HC-fordon till Shahen (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av stefanohn @, Umeå, Friday, January 25, 2008, 20:28 (5935 dagar sedan)

I en bunt med några gamla dokument hittade jag det här brevet från 1935 och ett par till i samma ärende. Någon affär blev inte av men det är kul att leka med tanken på Shahen och hans befäl i ett Hilding Carlsson-fordon

[image]

HC-fordon till Shahen

av Överkörmästaren, Saturday, January 26, 2008, 10:53 (5934 dagar sedan) @ stefanohn

I en bunt med några gamla dokument hittade jag det här brevet från 1935 och ett par till i samma ärende. Någon affär blev inte av men det är kul att leka med tanken på Shahen och hans befäl i ett Hilding Carlsson-fordon

[image]

De persiska järnvägarna förefaller hursomhelst att ha gjort tämligen frekventa affärer med svenska företag. Finns det någon särskild anledning till detta, eller är det mest en missuppfattning från min sida?

HC-fordon till Shahen

av Kurt Möller, Saturday, January 26, 2008, 16:09 (5934 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nej, detta hängde ihop m att ett europeiskt konsortium, där bl a NOHAB ingick, byggde en av dom nya persiska stambanorna på 30-talet! Nyckelfärdig bana, att överlämnas, huggen o sågad...!