Du2 342 sista dagar (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Tuesday, February 26, 2013, 18:31 (4049 dagar sedan)

[image]

På ett sidospår i Öxnered höll man på att skrota Du2 432 en sen eftermiddag i september 1977, samtidigt som Oslotåget (NSB El13.2135) passerade på spåret bredvid.

[image]

342 ser krockskadad ut, någon som vet vad som hade hänt loket?

Du2 432 sista dagar

av HLi, Tuesday, February 26, 2013, 18:38 (4049 dagar sedan) @ kjellgerik

Blev orolig när du skrev 432... Bilden visar dessbättre 342 :)

HLi

Du2 432 sista dagar

av kjellgerik, Tuesday, February 26, 2013, 18:42 (4049 dagar sedan) @ HLi

OOPs - "Det första man blir blind på, så är det ögonen" som mamma alltid sa...

Korrigerat!

Du2 342 sista dagar

av Jöran Johansson, Tuesday, February 26, 2013, 18:49 (4049 dagar sedan) @ kjellgerik

342 ser krockskadad ut, någon som vet vad som hade hänt loket?

Det var den ruskiga kollisionen vid Ängebacken 1977-07-08 då godståg 6318 med Du2 342 pga ett misstag av tkl i Öxnered sändes ut mot Uddevalla innan persontåg 1661X med X8 254 inkommit Öx. Loket, ca 10 godsvagnar och motorvagnståget totalförstördes vid olyckan. En lokförare och en förareelev omkom men samtliga passagerare klarade sig.

Du2 342 sista dagar

av M.Svenson, Wednesday, February 27, 2013, 00:24 (4049 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Olyckor är alltid tragiska men denna olycka är extra tragisk ur ett järnvägsmusealt perspektiv. Detta genom att både den omkommne lokföraren (på X8:an)och lokförareleven (på D-loket)var aktiva i BJs, den överlevande handledaren till lokförareleven blev senare även han aktiv i BJs. Än mer märkligt och tragiskt är att fadern till lokförareleven var själv oförskyllt inblandad i tre andra olyckor. Bland annat med en X5:a i trakten av Öxnered där bromsarna på motorvagnen stängdes av, troligtvis genom att snö och is slog i handtagen för avstängning av styrventilerna, denna händelse fick följden att ett vinkeljärn monterades för att förhindra ofrivillig avstängning av styrventiler, detta på de flesta fordons typer. Fadern konstaterade i samband med Ängebacke olyckan att han fått tre chanser och klarat sig, medans sonen inte fick samma chans. Det är inte alltid kul på järnvägen :-( . Mvh Martin.

Du2 342 sista dagar

av Nicke nyfiken, Wednesday, February 27, 2013, 09:25 (4048 dagar sedan) @ M.Svenson

Oavsett föraren är aktiv i BJ:s är det tragist att dessa järnvägare förlorade sina liv. idag har vi gudbevars Fjb och ATC som gör vår svenska järnväg i stort sätt idiotsäker, vill påstå att vi i Sverige har en av världens säkraste järnvägar.

Du2 342 sista dagar

av morrgan, Wednesday, February 27, 2013, 17:43 (4048 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Oavsett föraren är aktiv i BJ:s är det tragist att dessa järnvägare förlorade sina liv. idag har vi gudbevars Fjb och ATC som gör vår svenska järnväg i stort sätt idiotsäker, vill påstå att vi i Sverige har en av världens säkraste järnvägar.

Alla ombord på de två tågen var och har senare varit aktiva på BJs tåg.

morrgan