Kulladal

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, January 08, 2013, 22:09 (4118 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jasså, inte nu heller! Nu följde jag exakt det som sign "mrwhans" skrev den 6 januari i detta forum. Hur får jag med bilden under själva texten i stället för att det bara blir en länk?

Kulladal

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, January 08, 2013, 22:23 (4118 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jasså, inte nu heller! Nu följde jag exakt det som sign "mrwhans" skrev den 6 januari i detta forum. Hur får jag med bilden under själva texten i stället för att det bara blir en länk?

Exempelvis så här:

1. Klicka en gång på den plats i inlägget där du vill att bilden ska vara.
2. Klicka en gång på "bild" till höger. Nu står det så här: [img][/img]
3. Klicka en gång mellan [img] och [/img].
4. Klistra in bildadressen där. Exempelvis så här:
[img]http://i960.photobucket.com/albums/ae82/bildarkivet/S3932_zps8a47738c.jpg[/img]

Det brukar också gå att hämta bildadressen MED img-taggar direkt från Photobucket. I den nya stilen hittar du den under "Image links" till höger om bilden, i fältet som heter "IMG code".

Kulladal

av Krister P, Wednesday, January 09, 2013, 00:23 (4118 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Jasså, inte nu heller! Nu följde jag exakt det som sign "mrwhans" skrev den 6 januari i detta forum. Hur får jag med bilden under själva texten i stället för att det bara blir en länk?

Jan-Anders, följ Ellings råd.

Då blir det såhär:
[image]

Kulladal

av Nicke nyfiken, Wednesday, January 09, 2013, 08:09 (4118 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kulladal fortfarande bemannad se bomfällningsanordningen intill byggnaden.

Stationen den här tiden bebodd av konduktören sedemera tågmästare Nils Enelius som på den här tiden tjänstgjorde på Falsterbobanan. 1972 gick jag konduktörselev på RB med Nils innan han som utlånad från SJ flyttade ner till Cst som tågmästare, tror du Tobbe minns honom. Nils bor sedan länge som pensionär i hemstaden Västervik.

Kulladal

av Kjell Aghult, Wednesday, January 09, 2013, 08:50 (4118 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Kulladal fortfarande bemannad se bomfällningsanordningen intill byggnaden.

Enligt mina anteckningar avbemannades Kulladal 1960-05-29, samtidigt som bommarna automatiserades. Ställarna har troligen lämnats kvar för lokal
bomfällning vid växling.

Kulladal

av Nicke nyfiken, Wednesday, January 09, 2013, 09:48 (4118 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Samma ställare fanns för bommarna över Fädriften i Falsterbo, samma finns som växelställare på ULJ i Marielund, vem är tillverkaren?

Kulladal

av tobbe, Wednesday, January 09, 2013, 11:08 (4117 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Njaee Gustaf, det blev ju många namn på kollegor som man tjänstgjorde med från när och fjärran under de år jag var tm. Oftast var det deras s.k. smeknamn som fastnade i minnet men bara namnen brukade inte fastna speciellt om man inte hade tjänstgjort tillsammans väldigt ofta. På skubben så blev det ju en hel del nya ansikten hela tiden men några kom man alltid ihåg. Om man var på annan ort så var det oftast väskan eller uniformen som avslöjade att man var järnvägare.
Det gäller ju även idag.
tobbe

Kulladal

av Herbert Paalberg, Wednesday, January 09, 2013, 11:59 (4117 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Nils Enelius går under namnet "Äppeluddarn" här hos oss i Vika bland gamla järnvägare. Han hade en sommarstuga på Norrlandet utmed Gamlebyviken som lokalt benämndes Äppeludden och då fick Nisse överta det namnet för att inte blanda ihop honom med andra "Nissar" på banan. Det var ju kytum bland järnvägspersonal att kallas något annat än sitt riktiga dopnamn.
Palle i Vika som ljugit många historier med Äppeluddarn under årens lopp.;-)

Kulladal

av Nicke nyfiken, Wednesday, January 09, 2013, 17:31 (4117 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Snackade precis med Nils Enelius som bad mig hälsa till alla som känner honom.

Kulladal

av Bo, Wednesday, January 09, 2013, 20:09 (4117 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Är det ingen som har ett trevligt foto ungefär 50-60-tal.
Ps: möjligen på järnvägsövergången vid Lindeborgsvägen (Per Albin Hanssons väg)

Vänligen
Bo

Kulladal

av Nicke nyfiken, Thursday, January 10, 2013, 04:02 (4117 dagar sedan) @ Bo

Fick höra av Nils E att man körde vagnslaster till Kulladal.
Sedan har jag ett svagt minne av att MSS busslinje 15 gick dit ut.