Ånglok med rökskärmar (Järnväg allmänt)

av Pelle i Västerås, Friday, January 18, 2013, 20:20 (4088 dagar sedan)

Hur funkar det med rökskärmar vid backgång?
Vitsen med skärmarna är väl att fartvinden lyfter upp rök och ångan lite när maskinen går frammåt men vid backgång ??? Vad händer då ?

Ånglok med rökskärmar

av morrgan, Friday, January 18, 2013, 20:39 (4088 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Hur funkar det med rökskärmar vid backgång?
Vitsen med skärmarna är väl att fartvinden lyfter upp rök och ångan lite när maskinen går frammåt men vid backgång ??? Vad händer då ?

Vid backgång stör inte röken sikten i färdriktningen, som den kan göra när man kör framåt och röken inte lyfter.

morrgan

Ånglok med rökskärmar

av Pelle i Västerås, Friday, January 18, 2013, 20:51 (4088 dagar sedan) @ morrgan

Då måste det alltå bli så att vid backgång drar skärmarna ner röken på vagnarna ? Funderade lite på Gp 3132 vid ULJ...
Det är nog inte en bra idé att montera skärmar vid en kommande renovering fastän det vore snyggt.
Men för vissa är det kanske en bra idé. En backgående Gp 3132 med sommarvagnar!
Om det funkar som jag tror smutsas vagnstaken ner väldigt fort och skapar svarta "rinningar" efter vagnssidorna.
Inte helt optimalt men snyggt.

/Pelle

Ånglok med rökskärmar

av Dag Bonnedal, Friday, January 18, 2013, 21:24 (4088 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Dessa skärmar kallas ibland just för rökuppdrivarskärmar.
Men det är en missvisande benämning. Tanken är inte att driva upp röken, bara att förhindra att den dras ned. Och det sker genom att "spola" rundpannans båda långsidor med ren rökfri luft.
Frågan dyker upp lite då och då, ber att få citera mitt eget inlägg i postvagnen för snart 14 år sedan:

Den stora anledningen till att röken kan bli ett så stort problem på snabbgående ånglok trots att den skickas ut med ganska bra fart rakt upp ur skorstenen är som följer;
När det måttligt strömlinjeformade loket plöjer sin väg genom luften bildas "bogvågor" av luft ut åt sidorna, precis som från en båt. Innanför dessa bogvågor blir det undertryck utmed pannans långsida. Detta undertryck kommer främst att fyllas ut uppifrån. Alltså SUGS röken ner utmed pannan långsida. Speciellt besvärande blir detta på lokets läsida när det blåser något sidvind.

Riktiga rökskärmar fungerar då så att det mellan de framstickande skärmarna, framför rökskåpsluckan bildas ett kraftigt övertyck av fartvinden. Luften härifrån kommer sedan att pressas genom spalten mellan skärman och rundpannan. En ridå av ren luft "spolar" alltså rent utefter rundpannan och föraren får fri sikt. Han ser ju bara bakkanten på skärmen, så den hindrar inte sikten så mycket.

Av detta följer då även att alla de otaliga arrangemang med mindre eller större plåtar som skall lyfta röken uppåt inte fungerar. Bakom dem blir det bara nya "bogvågor" och turbulens som suger ner röken igen.

Att det är mest modernare lok som har haft dessa skärmar hänger delvis ihop med att de även har haft effektivare blästerrör och skorsten. En effektiv sådan "front end" ger lågt mottryck i cylidrarnas ångavlopp och därmed bättre verkningsgrad. MEN även lägre hastighet hos ångan och röken när de lämnar skorstenstoppen. Och därmed större problem med skymmande rök.

Hoppas det förklarar en del.
Tyskarna är som vanligt mer precisa i sin benämning av dess: Windleitblechen (vindledningsplåtar)

Dag B

Ånglok med rökskärmar

av Pelle i Västerås, Friday, January 18, 2013, 22:52 (4088 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Rökskärmarna funkar alltså i högre hastigheter på "morderna" lok.
Ett Gp lok är faktiskt mycket mordänt på svenska smalspår men i dagens trafik får Gp:n framföras i max 40 km/tim och då är väl skärmarna bara att se som utsmtyckning?
SWB H3 58 har inga skärmar monterade nu men vet att den med lätthet kunde passera 100 strecket och då hadde dom kanske betydelse. Har personligen sett hur röken, pga sidvind, slagit ner på vägen brevid loket. Bilisterna blev mycket förvånade när ett ånglok med personvagnar "kör om" på en sträcka där gamla landsvägen ligger paralellt med spåret.
/Pelle

Ånglok med rökskärmar

av Måns Johannesson, Monday, January 21, 2013, 11:14 (4085 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Rökskärmarna funkar alltså i högre hastigheter på "morderna" lok.
Ett Gp lok är faktiskt mycket mordänt på svenska smalspår men i dagens trafik får Gp:n framföras i max 40 km/tim och då är väl skärmarna bara att se som utsmtyckning?

På den tid det begav sig rusade ju Gp/Gt-loken fram i hela 60 km/h och uppenbarligen var de effektiva i denna hastighet. Det var väl bara be nyare loken med större drivhjul och kortare skorsten (pga. högre pannläge) som fick skärmar?

/Måns

Ånglok med rökskärmar

av Öster/NOR, Friday, January 18, 2013, 23:32 (4088 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Då måste det alltå bli så att vid backgång drar skärmarna ner röken på vagnarna ? Funderade lite på Gp 3132 vid ULJ...
Det är nog inte en bra idé att montera skärmar vid en kommande renovering fastän det vore snyggt.
Men för vissa är det kanske en bra idé. En backgående Gp 3132 med sommarvagnar!
Om det funkar som jag tror smutsas vagnstaken ner väldigt fort och skapar svarta "rinningar" efter vagnssidorna.
Inte helt optimalt men snyggt.

/Pelle

Det är nog så illa att röken slår ned på vagnarna hur som, skorsten kommer ju nära vagnarna vid backgång ;o)

Som Dag skriver så kanske effekten med rökskärmar blir att sidorna på främsta vagn m¨ånne klarar sig bättre...hursom så blir alltid vagnarna skitiga av ånglok :-D

Ånglok med rökskärmar

av Rolf Nordin, Sunday, January 27, 2013, 15:49 (4079 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Är inte rökskärmarna i första hand för att skona de personer som befinner sig på perrongen? Var det olika på lok för huvudsaklingen godstransporter och persontransporter?

OBS - Jag vet väldigt lite om ånglok ... ;-)