Lite mera BLJ (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Thursday, April 18, 2013, 13:49 (4020 dagar sedan)

Färd från Långshyttan till Byvalla den 24/8 1963 med BLJ 6 som dragare. Jag fick förmånen att få åka med bromsaren i hans lilla hytt på en två BLJ Qo. Bägge finns på numera på JTJ

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img650.jpg[/img]

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img651.jpg[/img]

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img653.jpg[/img]

Rörshyttan

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img654.jpg[/img]

Rörshyttan

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img655.jpg[/img]

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img643.jpg[/img]
[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img656.jpg[/img]
Lok 8 växlar i Långshyttan. Loket finn nu i drift på JTJ som nr 4.

[img]http://torbjornjansson.se/bilder/img659.jpg[/img]

Ljusnedressinen i Långshyttan. Denna finns nu på JTJ och är i stort sett driftsduglig.

Lite mera BLJ

av Kurt G Möller, Thursday, April 18, 2013, 16:22 (4020 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Ja jisses vilka minnen...

Motordressinen har jag dock aldrig åkt i.

Lite mera BLJ

av Börje Sundberg, Thursday, April 18, 2013, 17:59 (4020 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det har jag. På riktigt på BLJ alltså.
Börje Sundberg

Lite mera BLJ

av ford56, Thursday, April 18, 2013, 18:43 (4020 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Intressanta bilder som vanligt.

Här en liten video på dressinen som dock inte ville starta denna dag.
Video [link]http://www.youtube.com/watch?v=uJUuYzpGMf0&feature=player_detailpage#t=162s[/link]

Edit:Inte jag som filmade men ett par bilder jag tog från JTJ
50 år.
[img]http://i1176.photobucket.com/albums/x328/cadillac68/IMG_0558.jpg[/img]

[img]http://i1176.photobucket.com/albums/x328/cadillac68/IMG_0559.jpg[/img]

Lite mera BLJ

av Torbjörn Jansson, Thursday, April 18, 2013, 18:47 (4020 dagar sedan) @ ford56

Tack :-D ! Just nu är detta under åtgärdande!

Lite mera BLJ

av Cst, Friday, April 19, 2013, 10:16 (4019 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Du var här uppe 1964 och lekte lite med loken!

Gunnar Andersson Långshyttan

Lite mera BLJ

av Olle E, Thursday, April 18, 2013, 21:17 (4020 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Fantastiska bilder av ett annat Sveige som få idag skulle känna igen sig i...
Tack och bock.

Lite mera BLJ

av Torbjörn Jansson, Thursday, April 18, 2013, 21:27 (4020 dagar sedan) @ Olle E

Jag ber....;-)! Kul att bilderna uppskattas :-)!
/T

Lite mera BLJ

av Cst, Thursday, April 18, 2013, 21:20 (4020 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Bagaren i Rörshyttan Ernst Fredholm syns lite bakom en stolpe han skickade bröd ner till en lanthandel som låg i Byvalla.
Där BLJ delvis gick i Rörshyttan går idag en väg till höger i uppförsbacke till Österby.

Förutom det blandade tåget så fanns även rena godståg hur många en vardag?
Mera från BLJ har du bilder från Västerby?

Vid övergången i Rörshttan finns även signaler för tågen och kur för den som vevade bommarna.

Bagarens fru gjorde det längre tillbaka och när det var grindar.
Har boken om BLJ den borde scannas med tillstånd.

Är sedan 2011 bosatt i Långshyttan hur gick järnvägen i Stjärnsund genom bruket det måste ha svängt mot höger?

Hur gick järnvägen mellan Stjärnsund närmare Lerhyttan med tanke på flera sjöar gick den nära sjöarna?


Sträckan Stjärnsund-Rörshyttan var en hästbana från början.
Sen vore det kul om det fanns bilder från Engelsfors järnvägen.

Gunnar Andersson Fd SJ+ISS Cst

Lite mera BLJ

av Kjell Aghult, Friday, April 19, 2013, 08:20 (4019 dagar sedan) @ Cst

Förutom det blandade tåget så fanns även rena godståg hur många en vardag?

I tdtboken för 1963 fanns även det extra godstågsparet 11-12 på eftermiddagen
(Nämnt förut på forumet). Hur ofta det anordnades är dock okänt.


Vid övergången i Rörshttan finns även signaler för tågen och kur för den som vevade bommarna.

BLJ hade också ett enda automatiskt vägskydd (Ljud- och ljussignaler). Detta
vid Klostervägen, ca 900 m öster om Stjärnsund stn.

Lite mera BLJ

av Kurt G Möller, Friday, April 19, 2013, 13:48 (4019 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På 40-talet var det tidvis två pso-tåg inlagda i tdt. Det var nog maximum... Ja, åsså personalarn två varv, morgon o kväll, Långshyttan-Stjernsund.

