SJ J 1393 og S 1254 (2 fotos & frågor) (Fotografier/bildfrågor)

av Niels Munch @, onsdag, maj 29, 2013, 15:20 (2457 dagar sedan)

God eftermiddag,

Den 10.10.1965 arrangerede Dansk Jernbane-Klub og SJK en udflugt Malmö-Simrishamn-Ystad-Malmö, hvor jeg bl.a. tog disse billeder:

[image]
SJ J 1393 med udflugtstog 10.10.1965 (nm).

Vognene var disse: F1 25560, DFo15 2817, Bo15 2028 og Bo15 8131. Eksisterer nogen af disse vogne endnu?

[image]
SJ S 1254 henstillet, 10.10.1965 (nm).

Men hvor er billederne taget?


Bedste hilsener fra Dragør
Niels

SJ J 1393 og S 1254 (2 fotos & frågor)

av HP @, onsdag, maj 29, 2013, 15:22 (2457 dagar sedan) @ Niels Munch

God eftermiddag,

Den 10.10.1965 arrangerede Dansk Jernbane-Klub og SJK en udflugt Malmö-Simrishamn-Ystad-Malmö, hvor jeg bl.a. tog disse billeder:

[image]
SJ J 1393 med udflugtstog 10.10.1965 (nm).

Vognene var disse: F1 25560, DFo15 2817, Bo15 2028 og Bo15 8131. Eksisterer nogen af disse vogne endnu?

[image]
SJ S 1254 henstillet, 10.10.1965 (nm).

Men hvor er billederne taget?


Bedste hilsener fra Dragør
Niels

Vilka trevliga bilder! Visa gärna mer från detta tillfälle. Nej, vagnarna finns ej kvar, eller heller S 1254, men J 1393 finns kvar i Brösarp.

Mvh Henrik Reuterdahl

SJ J 1393 og S 1254 (2 fotos & frågor)

av Torbjorn_Forsman @, onsdag, maj 29, 2013, 19:21 (2456 dagar sedan) @ HP

Bilden på S1254 skulle kunna vara tagen i Simrishamn. Byggnaden i bakgrunden har stora likheter med ångcentralen vid Ehrnbergs läderfabrik, se bilden ganska långt ner på http://www.ekeving.se/acc/1957/Simrishamn/index.html .

SJ J 1393 og S 1254 (2 fotos & frågor)

av Jakob E @, Palo Alto, USA, torsdag, maj 30, 2013, 07:18 (2456 dagar sedan) @ HP

När skattade 1254 åt förgängelsen ?

[image]

För ganska exakt 10 år sedan i Grängesberg såg det inte så muntert ut

SJ J 1393 og S 1254 (2 fotos & frågor)

av Tobias B ⌂ @, 50 H och bakom en stallport på dvst Ä, torsdag, maj 30, 2013, 09:01 (2456 dagar sedan) @ Jakob E

När skattade 1254 åt förgängelsen ?

[image]

För ganska exakt 10 år sedan i Grängesberg såg det inte så muntert ut

Det där är S 1054, 1254 skrotades långt tidigare. Lokskylten överlevde, finfin bild finns på Niklas Biedermanns hemsida.

/ Tobias

Lokskylt S 1254

--
Onwards and upwards, gentlemen...

SJ J 1393 og S 1254 (2 fotos & frågor)

av Jonny Saljefeldt @, onsdag, maj 29, 2013, 20:04 (2456 dagar sedan) @ Niels Munch

Bild nr 1 skulle kunna vara Sjöbo.

SJ J 1393 og S 1254 (+ 5 fotos)

av Niels Munch @, onsdag, maj 29, 2013, 20:41 (2456 dagar sedan) @ Niels Munch

Mange tak for svar! Jeg tænkte også, at S 1254 måtte være i Simrishamn.

Foto af J 1393 med tog er taget samme sted som disse fotos - se skyggerne fra vognene bag fotografen på perronen:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Alle fotos DJK/SJK udflugt den 10.10.1965 (nm).

..... stemmer det fortsat med Sjöbo?

Er stammen ikke en del af "Badtåget"?


Bedste hilsener
Niels

SJ J 1393 og S 1254 (+ 5 fotos)

av Ingemar J @, torsdag, maj 30, 2013, 09:12 (2456 dagar sedan) @ Niels Munch

Jag är nästan (men bara nästan) säker på att det är Sjöbo.

SJ J 1393 og S 1254 (+ 5 fotos)

av Patrik Eriksson @, torsdag, maj 30, 2013, 15:04 (2456 dagar sedan) @ Ingemar J

Jag är nästan (men bara nästan) säker på att det är Sjöbo.

