Tillberga juni 1976 (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Friday, March 08, 2013, 12:54 (4059 dagar sedan)

Tillberga var en trevlig station på "den gamla goda tiden". Järnvägsknut med fyra utgående linjer och dessutom f.d. SWB huvudverkstad. Förutom genomgående tåg på Sala - Västerås och Stockholm - Västerås gick en del tåg Västerås - Tillberga - Ludvika som då gjorde rundgång. Något enstaka tåg Sthlm - Ludvika förekom också, främst på helger om jag inte minns fel. Man hade 5 plattformsspår och en ganska stor godstågs- och verkstadsbangård. Om det för tillfället inte gick några tåg, fanns alltid intressanta vagnar på bangården...

[image]

På denna bild tagen c:a 17.30 ser vi från vänster:
1) Tåg 836 Fle - Et - Vå - Sl: TGOJ X21
2) Tåg 776 Tb - La: SJ X9 som alltså gör "rundgång (kort promenad för lokföraren)".
3) Tåg 744 Cst - Vå - H: F 626 - AB3 - B5 - B1 - B1
4) Tåg 793 Vå - Cst: SJ X9
Undrar om det är "Stinsen" som syns längst till vänster på bilden?

Fle=Flen, Et = Eskilstuna, Vå = Västerås, Sl = Sala, Tb = Tillberga, La = Ludvika, Cst = Sthlm C, H = Hallsberg


[image]
Godståg 6710 Vå - Tb - La med Du2 301 efter att ha gjort rundgång med loket och nu på väg mot Ludvika.


[image]
Godståg 5001 Vå - Sl - Ånge med Mg-lok på väg mot Sala c18.30

Tillberga juni 1976

av Granis, Friday, March 08, 2013, 13:56 (4059 dagar sedan) @ kjellgerik

Herrejistanes, vilken nostalgi! Nu blir det nästan nåt lite Nicke Nyfikst över mig ;-) Du var aldrig bort till verkstan och plåtade då? Åtminstone från mitten av juni in i augusti 1976 jobbade ju reparatör 5691 Granström vid Tillberga hvst med idog vagnstvättning, så om det varit en vardag hade det kanske funnits bildbevis!

/ L G :-)

Tillberga juni 1976

av kjellgerik, Friday, March 08, 2013, 14:36 (4059 dagar sedan) @ Granis

Herrejistanes, vilken nostalgi! Nu blir det nästan nåt lite Nicke Nyfikst över mig ;-) Du var aldrig bort till verkstan och plåtade då? Åtminstone från mitten av juni in i augusti 1976 jobbade ju reparatör 5691 Granström vid Tillberga hvst med idog vagnstvättning, så om det varit en vardag hade det kanske funnits bildbevis!

/ L G :-)

Tyvärr var det ganska svårt att få några vettiga bilder av det som fanns inne på verkstadsområdet, det var ju ordentligt inhägnat och det blev långa avstånd att fota på.
Å, inte kan jag erinra mig någon flitig vagnstvättare heller :-)

Tillberga juni 1976

av Granis, Friday, March 08, 2013, 14:44 (4059 dagar sedan) @ kjellgerik

Å, inte kan jag erinra mig någon flitig vagnstvättare heller :-)

För att försvåra projektet ytterligare så jobbade han dessutom i "interiörtvätten". På ett inhägnat område alltså, och det jobbet startade förvisso när så var möjligt medan vagnen stod utomhus men slutfördes alltid sedan vagnen dragits in i verkstaden från skjutbordet. F ö kan man ju undra över det vettiga att inleda "cykeln" i verkstaden med tvätten; efter det skulle ju alla andra repratörer -elektriker, allehanda mekaniker, "glasgänget" m fl- knata runt i vagnen och göra sitt innan vagnen var färdig och växlades ut igen. Då knappast fortfarande skinande ren invändigt...

/ L G

Tillberga juni 1976

av kjellgerik, Friday, March 08, 2013, 14:50 (4059 dagar sedan) @ kjellgerik

1) Tåg 836 Fle - Et - Vå - Sl: TGOJ X21

Undrar om det inte är en X20 i det tåget, verkar lite för långt för att vara en X21 vid närmare koll?

Tillberga juni 1976 - bild från nutid

av jean, Friday, March 08, 2013, 14:53 (4059 dagar sedan) @ kjellgerik

Tack för dessa härliga bilder!

Så här såg det ut i Tillberga den 23/5 2012, det grönskade friskt på perrongerna...
[image]

Tillberga juni 1976 - bild från nutid

av kjellgerik, Friday, March 08, 2013, 15:07 (4059 dagar sedan) @ jean

Så här såg det ut i Tillberga den 23/5 2012, det grönskade friskt på perrongerna...


