen från KTJ på gotland + några andra.

MVH Björn

Unik 891-godsvagn till GHJ

av Staffan Granath, Thursday, August 21, 2008, 13:26 (5726 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

går det att med enkla ord för oss nybörjare beskriva vagnens speciella drag, jag ser på fotot att fjäderupphängningen ser ovanlig ut, men det finns kanske mer?
eller är det något historiskt sammanhang
från en vetgirig novis i horndal:-)

Unik 891-godsvagn till GHJ

av Sid, Thursday, August 21, 2008, 20:04 (5726 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är det någon som har en lista på samtliga vagnar som mfAGJ har ägt, med uppgifter om skrotnings plats, datum eller eventuellt vidare öden?

Mvh/Sid