Alfred Nobel (Järnväg allmänt)

av Johnny, Saturday, January 12, 2013, 18:11 (4093 dagar sedan)

Är det någon som kommer ihåg vilken sammansättning "Alfred Nobel" hade, dels Hamburg-Puttgarden, Rødby-Helsingør, Helsingborg-Oslo och Helsingborg-Stockholm. Jag kommer ihåg att tåget hade NSB-sittvagnar Oslo-Halmstad-Oslo i mitten av 1980-talet.

Alfred Nobel

av Mr H, Saturday, January 12, 2013, 18:35 (4093 dagar sedan) @ Johnny

Det var olika förstås i olika tågplaner. När "Affe" gick som eget tåg Stockholm/Oslo-Hamburg var standardsammansättningen ifrån Stockholm under högsäsong två sovvagnar och ett antal DB liggvagnar. Till att börja med var det en sovvagn från DSG i tåget samt en sovvagn från Waggon-Lit. Detta renodlades senare så att DSG körde på Oslo och Waggon-Lits på Stockholm.

En eller flera tågplaner medfördes en finka Stockholm-Köpenhamn där den kopplades ifrån i samband med det oannonserade förarbytet där mitt i natten. Kan inte minnas att det var tillkoppling någonsin i Danmark utan tåget betraktades av DSB som ett transiterande "svensktåg". I Puttgarden skedde tillkoppling av DB-vagnar för den sista sträckan ner till Hamburg. "Affes" sista tid var den sammankopplad med ett IC-tågsätt till Mjölby vilket medförde den lustiga annonseringen i Stockholm "tåg till Mjölby-Hamburg...".

Det finns naturligtvis differenser i dessa sammansättningar per tågplan men det här är lite som jag minns det. Sista "Affen" medförde f.ö en sällskapsvagn från DB.

En alldeles utmärkt förbindelse som man körde trots enorma insatser på HH-leden mitt i natten ("Affarna" i de olika riktningarna möttes väl dessutom på Öresund?). HH-ledens färjor kunde ju bara ta tre pass.vagnar! Man tog sig det besväret och kostnaden men när den fasta förbindelsen stod klar Malmö-Köpenhamn med möjlighet till enklare hantering och kraftigt förkortad restid fanns tydligen inget intresse! Jättetrist!

Mr H

Alfred Nobel

av tobbe, Saturday, January 12, 2013, 18:47 (4093 dagar sedan) @ Mr H

I mitten av 80-talet så var IC-tåg 45 inkopplat i 291 som efter avkoppling i My fortsatte mot Hbf utan uppehåll. Vid ankomst Hbf så låste man dörrarna inför ombordkörningen på färjan. En kollega från Hbf tog över för vidare färd mot Kph och själv promenerade man upp till Tåghusa för överliggning eller så tog man färjan över til Helsingör och handlade "godis" i flytande form...
På efetrmiddagen åter hemåt med ett utlandståg som ibland innehöll en liggvagn från SNFC.
tobbe

Alfred Nobel

av Mr H, Saturday, January 12, 2013, 18:56 (4093 dagar sedan) @ tobbe

Gick inte liggvagnen från SNCF upp i tåg 40? Eftersom det var ett Helsingborgståg så gick det via Katrineholm (Malmö gick via Nyköping) med uppehåll i Flen. Ingen som har samlat på sig en tågbiljett Paris-Flen med tåg 40?:-D

En annan lustig sammansättning när vi nu är inne på utlandståg från samma epok tycker jag var de DSB B-vagnar (var de inte tre st.?) som gick Stockholm-Hoek van Holland. Gick väl ner i tåg 23 på morgonen? Detta omlopp var vid denna tid faktiskt DSB:s längsta omlopp!

