Fler kullagerbilder (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson, Sunday, August 24, 2008, 22:11 (5695 dagar sedan)

Inte så strålande bilder men lite mer detaljer syns iaf.

[image]

[image]

Axeländen nedsvarvad. En stoppmuff påträdd över axeländens smala ytterände, i bildens högra hörn,på backen, syns lite av låsringen. Sticks in igenom ett hål i muffen och in i ett hål i axeländen, vrängs över muffen och håller den kvar.
[image]

[image]

Fler kullagerbilder

av BKN, Sunday, August 24, 2008, 22:16 (5695 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Mycket nav och lite axel... Är det alltså originallagret som syns på de nedre bilderna? Det ser ju nästan ut som nytt. Trevligt att se lite bilder på vad man kan hitta i verkstan, det är ju lätt att sånt glöms bort.

Fler kullagerbilder

av Micke Carlsson, Sunday, August 24, 2008, 22:33 (5695 dagar sedan) @ BKN

Det var vad som satt däri... Boxen var antik och kullager har man ju bara hört talas om annars, jag kan inte tro annat än att det var gammalt som gatan. Men det såg fint ut, det gjorde det.

Kullagerbilder

av BD, Monday, August 25, 2008, 07:10 (5694 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[image]

Det är möjligt att lagret är ungefär 100 år gammalt. Sådana konstruktioner provades då.
SKF grundades 1908. Redan dessförinnan provade Timken koniska rullager som järnvägslager. Numera kan konstateras att Timken redan då var inne på rätt väg och numera är det TBU (med koniska rullagerenheter) eller CPU (med cylindriska rullagerenheter) som gäller.
Det tog ända till 1918 innan SKF insåg att kullager var för klena som axelboxlager. Men då gick SKF in för sfäriska rullager som man med reklam lyckades sälja till många järnvägar. I Tyskland har alltid cylindriska lager föredragits medan i USA koniska rullager är totalt dominerande.
Dock har i Tyskland elloken av typerna E10 och E40 sfäriska axelboxlager.