d-vagn i Särna (Fordon: vagnar)

av Kjell Ronne, Tuesday, September 02, 2008, 21:08 (5715 dagar sedan)

I mitt irrande runt i Sverige passerade jag idag Särna. Kunde konstatera att lokstallet (två ångloks- och tre motorvagnsplatser) står kvar i hyfsat skick. Vändskivekransen finns kvar och så även kolkranen. På f d bangården framför stationshuset står en "budgetvariant" av en 40-talsstålvagn (max 1/3 på två axlar) som verkar vara en postvagn märkt GDJ 11 D20, Två frågor:
- Var det denna vagn som stod bakom fd BV-skolan i Ängelholm ?
- Varför står den i Särna ?

d-vagn i Särna

av HP @, Jönköping, Wednesday, September 03, 2008, 07:40 (5715 dagar sedan) @ Kjell Ronne

I mitt irrande runt i Sverige passerade jag idag Särna. Kunde konstatera att lokstallet (två ångloks- och tre motorvagnsplatser) står kvar i hyfsat skick. Vändskivekransen finns kvar och så även kolkranen. På f d bangården framför stationshuset står en "budgetvariant" av en 40-talsstålvagn (max 1/3 på två axlar) som verkar vara en postvagn märkt GDJ 11 D20, Två frågor:
- Var det denna vagn som stod bakom fd BV-skolan i Ängelholm ?
- Varför står den i Särna ?

Vagnen heter D20 (senare BFV) 3908 och har bland annat använts som konduktörsfinka på Särnabanan. GDJ-märkning härstammar från den tid föreningen mfGDJ ägde vagnen. Den har aldrig tillhört järnvägsbolaget GDJ. Denna vagn har ej funnits vid skolan i Ängelholm (du tänker nog på den "korta" AB3:an som användes som undervisningsvagn efter att ha varit med i Alby-olyckan. I Särna tror jag den används som kontorvagn för Särnabostäder e.d.

Mvh Henrik R

d-vagn i Särna

av S-P Sörensson, Wednesday, September 03, 2008, 11:17 (5715 dagar sedan) @ HP

Finns den korta AB3 an kvar " hur såg den ut invändigt och finns det någon bra bild på den ?
MVH Svempa

d-vagn i Särna

av HP, Wednesday, September 03, 2008, 13:52 (5715 dagar sedan) @ S-P Sörensson

Finns den korta AB3 an kvar " hur såg den ut invändigt och finns det någon bra bild på den ?
MVH Svempa

Den är skrotad.

Mvh Henrik

d-vagn i Särna

av s svensson, Friday, September 05, 2008, 20:03 (5712 dagar sedan) @ HP

GDJmf gav ut en tidning och i denna tidning finns en artikel om den korta postvagnen 3908.
I ett nr av ÖSJ bladet,utg ÖSJmf finns en artikel om tjänstevagnen i Ängelhom.
Denna tjv blev faktiskt asbestsanerad.
Tyvärr kommer jag inte ihåg tidningsnummren på rak arm.

d-vagn i Särna

av Kjell Ronne, Wednesday, September 03, 2008, 23:49 (5714 dagar sedan) @ HP

Tack. Dimmorna skingrades. Vagnen kanske värd ett bättre öde än vandaliseras i Särna ?

BF-vagnar

av Johan S, Thursday, September 04, 2008, 08:47 (5714 dagar sedan) @ HP

Användes vagnen på samma sätt som de äldre BF4:orna i godståg?

Var det möjligt för resande att följa med eller användes andraklasskupén av konduktören?

Hur länge gick den på Särnabanan? (menas här sträckan Vansbro-Särna)

/Johan

Ex. D-vagn i Vansbro 1971

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Wednesday, September 03, 2008, 19:42 (5714 dagar sedan) @ Kjell Ronne

[link=http://nitton.fotopic.net/p46958817.html]BFV 3908 #1[/link]
[link=http://nitton.fotopic.net/p46958815.html]BFV 3908 #2[/link]

Ex. D-vagn i Vansbro 1971

av WS, Wednesday, September 03, 2008, 22:57 (5714 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

[link=http://nitton.fotopic.net/p46958817.html]BFV 3908 #1[/link]
[link=http://nitton.fotopic.net/p46958815.html]BFV 3908 #2[/link]

Dessa vagnar ser nästan lite komiska ut.