Du behöver inte vara nästan säker - det är 100% Sjöbo.:-)

SJ J 1393 i 1965 (3 extra fotos)

av Niels Munch @, torsdag, maj 30, 2013, 21:34 (2455 dagar sedan) @ Niels Munch

Mange tak for jeres hjælp og for interessen for mine fotos! Her følger mine 3 sidste fra DJK/SJK udflugten Malmö-Simrishamn-Ystad-Malmö den 10.10.1965:

[image]
SJ J 1393 i Malmö (nm).

[image]
SJ J 1393 med udflugtstoget i Dalby (nm).

[image]
SJ J 1393 i Dalby (nm).


Bedste hilsener og tak
Niels

SJ J 1393 i 1965 (3 extra fotos)

av Nicke nyfiken, fredag, maj 31, 2013, 01:47 (2455 dagar sedan) @ Niels Munch

SÄTT FART PÅ J-1393 igen, alla föreningar vill ha B men ingen J

Mvh Erland och Gustaf som minns J-maskinerna i Falsterbo, vi gillar J-maskinerna.

SJ J 1393 i 1965 (3 extra fotos)

av Öster/NOR ⌂ @, Drefviken, fredag, maj 31, 2013, 22:55 (2454 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Du generaliserar stort å brett som vanligt...
Alla föreningar vill inte alls ha B-lok, SkJ har inget tex..

Du som varit aktiv borde veta förutsättningarna bättre än så...det är ett rent hån mot oss aktiva med sådana utkastelser !!

Vi renoverar de ånglok vi tror oss klara av, prioriteringarna i de olika föreningarna skiljer sig säkert åt men i grunden är det nog oftast så att man tar det enklaste loket först. Sen finns andra faktorer som spelar in, loket ska vara starkt nog, det ska ha tillräcklig räckvidd, snabbt nog (iaf här uppe) osv..
SkJ kommer säkert till sin J-tank när de andra loken de prioriterat först är klara.
I Falun håller man väl som bäst på med ena J-loket?
För NJMs del kommer E först, hon är på god väg, sen B-loket. varför? enkelt.. till B-loket har vi redan en tubsats, utan körbart lok kommer vi aldrig ha råd å köpa tuber till J-loket, B-loket klarar dessutom av den tunga tjänst det innebär att hålla undan för pendlar. Men tids nog kommer även 1237 säkert å bli klar.
Så sluta med dina floskler, dessutom tror jag inte det finns speciellt ånga driftklara B-lok idag? 10 kanske?

SJ J 1393 i 1965 (link til extra fotos)

av Niels Munch @, söndag, juni 16, 2013, 23:23 (2438 dagar sedan) @ Niels Munch

God aften!

Der er flere fotos fra denne udflugt videre i tråden her:

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=8578 .

M.v.h.
Niels

SJ J 1393 i 1965 (link til extra fotos)

av Nicke nyfiken, måndag, juni 17, 2013, 07:12 (2438 dagar sedan) @ Niels Munch

J-1393 var en fin kär kämpe som nu förmodligen erhållit pension för gott.
Legendariska förare och eldare på henne var PG(Lunna Lasse)Larsson och Yngve(Trollet)Persson, dessa satte sin prägel på maskinen precis som sjökaptenerna Cesar Jonsson på tågfärjorna M/S Trelleborg och Skåne,
Stig Ekberg på Waxholmsbolagets S/S Waxholm, samt Gunnar(Blomman)Blomstrand på S/S Storskär.

SJ J 1393 i 1965 (link til extra fotos)

av HP @, måndag, juni 17, 2013, 08:59 (2438 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

J-1393 var en fin kär kämpe som nu förmodligen erhållit pension för gott.
Legendariska förare och eldare på henne var PG(Lunna Lasse)Larsson och Yngve(Trollet)Persson, dessa satte sin prägel på maskinen precis som sjökaptenerna Cesar Jonsson på tågfärjorna M/S Trelleborg och Skåne,
Stig Ekberg på Waxholmsbolagets S/S Waxholm, samt Gunnar(Blomman)Blomstrand på S/S Storskär.

Varör skulle J 1393 erhållit pension för gott? Tror nog tvärtom att många av de duktiga lokreparatörerna i brösarp är sugna på att sätta tänderna i henne...:-)

Henrik Reuterdahl

SJ J 1393 i 1965 (link til extra fotos)

av Nicke nyfiken, måndag, juni 17, 2013, 19:15 (2437 dagar sedan) @ HP

Fler J-maskiner:-) på våra spår, vore trevligt:-)
Mvh Erland och Gustaf.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum