SRJ55 (den eviga frågan) (Fordon: lok)

av Olle E, Wednesday, August 20, 2008, 21:13 (5717 dagar sedan)

Den lätt navelskådande men ack så underhållande litteradiskussionen ett varv till:
I gammeldansk anda: TBdp, fast B känns lite missvisande... Varför inte Tdp rätt och slätt?
Enligt "+1 logiken": T3p, eller kanske ännu hellre Ä2p. Hamnade förresten någonsin NOHAB-loket i SJ rullorna som Ä1p??
Eller varför inte lite banverkstouch: DLLp ?

Någon?

:-P

SRJ55 (den eviga frågan)

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, August 20, 2008, 21:22 (5717 dagar sedan) @ Olle E

Jamen för helskotta. Hur understår du dej?

V E T du inte att VGJ-loket hette Ä1p? Upprörande!! :-)

(Jag skulle tro att ULJ-killarna gör VÄLDIGT klokt i att inte försöka klistra på nån ny littera på 55:an... Däremot, efter jätte-ombyggnaden, kunde det vara på sin plats att ex.vis numrera om loket till ULJ (1)55, eller nånting sånt... Finns 55:ans skyltar i behåll så tycker jag INTE att dessa ska sättas upp igen...)

SRJ 55 (den eviga frågan)

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, August 20, 2008, 21:28 (5717 dagar sedan) @ Kurt Möller

Förlåt - nu grötar jag till allting här.

Lok SRJ 55 hade aldrig några nummerskyltar - däremot satte SJ upp skyltar med numret 3255...

SRJ55 (den eviga frågan)

av Olle E, Wednesday, August 20, 2008, 21:33 (5717 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jamen för helskotta. Hur understår du dej?

V E T du inte att VGJ-loket hette Ä1p? Upprörande!! :-)

Lite skämmigt är det förvisso, men jag är faktiskt inte helt säker på att det någonsin hamnade i SJ-rullorna, eftersom det (vad jag vet) slopades i princip bums. Än intressantare är kanske frågan om loket någonsin gick i SJ-trafik?

(Jag skulle tro att ULJ-killarna gör VÄLDIGT klokt i att inte försöka klistra på nån ny littera på 55:an... Däremot, efter jätte-ombyggnaden, kunde det vara på sin plats att ex.vis numrera om loket till ULJ (1)55, eller nånting sånt... Finns 55:ans skyltar i behåll så tycker jag INTE att dessa ska sättas upp igen...)

Jag tycker nog att historiens vingslag känns något mer kraftfulla om ursprungsnumret bevaras. Som att omnumrera 28:an, eller gamla RB-maskinen 3515... *ryser*

SRJ 55 (den eviga frågan)

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, August 20, 2008, 21:40 (5717 dagar sedan) @ Olle E

OK. Förvisso har du rätt i att vi borde försöka dokumentera vad som egentligen hände med VGJ-loket...

Ä1p

av Olle E, Wednesday, August 20, 2008, 21:46 (5717 dagar sedan) @ Olle E

Jamen för helskotta. Hur understår du dej?

V E T du inte att VGJ-loket hette Ä1p? Upprörande!! :-)


Lite skämmigt är det förvisso, men jag är faktiskt inte helt säker på att det någonsin hamnade i SJ-rullorna, eftersom det (vad jag vet) slopades i princip bums. Än intressantare är kanske frågan om loket någonsin gick i SJ-trafik?

Återstod bara att leta fram Anders Janssons gamla loklistor:
fd VGJ 51 övertogs 1948-07 som Äo1p och fick SJ nr 2(!). Litterat ändrades tydligen redan i september samma år till Ä1p och loket avregistrerades redan året efter (oklart när), för att slutligen möta gaslågan i Vislanda i adventstiden 1954. Huruvida loket någonsin gick i SJ-trafik framgår inte.

Ä1p + 3255 (4 skyltbilder)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Wednesday, August 20, 2008, 21:59 (5717 dagar sedan) @ Olle E

Utifall att nån är road kan jag illustrera debatten med lite mässingskrot :-)

[image]
[image][image][image]

ULJ vet om att jag ruvar på 3255's skyltar (som jag dock fick tag på ett antal år efter att loket lämnade Roslagsbanan, och från olika håll), dock ruvar jag (tyvärr) icke på den västgötska plåtbiten.

/Niklas

PS: Dessa svåra matteuppgifter...:-D

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av Sven Andersson, Wednesday, August 20, 2008, 22:30 (5717 dagar sedan) @ Olle E

Hur var det?
Hade SRJ något littra för loken och motorvagnarna??
Alla littran som används var väl SJs?

Tex lokomotorerna SRJ 1 och SRJ 3 har ingen littramärkning.
I denna anda torde loket heta SRJ 55, för det är trots allt samma lok, men med ny kraftförsörjning.

Kan någon reda ut detta!

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av Olle E, Wednesday, August 20, 2008, 22:36 (5717 dagar sedan) @ Sven Andersson

Hur var det?
Hade SRJ något littra för loken och motorvagnarna??
Alla littran som används var väl SJs?

Tex lokomotorerna SRJ 1 och SRJ 3 har ingen littramärkning.
I denna anda torde loket heta SRJ 55, för det är trots allt samma lok, men med ny kraftförsörjning.

Kan någon reda ut detta!

Littereringen av loken på roslagsbanan kom först med SJ. Majoriteten av alla privatbanor använde inte littera, även om några av de större gjorde det (dock inte SRJ).

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av Lars, Wednesday, August 20, 2008, 23:07 (5717 dagar sedan) @ Olle E

Hur var det?
Hade SRJ något littra för loken och motorvagnarna??
Alla littran som används var väl SJs?

Tex lokomotorerna SRJ 1 och SRJ 3 har ingen littramärkning.
I denna anda torde loket heta SRJ 55, för det är trots allt samma lok, men med ny kraftförsörjning.

Kan någon reda ut detta!


Littereringen av loken på roslagsbanan kom först med SJ. Majoriteten av alla privatbanor använde inte littera, även om några av de större gjorde det (dock inte SRJ).

När ombyggnadsprojektet startade lät vi loket återfå sitt ursprungliga namn SRJ 55 och någon littra använde man sig inte av tidigare, så det tänkte vi inte införa.

Diskussionen om olika möjliga littra är däremot mycket intressant.

/Lars

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av "Ökm", Thursday, August 21, 2008, 00:20 (5717 dagar sedan) @ Lars

Diskussionen om olika möjliga littra är däremot mycket intressant.

Vad sägs om litt KNORR? Det står ju redan på sidan av loket, och dessutom passar det bra som efterföljare till "Grisen". (Knorren kommer ju efter grisen)

Les is mo!

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av Pluggis, Thursday, August 21, 2008, 12:04 (5717 dagar sedan) @ Olle E

Hur var det?
Hade SRJ något littra för loken och motorvagnarna??
Alla littran som används var väl SJs?

Tex lokomotorerna SRJ 1 och SRJ 3 har ingen littramärkning.
I denna anda torde loket heta SRJ 55, för det är trots allt samma lok, men med ny kraftförsörjning.

Kan någon reda ut detta!


Littereringen av loken på roslagsbanan kom först med SJ. Majoriteten av alla privatbanor använde inte littera, även om några av de större gjorde det (dock inte SRJ).

Nja, men i SRJ:s fordonsförteckningar (blå böckerna) fick dragfordonen på 1950-talet följande littera:

* Elloken och "Dalahästarna": Bo-Bo
* (Tunga) motorvagnarna (både el och diesel): X
* Rälsbussar (de facto HC): Y.

Detta skedde (om jag nu minns rätt - papiererna ligger nedpackade i flyttkartonger...) i samma veva som elmotorvagnarna fick 2000-nummer och dieseldito 3000-nummer. Följaktligen skulle alltså "räv" 121 (idag X4P 37) då ha hetat "X 2121" och ellok 55 "Bo-Bo 55".

Passar på att runda av med en bild från sista gången 3255 var i aktiv tjänst på RB.

[image]

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, August 21, 2008, 13:14 (5717 dagar sedan) @ Pluggis

Nja, men i SRJ:s fordonsförteckningar (blå böckerna) fick dragfordonen på 1950-talet följande littera:

* Elloken och "Dalahästarna": Bo-Bo
* (Tunga) motorvagnarna (både el och diesel): X
* Rälsbussar (de facto HC): Y.

Detta skedde (om jag nu minns rätt - papiererna ligger nedpackade i flyttkartonger...) i samma veva som elmotorvagnarna fick 2000-nummer och dieseldito 3000-nummer. Följaktligen skulle alltså "räv" 121 (idag X4P 37) då ha hetat "X 2121" och ellok 55 "Bo-Bo 55".

Stämmer, åtm. vad 1959 års förteckning anbelangade! De tre lokomotorerna kallades då Z4 resp. Z6, dvs. bara i papperen - ingen märkning fanns på fordonen, utöver SRJ-kringlor och linjenummer (1, 2 och 3). Dessa fick sen SJ-beteckningar och linjenummer 1539-41.

Smeknamnet "truck" tillkom nån gång vid denna tid - distinktionerna "Ur-trucken" och "Stor-trucken" torde däremot vara en konstruktion av oss sena tiders museibane-barn, från cirka 1975 /?/...