Gick det inte upp en DB-finka i tåg 40 också, brukade gå närmast lok? Vet inte hur den gick ner, men den stod ganska på länge i Hälsingborg F. Har för mig att den transporterade cyklar. Denna vagn var ett elände på vintern då den hade jalusidörrar som samlade snö och is i springorna och sedan var det lögn att manövrera den! Ibland så hjälpte en truck hårdhänt till på Stockholm C och vid åtminstone ett tillfälle påstås detta ha lett till att hela dörren lossnade!

Mr H

Alfred Nobel

av s svensson, Saturday, January 12, 2013, 20:04 (4093 dagar sedan) @ Mr H

Det fanns en Göteborgsdel också. Under några år 1990-92 gick tågen på lördagar över Hindås-Borås-Varberg. Då var det två vagnar,en av dem var Bc liggvagn(troligen DSG) och den andra CIWLT sovvagn. På sträckan Oslo-Göteborg var det en sittvagnsdel också.

Alfred Nobel

av Mr H, Saturday, January 12, 2013, 22:41 (4093 dagar sedan) @ s svensson

Hm, jag vill minnas att mot slutet så samägdes alla sovvagnar av TEN. Alla vagnar blev då blåa och det gick inte längre att se på utsidan vilken vagn som opererades av DSG och vilken som opererades av WagonLits. DSG körde på Göteborg-Oslo coh WagonLits på Stockholm. Vissa vagnar dröjde sig dock var ganska så länge i de gamla färgsättningarna. DSG hade inga liggvagnar utan de ägdes av DB och var i deras beigeblåa färgsättning.

En kul anekdot kring detta. "Affe" på 80-talet från Stockholm var första gången som jag upplevde olika operatörer på järnvägen och till på köpet i samma tåg! Jag och en arbetskollega skulle åka till Hamburg. I min vagn var det en mycket spartansk meny, mest korv, och ganska så dyrt. Det visade sig vara den statliga DSG-vagnen! Min kollega hade fått en kupé i den andra sovvagnen. Där var det en meny som var översvallande till humana priser, med också kul souvenirer att köpa. Det var WagonLits-vagnen! Gissa i vems kupé vi intog middagen!

Mr H

Alfred Nobel

av tobbe, Sunday, January 13, 2013, 12:23 (4092 dagar sedan) @ Mr H

Kommer väl ihåg den finkan. En Nässjökollega och jag skulle innan avgång Cst kolla resgodset. Vi tog tog tag i jalusiedörren i gaveln och skulle lyfta den men den satt fast. Vi tog ett nytt tag och ryckte till och då lossnade hela jalusiet varvid min kollega sade att nu ger vi f...n i det och gick tillbaka för att bli klar till avgång. Resgodset får fixa det istället från utsidan. Tror det var tåg 35 alt. 37 som hade som hade den efter lok.
tobbe

Alfred Nobel

av Mr H, Sunday, January 13, 2013, 14:12 (4092 dagar sedan) @ tobbe

...och då var den historien besannad! 35:an bör det ha varit om den gick till Helsingborg (om jag räknade rätt nu!).
:-D

Var det i 35:an som Mitropavagnen till Berlin gick för att avkopplas en timme i Nässjö för att senare inkopplas i 37:an till Malmö? Eller var det andra tåg...?

Mr H

Alfred Nobel

av Ola Ahlström, Saturday, January 12, 2013, 20:53 (4093 dagar sedan) @ Johnny

..vilken sammansättning "Alfred Nobel" hade, dels Hamburg-Puttgarden, Rødby-Helsingør, Helsingborg-Oslo och Helsingborg-Stockholm.

Svaren på dina frågor, för långa för att utvecklas här, finner du i de två böckerna;

Internationella Tog via Rödby Faerge
och
Internationella Tog via Öresund

bägge utgivna av förlaget Bane Böger.

