Första containervagnarna hos SJ. (Järnväg allmänt)

av BJ, lördag, mars 16, 2013, 14:18 (2978 dagar sedan)

Detta går att läsa i boken SJ 125 År sida 110.

SJ började 1964 på prov köra container på järnväg mellan Stockholm och Göteborg.

Vidare:
År 1966 blev containertrafiken reguljär på SJ, som på hösten det året satte in tio specialvagnar för container och påhängsvagnar, lit Slps.

I SJH 636 1971 finns 40 st Slps upptagna med nummer 20-74-432 7 000 till 040.

Om det stämmer att tio av dessa levererades på hösten 1966. Vad var då litera och nummer på dessa? (alltså före UIC.)

BJ

Första containervagnarna hos SJ.

av Göran Engström @, lördag, mars 16, 2013, 15:01 (2978 dagar sedan) @ BJ

Detta går att läsa i boken SJ 125 År sida 110.

SJ började 1964 på prov köra container på järnväg mellan Stockholm och Göteborg.

Vidare:
År 1966 blev containertrafiken reguljär på SJ, som på hösten det året satte in tio specialvagnar för container och påhängsvagnar, lit Slps.

I SJH 636 1971 finns 40 st Slps upptagna med nummer 20-74-432 7 000 till 040.

Om det stämmer att tio av dessa levererades på hösten 1966. Vad var då litera och nummer på dessa? (alltså före UIC.)

BJ

Den 1 januari 1967 fanns det 11 vagnar med littra Slps 20-74-432 7 000 - 010.
Det verkar nästan som att de levererades med UIC littra och nummer och därmed aldrig har haft märkning enligt det gamla systemet.

Göran

Första containervagnarna hos SJ.

av Anders Jansson @, lördag, mars 16, 2013, 15:13 (2978 dagar sedan) @ BJ

Detta går att läsa i boken SJ 125 År sida 110.

SJ började 1964 på prov köra container på järnväg mellan Stockholm och Göteborg.

Vidare:
År 1966 blev containertrafiken reguljär på SJ, som på hösten det året satte in tio specialvagnar för container och påhängsvagnar, lit Slps.

I SJH 636 1971 finns 40 st Slps upptagna med nummer 20-74-432 7 000 till 040.

Om det stämmer att tio av dessa levererades på hösten 1966. Vad var då litera och nummer på dessa? (alltså före UIC.)

BJ

Vagntypen introducerades mellan Stockholm och Göteborg (Linje 1) under 1966. Littera var Slps (UIC-littera började förekomma för nya vagntyper redan före 1967) men nummer vågar jag inte svara på utan källmaterial. Det bör ha rört sig om 10 vagnar tillverkade av tyska Ferrostahl. Vagn nr 11-25 i serien byggdes 1968-1969 av KVAB efter Ferrostahls ritningar.

Slps användes 1966 mestadels för påhängsvagnar (semitrailers). För containers användes mestadels Ore av typen med låga plåtlämmar (kontinental typ) vilka kompletterats med fästanordningar på golvet.

1966 hade SJ börjat använda ordet container. Tidigare hade man betecknat dessa interkontinentala storbehållare.

Första containervagnarna hos SJ.

av BJ, lördag, mars 16, 2013, 16:15 (2977 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för informationen.
I denna länk på Svenskt Mjforum finns en del bilder på tidiga containervagnar.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6481.msg65365#msg65365
BJ

Första containervagnarna hos SJ.

av Peter Andersson @, Markaryd, lördag, mars 16, 2013, 17:32 (2977 dagar sedan) @ BJ

Jag undrar var bilden i den länkade tråden, där en vagn med container rampas upp på en överföringsvagn, är tagen?

/Peter

Första containervagnarna hos SJ.

av Arne Syverstad @, Lier,Norge, lördag, mars 16, 2013, 17:47 (2977 dagar sedan) @ Peter Andersson

Hei
Det kan se ut som Deje på NKlJ.

Hilsen Arne

powered by my little forum