Lite mera BLJ

av Kjell Aghult, Friday, April 19, 2013, 17:28 (4019 dagar sedan) @ Kurt G Möller

På 40-talet var det tidvis två pso-tåg inlagda i tdt. Det var nog maximum... Ja, åsså personalarn två varv, morgon o kväll, Långshyttan-Stjernsund.

Signalen nr 13/1953 hade ett trevligt reportage om BLJ.
De nämnda arbetartågen hade ersatts med buss 1953-01-01 och haft ca 50 resenärer. Två par blandade tåg till Byvalla fanns kvar till tdtskiftet 10 juni,
då eftermiddagsparet indrogs alla dagar och förmiddagstågparet Soh. De ersattes
av GDG Biltrafik, BLJ drev självt ingen vägtrafik. Långshyttans viktigare persontrafikförbindelser var också då med GDG-buss via Hofors eller Hedemora.

1952 hade BLJ haft ca 54 000 resande, varav ungefär hälften i arbetartågen.
Ca 1 450 ton styckegods av olika slag och ca 90 000 ton vagnslastgods transporterades. I huvudsak götämnen, tackjärn etc för banans ägare Klosterverken (Då del av fagerstakoncernen). Ca 60 anställda fanns. De och DONJ-personalen tillhörde landets lägst avlönade järnvägsmän, viket gällde till banornas nedläggning på 60-talet. Lönebeloppen låg då ca 20 % under SJ:s, enligt uppgift från NBJ (Som självt låg 10 % under).

Lite mera BLJ

av Kurt G Möller, Friday, April 19, 2013, 19:50 (4019 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... Ca 60 anställda fanns. De och DONJ-personalen tillhörde landets lägst avlönade järnvägsmän, viket gällde till banornas nedläggning på 60-talet. Lönebeloppen låg då ca 20 % under SJ:s, enligt uppgift från NBJ (Som självt låg 10 % under).

60 anställda låter mycket... Men... bara växling i treskift (ett lag x 3) och tvåskift (ett lag till x 2) NÄSTAN året runt torde ha krävt minst... ja, vad då? 20 personer? 25? (Vid mitt första besök i juli -58 gick verket på semestersparlåga; likafullt jobbade två växellag mitt på dagen med lok 4 och 8, vardera med förare + växlare...)

Lite mera BLJ

av Kurt G Möller, Friday, April 19, 2013, 19:53 (4019 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... Ca 60 anställda fanns. De och DONJ-personalen tillhörde landets lägst avlönade järnvägsmän, viket gällde till banornas nedläggning på 60-talet. Lönebeloppen låg då ca 20 % under SJ:s, enligt uppgift från NBJ (Som självt låg 10 % under).

60 anställda låter mycket... Men... bara växling i treskift (ett lag x 3) och tvåskift (ett lag till x 2) NÄSTAN året runt torde ha krävt minst... ja, vad då? 20 personer? 25? (Vid mitt första besök i juli -58 gick verket på semestersparlåga; likafullt jobbade två växellag mitt på dagen med lok 4 och 8...)

Vad säjer Börje S. om detta???

Lite mera BLJ

av Kjell Aghult, Saturday, April 20, 2013, 16:45 (4018 dagar sedan) @ Kurt G Möller

... Ca 60 anställda fanns.


60 anställda låter mycket... Men... bara växling i treskift (ett lag x 3) och tvåskift (ett lag till x 2) NÄSTAN året runt torde ha krävt minst... ja, vad då? 20 personer? 25? (Vid mitt första besök i juli -58 gick verket på semestersparlåga; likafullt jobbade två växellag mitt på dagen med lok 4 och 8...)

Personalantalet är rätt avskrivet ur reportaget. I 1946 års allmänna järnvägsstatistik redovisar BLJ 68 anställda, varav 1 (?) i administrationen, 15 vid banavdelningen (varav 10 banarbetare), 20 vid maskinavdelningen (varav 3 verkstadsarbetare) och 33 vid trafikavdelningen. Räknat på anställningsform redovisades 28 man som tillfälligt anställda, vari troligen omlastarna i Byvalla
ingick (Hade särskilt kollektivavtal).

Lite mera BLJ

av Ola Almquist, Saturday, April 20, 2013, 19:25 (4018 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Signalen nr 13/1953 hade ett trevligt reportage om BLJ.
De nämnda arbetartågen hade ersatts med buss 1953-01-01 och haft ca 50 resenärer. Två par blandade tåg till Byvalla fanns kvar till tdtskiftet 10 juni,
då eftermiddagsparet indrogs alla dagar och förmiddagstågparet Soh. De ersattes
av GDG Biltrafik, BLJ drev självt ingen vägtrafik. Långshyttans viktigare persontrafikförbindelser var också då med GDG-buss via Hofors eller Hedemora.