(den eviga frågan), "Truck"

av Granis, Thursday, August 21, 2008, 13:24 (5717 dagar sedan) @ Kurt Möller

Smeknamnet "truck" tillkom nån gång vid denna tid - distinktionerna "Ur-trucken" och "Stor-trucken" torde däremot vara en konstruktion av oss sena tiders museibane-barn, från cirka 1975 /?/...

Nejdå. Det användes nog "från början", ja alltså från det att SRJ (Z4) 1 kom ("Slipmateriallokomotorn" SRJ 1 sedan 7 satte inga spår i "smeknamnsdjungeln" ). Det var därför Rune "Truck-Lasse" Larsson erhöll sitt smeknamn, d v s han var i varje fall en av de första som utbildades på detta lok som då huvudsakligen (?) gick på växlingen i Rimbo.

/ L G

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av John Thoweman, Friday, August 22, 2008, 11:31 (5716 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nja, men i SRJ:s fordonsförteckningar (blå böckerna) fick dragfordonen på 1950-talet följande littera:

* Elloken och "Dalahästarna": Bo-Bo
* (Tunga) motorvagnarna (både el och diesel): X
* Rälsbussar (de facto HC): Y.

Detta skedde (om jag nu minns rätt - papiererna ligger nedpackade i flyttkartonger...) i samma veva som elmotorvagnarna fick 2000-nummer och dieseldito 3000-nummer. Följaktligen skulle alltså "räv" 121 (idag X4P 37) då ha hetat "X 2121" och ellok 55 "Bo-Bo 55".


Stämmer, åtm. vad 1959 års förteckning anbelangade! De tre lokomotorerna kallades då Z4 resp. Z6, dvs. bara i papperen - ingen märkning fanns på fordonen, utöver SRJ-kringlor och linjenummer (1, 2 och 3). Dessa fick sen SJ-beteckningar och linjenummer 1539-41.

"Litterat" Bo-Bo tillkom redan från 1941 års förteckning, i och med elloken 51 och 52.

Jag tror inte vi ska ta "Bo-Bo" så allvarligt som litterabenämning. SRJ verkade inte ha riktigt samma syn på littereringen på dragfordon som vi är vana vid från SJ och vissa andra järnvägsförvaltningar, där man skiljde (-er) minsta avvikelse med ett annat littera.
Just det faktum att SRJ 50 "Grisen" fick "Bo-Bo" och sedan även loken 53 samt 54 och 55 (där det handlade om olika littera när SJ tog över) talar för det. För att inte tala om att även "Dalahästarna" benämndes Bo-Bo i förteckningarna!
De var ju trots allt diesellok.

Min uppfattning är att det där med vad som stod i SRJs förteckningar över rullande materiel i kolumnen "littera" inte var så överdrivet spritt utanför dessa. För bladen över ånglok fanns i stället en kolumn över "typ", där axelföljden angavs. När det sedan handlade om ellok följde man väl efter mönstret, bara att man hade kolumnen benämnd "Litt" istället.
I tjänstetidtabeller och grafer angavs tågen med "X" och "Y" för att visa vilken typ av motorvagn det handlade om. Det verkar som detta smög sig in även i materielförteckningen så småningom, men det verkar lite halvhjärtat.
Först när SJ tog över började dragfordonslittera användas på allvar - och där tog det helt klart sin tid innan det slog igenom i praktiken på sina håll.
Kanske SJs inflytande gentemot SRJ såsom statligt bolag hjälpte till att få in även littera Z4 och Z6 - först då började man skilja olika dragfordonstyper åt i någon mån bortsett från en axelföljdsbeteckning. Förebilder fanns förvisso även hos de enstaka andra privata järnvägsförvaltningar som fanns kvar då.

Så när det gäller SRJ55 kan man nog släppa det där med littera i den mening som SJ använde dem. I alla fall om man håller fast vid att loket ska ha en SRJ-relaterad framtoning.

Vad som är korrekt och inte ur en "museal" och "historisk" synvinkel när det gäller ett fall som SRJ55-ombyggnadsprojektet kan säkert diskuteras till dödagar, något helt "rätt" eller "fel" finns nog inte.
Projektledningen har en tydlig hållning kring frågan - exteriört så nära ellokets original som möjligt (och om jag förstått rätt även när det gäller märkning). Vilket kanske kan rättfärdigas med att "Grisen" hette SRJ50 både som diesellok och ellok...

SRJ55 (den eviga frågan) , SRJ loklittra??

av Micke Carlsson., Wednesday, August 20, 2008, 22:36 (5717 dagar sedan) @ Sven Andersson

Grisen bytte väl aldrig nummer så 55 måste vara helt OK.
Behöver man bokstäver så är ÄF väldigt rart!