Påminner lite om en norsk snarlik vagn.
Eller en sån där kort amerikansk "Bobber caboose" :-D

Kort D-vagn byggd för färja?

av Carl-Erik Olsson @, Thursday, September 04, 2008, 02:17 (5714 dagar sedan) @ WS

[link=http://nitton.fotopic.net/p46958817.html]BFV 3908 #1[/link]
[link=http://nitton.fotopic.net/p46958815.html]BFV 3908 #2[/link]


Dessa vagnar ser nästan lite komiska ut.

Påminner lite om en norsk snarlik vagn.
Eller en sån där kort amerikansk "Bobber caboose" :-D

Det var ju bara EN vagn! Eller fanns det planer på fler? Har för mig att det stod nånstans att den byggdes så kort för att få plats på färjan till Danmark. Frågan då är vilken färja? Troligen "Malmöhus" på leden Malmö-Köpenhamn, eller? Vilka vagnar brukade dessutom följa med på denna led, och hur var det med deras längder jämfört med tillgänglig spårlängd ombord?
Hur och när fick man för sig att bygga om den från postvagn litt D till komb 2kl/resgods litt BF?
/undrar som vanligt CEO

Kort D-vagn byggd för färja?

av Sven-Peter Sörensson, Thursday, September 04, 2008, 11:08 (5714 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Har för mig det var på på Helsingborg-Helsingör
MVH Svempa

Kort D-vagn byggd för färja?

av Olof W, Thursday, September 04, 2008, 12:22 (5714 dagar sedan) @ Sven-Peter Sörensson

HH-leden var det ja. Vagnen finns med i senaste pesonvagnsboken. Där finns alla svar på era frågor.
/Olof

Hoting-Storuman

av Per Helmerson ⌂ @, Gunnilse, Sunday, September 07, 2008, 08:00 (5711 dagar sedan) @ Olof W

Hej!

Lokalgodståget Hoting - Storuman var länge upplåtet för resande. Bland annat skolbarn använde tåget. När trävagnar förbjöds för resande 1969 byggdes D20 om till BFV och sattes in i detta tåg under något år. Tåget var alltså annonserat i lokala tidtabeller på sträckan Hoting - Storuman. Den ersatte en BF2. Sedan hamnade vagnen i Vansbro som konduktörsvagn i lokalgodståget Vansbro-Sälen-Särna. Måndag Vansbro-Särna. Tisdag Särna-Vansbro. Onsdag Vansbro-Limedsforsen-Vansbro. Torsdag Vansbro-Särna. Fredag Särna-Vansbro. D20 ersatte här en FV1.
/Per Helmerson

AB o 11 3027 och 3028

av Sven-Peter Sörensson, Thursday, September 04, 2008, 10:59 (5714 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Vad är detta för vagnar ?
Ser ut som trävagnar med stålkorg . Finns mig veterligit inte med i stålvagnsboken .
Någon som vet mer om denna typ ?
Det är inte heller en typisk OKB vagn.
MVH Svempa

AB o 11 3027 och 3028

av s svensson, Friday, September 05, 2008, 20:13 (5712 dagar sedan) @ Sven-Peter Sörensson

Vagnarna är byggda i stål.Möjligen efter ritningar som ursprungligen var avsedda för trävagnar. De angavs som "ej rammsäker". Vagnarna var ursp övertagna från Uppsala-Gävle J och nr 65&66.Urspungliven var de övertagna med litt BCo6a men byggdes om 1934 till BCo11a. Ombyggd från 4 2 kl kupeer till 2 2 klass (24 pl till 12 i 2 kl). Vid omlitt 1956 då 1 kl togs bort blev de ABo11a och 1970 blev de AB11. Jag vet inte exakt när de byggts om med högre hastighet än 100 km/h. De hade tidigare KKP broms men bör ha fått S broms. De hade även 07 boggie men vet inte vad den ersattes med (42?).Ev omb 1960.
Vagnarna anges byggda av AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Arlöv och år 1927.