GHJ har ju faktiskt inte ropat in vagnarna som en låda osedda Wiking-bilar på blocket... .
Något överraskande "fynd" har vi därför inte uppmärksammat.
"Vi?" Du uttalar dig här som privatperson och inte som representant för GHJ. När det stod klart att Dolbergsvagnen skulle bli vår visste vi att den var ovanlig och hänsyn har tagits till detta samt att AGJ kostat på den en viss upprustning. Dolbergsvagnen planeras därför INTE att bli reservdelsförråd.
Vagnarnas skick spänner (enligt min åsikt) från skrot där hjulaxlarna inte ens går runt till i några fall rullar. Rambalkar är närmast avrostade, bromsdetaljer knäckta i gjutgodset, golven uppruttna, hjulringar tunna som bladmåttmm mm så, med detta sagt så är det inte "bara" att måla upp å åke.
Detta avviker från min (och andras) bedömning. De flesta av vagnarna är i riktigt bra skick, rostskadorna är begränsade och avrostade balkar är en grov överdrift. Den rost som finns är till stor del ytrost, vilket ramverk får med tiden. Gravrost finns på sina håll, men inte så att det påverkar ramverkens konstruktion. Några förbindningar på någon enstaka vagn har skador men allt är fullt reparerbart. Att golven är borta i de flesta fall är ingen nackdel, ruttna golv binder fukt. Översidan av längdbalkarna är i de flesta fall bra, i något fall finns gravrost, men inget alarmerande. Den axel (det är en!) som inte varit rullbar har varit det p g a en lyftskada i samband med trasporten vilken ledde till att bromsen låg på och detta är åtgärdat. Och jag undrar vilka hjulringar du tittat på? I de flesta fall är de synnerligen bra, vilket vi kunde konstatera vid inspektionen på Ödegärdet i vintras.
Vi är dock mycket tacksamma för att vi fått den här möjligheten så att vi kan få våra eftertraktade vagnskorgar på hjul och få fler banarbetsfordon som vi så väl behöver.
Och det förbehåller jag mig rätten som ansvarig att återkomma med detaljerna om.
GHJ:s bevarandeplan har inte hunnit uppdateras, varför de nya vagnarna för närvarande endast återfinnes presenterade i vagnlistan på hemsidan. De finns dock med under "uppdaterat" med lite bilder.
Mer läsning om detta står i Spårstumpen nr 1 2008 "Nya vagnar till GHJ" sid 11-12.
nicke Bergqvist, medlem GHJ
Det var ju tråkigt att du inte tycker den s.k Dolbergsvagnen är ett fynd/unik.
Vagnen är enligt min mening en historiskt intressant vagn.
Visst är den det!
Minst två¨av vagnarna är/var enligt min besiktningsrapport från år 2005 i bra skick och utgjorde trafikvagnar vid AGJ detta år. Däribland den s.k Dolbergsvagnen. Jag förstår väl att det måste till arbetsinsatser för att ånyo få bland annat Dolbergsvagnen i trafikdugligt skick. Men arbetsinsaten för detta är ändå "greppbar" för GHJ.
Jag är givetvis glad över att vagnarna ändå bevarats på GHJ. Tror och hoppas vagnarna kommer till god anvädning vid GHJ. Lycka till!:-)
Planen är att Dolbergsvagnen samt en Orp f d NÖJ ska renoveras kommande år. Båda skall renoveras till SJ-skick och användas dels i trafik, dels som Ba-vagnar. En av övriga NNsp-vagnar skall byggas om till underrede till GJ C 44. Övriga vagnar skall inledningsvis förvaras, till stor del under korgar i Vagnhall 2. Vi har ett par riktigt dåliga NN- och Psp-vagnar som därmed kan börja plockas på delar. Således är AGJ-vagnarna inte de första vi ska börja använda som reservdelsförråd. Två av dem kan mycket väl bli underreden till gotländska personvagnskorgar vi arbetar på att förvärva. Och, Dolbergsvagnen blir kvar.
Ante Svensson
Vagnmästare, tillika styrelseledamot GHJ