Ola Ahlström
Malmö

Alfred Nobel Nrk 1986

av BJ, Monday, January 14, 2013, 01:57 (4092 dagar sedan) @ Johnny

Fotograferade tåger i Norrköping sommaren 1986.
Det var olika vagnssammansättningar varje dag vad jag minns.
Tåget var offta mycket långt.
BJ

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Alfred Nobel Nrk 1986

av Lennart Petersen, Monday, January 14, 2013, 02:18 (4092 dagar sedan) @ BJ

Fotograferade tåger i Norrköping sommaren 1986.
Det var olika vagnssammansättningar varje dag vad jag minns.
Tåget var offta mycket långt.
BJ

Men det var alltså bara de 5 främsta (2 sov,3liggvagnar) som var det egentliga Alfred Nobel, övriga bruna SJ vagnar hörde till ett tåg som gick kopplat med AN. De nedersta bilderna med Mitropa och DSB vagnar bör väl vara ett helt annat tåg ?

Alfred Nobel Nrk 1986

av Lennart Petersen, Tuesday, January 15, 2013, 02:00 (4091 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Fotograferade tåger i Norrköping sommaren 1986.
Det var olika vagnssammansättningar varje dag vad jag minns.
Tåget var offta mycket långt.
BJ


Men det var alltså bara de 5 främsta (2 sov,3liggvagnar) som var det egentliga Alfred Nobel, övriga bruna SJ vagnar hörde till ett tåg som gick kopplat med AN. De nedersta bilderna med Mitropa och DSB vagnar bör väl vara ett helt annat tåg ?

Efter att ha tittat lite noggrannare så förstår jag att Mitropa och DSB vagnarna är kopplade längst bak efter Alfred Nobel och några SJ vagnar.
Men vad har dom för uppgift ?

Alfred Nobel Nrk 1986

av Bernt Talbrant, Tuesday, January 15, 2013, 20:10 (4090 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Fotograferade tåger i Norrköping sommaren 1986.
Det var olika vagnssammansättningar varje dag vad jag minns.
Tåget var offta mycket långt.
BJ


Men det var alltså bara de 5 främsta (2 sov,3liggvagnar) som var det egentliga Alfred Nobel, övriga bruna SJ vagnar hörde till ett tåg som gick kopplat med AN. De nedersta bilderna med Mitropa och DSB vagnar bör väl vara ett helt annat tåg ?


Efter att ha tittat lite noggrannare så förstår jag att Mitropa och DSB vagnarna är kopplade längst bak efter Alfred Nobel och några SJ vagnar.
Men vad har dom för uppgift ?

Du får nog titta igen, det rör sig om olika tåg...

Alfred Nobel Nrk 1986

av Nicke nyfiken, Monday, January 14, 2013, 07:43 (4092 dagar sedan) @ BJ

Det var en salig blandning av internationella vagnar, kanske Hgl(Hagalund) tömt sitt vagnförlag på utländska vagnar. Vagnarna närmast lok ser ut att vara gamla Wagon Lits, de toppiga taken att döma. Nr(Norrköping) ser ut att bjuda på dåligt regnväder, det 40 axlar långa tåget har inget pålok i aktern uppför den sega backen mot Fiskeby.

Alfred Nobel Nrk 1986

av HJP, Monday, January 14, 2013, 14:54 (4091 dagar sedan) @ BJ

[image]

****
Mycket bra bilder!
Alfred Nobel såg emellertid inte alltid ut så här. Vissa perioder såg tåget ut som på bilden ovan, om man bortser från SJ-vagnen.
Ofta var det två TEN-vagnar och två, tre, eller fyra liggvagnar. TEN-vagnarna kunde vara mörkblå, eller vinröda. Ibland en av varje.
Jag har sökt efter mina bilder, men inte hittat dem, därför blev jag glad över att få se dessa.
Jag körde tåget många gånger, då jag hade det på min grupp, under ett par år. I Norrköping ble det ofta ett längre uppehåll, så jag hann fotografera tåget. Det var en riktig smörtur, att få Alfred Nobel. Man klargjorde i Hagalund, och körde till Nässjö. Överliggning på "rätt tid" på dygnet, sedan Alfred Nobel tillbaka. Ska se om jag hittar mina bilder....

HJP