Det där staketet verkar effektivt, inte ett grönt strå innanför :-D

Hur många spår finns kvar/används i Tillberga idag? Jag antar att man fortfarande kan mötas med tåg?

Tillberga juni 1976 - bild från nutid

av Nicke nyfiken, Friday, March 08, 2013, 16:14 (4059 dagar sedan) @ kjellgerik

Rostigt och igenvuxet, en symbol av dagens Sverige:-(

Tillberga juni 1976 - bild från nutid

av Per Ljungberg, Friday, March 08, 2013, 16:59 (4059 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Detta gäller inte bara Sverige. Det är nog fler länder som bär spår av den "nya tiden" med minsta möjliga underhållskostnad och mesta möjliga vinst till aktieägarna.
PLj

Tillberga juni 1976 - bild från nutid

av Mattias Jansson, Friday, March 08, 2013, 18:21 (4059 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Rostigt och igenvuxet, en symbol av dagens Sverige:-(

D v s ersatt av modern dubbelspårig bana i rakare sträckning och för avsevärt högre hastighet? Också en symbol för dagens Sverige? Om man nu inte bara vill måla världen i svart för att tillfredsställa sitt eget sinnelag?
Visst finns det miljöer som borde ha kunnat bevaras bättre, men i fallet Tillberga finns det faktiskt en ganska bra förklaring, och den har inte med avveckling eller defensiv politik att göra.

Tillberga juni 1976

av Arne Syverstad, Friday, March 08, 2013, 23:32 (4059 dagar sedan) @ kjellgerik

Bilde 1 går i Hilding Carlssons ånd.

Hilsen Arne

Tillberga juni 1976

av Bo Johnsson, Saturday, March 09, 2013, 16:12 (4058 dagar sedan) @ kjellgerik

Bilden från Tillberga väcker minnen!

Resa Skultuna - Norrköping.

Cykel från min mormor & morfar till Skultuna!
Första problemet! Resa via Stockholm eller Eskilstuna?

Ensam till Stockholm! Eller ångtåg till Flen? Svåra frågor för en 10-åring!

Skultuna-Tillberga. Eltåg till Kolbäck. Ånga Kolbäck- Flen. Göteborgståget Flen-Katrineholm. Byte till Norrköpingståget.

Lösa ut cykeln och trampa hem!
Det var i början av -50-talet
Bo Johnsson

Tillberga juni 1976

av Bobo L, Sunday, October 16, 2016, 10:01 (2741 dagar sedan) @ kjellgerik

[image]

På denna bild tagen c:a 17.30 ser vi från vänster:
1) Tåg 836 Fle - Et - Vå - Sl: TGOJ X21
2) Tåg 776 Tb - La: SJ X9 som alltså gör "rundgång (kort promenad för lokföraren)".
3) Tåg 744 Cst - Vå - H: F 626 - AB3 - B5 - B1 - B1
4) Tåg 793 Vå - Cst: SJ X9
Undrar om det är "Stinsen" som syns längst till vänster på bilden?

Fle=Flen, Et = Eskilstuna, Vå = Västerås, Sl = Sala, Tb = Tillberga, La = Ludvika, Cst = Sthlm C, H = Hallsberg

Aaaah! En härlig bild från en station som jag ofta passerade eller bytte tåg vid på 70-talet.

Någon kommenterade att det nog är en X20 på spåret till vänster, och jag håller med om det. Möjligen kan tåget istället bestå av dubbla X21?

Den uniformerade mannen till vänster är inte "stinsen" dvs tkl. Tillberga var en SJ-station med endast SJ-personal. Det syns av mössmärket i mannens uniformsmössa att han är TGOJ-anställd, och sålunda troligen föraren av TGOJ-tåget. Mössmärkena var snarlika i den uniformsgenerations som användes vid den här tiden, men TGOJ-märket saknade kronan ovanpå skölden och hade dessutom Grängesbolagets "järnmärke" på skölden. Syns bäst om man tittar på nära håll och kan jämföra de båda märkena.

För övrigt var väl Tillberga en fjb-station utan lokalbevakning 1976?

Tillberga juni 1976

av D Olson, Wednesday, April 12, 2023, 21:14 (372 dagar sedan) @ Bobo L

Ja, det stämmer. Fjb inkopplad 1975-06-01.

Tillberga juni 1976

av 53 Wadsten, Sunday, October 16, 2016, 13:15 (2741 dagar sedan) @ kjellgerik

Här kom det riktigt fina bilder från järnvägen när det begav sig.