1952 hade BLJ haft ca 54 000 resande, varav ungefär hälften i arbetartågen.
Ca 1 450 ton styckegods av olika slag och ca 90 000 ton vagnslastgods transporterades. I huvudsak götämnen, tackjärn etc för banans ägare Klosterverken (Då del av fagerstakoncernen). Ca 60 anställda fanns. De och DONJ-personalen tillhörde landets lägst avlönade järnvägsmän, viket gällde till banornas nedläggning på 60-talet. Lönebeloppen låg då ca 20 % under SJ:s, enligt uppgift från NBJ (Som självt låg 10 % under).

Reportaget finns även [link=http://historiskt.nu/smalsp/blj/blick_pa_blj/blick_pa_blj.html]här[/link].

M.v.h.
Ola

Lite mera BLJ

av Stefan Olsson, Thursday, April 18, 2013, 23:01 (4020 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Bättre än så här blir det väl knappast. (Nu ser vi fram emot mer bilder, från SGGJ...)

En reflektion över dina bilder och Kurts från Småland är ju att det är precis 50 år sedan. På dessa femtio år har ju onekligen en hel del hänt med järnvägen och miljöer som dessa är undantag. Femtio år tillbaka från fototillfällena kanske inte skillnaden skulle vara särskilt stor.

Hur kommer forumgästerna att se på dagens bilder om femtio år. Man kan bara undra. Vem vet, kanske sitter man där som 107 åring och gaggar om nåt som hette järnvägshistoriskt forum...

Lite mera BLJ

av Torbjörn Jansson, Friday, April 19, 2013, 10:50 (4019 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Bättre än så här blir det väl knappast. (Nu ser vi fram emot mer bilder, från SGGJ...)

En reflektion över dina bilder och Kurts från Småland är ju att det är precis 50 år sedan. På dessa femtio år har ju onekligen en hel del hänt med järnvägen och miljöer som dessa är undantag. Femtio år tillbaka från fototillfällena kanske inte skillnaden skulle vara särskilt stor.

Hur kommer forumgästerna att se på dagens bilder om femtio år. Man kan bara undra. Vem vet, kanske sitter man där som 107 åring och gaggar om nåt som hette järnvägshistoriskt forum...

Bugar och tackar :-D ! Det kommer nog lite från SGGJ vad det lider, lugn och fin nu!
Ja, tiden går. Då skrev vi brev och ringde, nu är det bara datorkommunikation och andra elektroniska media som gäller! I stället för att prata med varandra sitter vi och "chattar" via olika "sajter". Om någon för 50 år seda skulle spåna om ett datamaskinbaserat Hysteriskt Forum skulle väl vederbörande betraktas som lite knäpp! Utvecklingen(?) rusar iväg!
Och menar Stefan på fullt allvar att vi ska behöva dras med dig ända tills du blir 107 år.....;-) ?
/Gamle Tobbe

Lite mera BLJ

av Kurt G Möller, Friday, April 19, 2013, 13:50 (4019 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Han menar inte så illa - det är bra att ha massor av självförtroende, trots allt...

Lite mera BLJ

av pceder, Thursday, April 18, 2013, 23:34 (4020 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Härligt Torbjörn

Ännu fler annorlunda vinklar :-D

Mer mer mer ... om du har, tack!


Har du mer, bra eller även dåliga från Byvalla är jag intresserad att få titta på dem via mejl även om du inte vill lägga dom på forumet.

Supertack så länge //peter

Lite mera BLJ

av Torbjörn Jansson, Friday, April 19, 2013, 10:40 (4019 dagar sedan) @ pceder

En får tacke...:-D ! Tyvärr har jag nog inte så mycket mer att visa. Fototillfällena var inte så många då. Jag var ju bara en gymnasist på 18 år och en egen bil var inte att tänka på på den tiden...:-|! Det blev mest cykel, remdriven Husqvarna moped och någon gång, som denna gång, med god väns och likaledes och fortfarande "tågtönts", bil! Men hittar jag mer så kommer det!
/Torbjörn

Lite mera BLJ

av Cst, Friday, April 19, 2013, 10:14 (4019 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Vid övergången i Rörshyttan fick bommarna skötas manuellt men man ser en signal för tågen samt på bägge sidor om övergången samt längre bort på höger sida nåt som ser ut som en teknik kur så spårledning måste ha funnits där.

Gunnar Andersson

Lite mera BLJ

av Kjell Aghult, Friday, April 19, 2013, 16:25 (4019 dagar sedan) @ Cst

Vid övergången i Rörshyttan fick bommarna skötas manuellt men man ser en signal för tågen samt på bägge sidor om övergången samt längre bort på höger sida nåt som ser ut som en teknik kur så spårledning måste ha funnits där.

1963 års linjebok anger korsningen som manuellt skyddad (´Fällbommar med
V-signal´). Skåpens uppgift är obekant.