Tillkännagivande från BJs (Fordon: vagnar)

av morrgan, Wednesday, June 12, 2013, 20:42 (3964 dagar sedan)

På fredag tar BJs nedanstående vagn i trafik, BJ F3 21240, den kommer då att lastas med cyklar till Vätterrundan som har sin start i Motala.


[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/BJs-F3-21420-1_zps672814b2.jpg[/img]

morrgan

Tillkännagivande från BJs

av Sune Nylén, Thursday, June 13, 2013, 08:52 (3964 dagar sedan) @ morrgan

Se vilken smakfull och elegant målning i GDG expressens färgnyanser.
Tänk om SJ hade haft samma tänk. Vad elegant vagnparken då skulle ha varit.
Påminner också om färgsättningen på vagnarna i den klassiska "En man steg av tåget" med Spencer Tracy.:-) Sune

Tillkännagivande från BJs

av Lennart Strömquist, Thursday, June 13, 2013, 11:17 (3964 dagar sedan) @ Sune Nylén

Menar du Southern Pacifics "Daylight" färgschema?

Tillkännagivande från BJs

av Sune Nylén, Thursday, June 13, 2013, 11:57 (3964 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Nu ställer du en alltför kvalificerad fråga till mig.:-(
Jag vill bara minnas att det var något i rödorange/vinrött (maroon)( Rödaktigt orange kanske är rättare färgbeteckning. Jag får kolla med frimärksfärglikaren ),
som vagnarna var målade i. Har sett den några gånger på nätet och tänkte,"Det är ju nästan som gamla GDG expressen.
I Norge har man haft den goda smaken;-) att färgsätta nyare personvagnar i liknande nyanser. :-) Sune

Tillkännagivande från BJs

av Morshyttan, Thursday, June 13, 2013, 15:45 (3963 dagar sedan) @ Sune Nylén

Se vilken smakfull och elegant målning i GDG expressens färgnyanser.

Kan bara medhållas, fanns det några Hildingar på denna bana så skulle de vara förgjort snygga i den färgen :-) ;-)

Påminner också om färgsättningen på vagnarna i den klassiska "En man steg av tåget" med Spencer Tracy.:-) Sune

Döm själva mitt herrskap, 0.18 och [link=http://www.youtube.com/watch?v=0Aeq7LDF_xE]nån som åker tåg för sisådär 58 år sedan[/link] .:-) ;-) :-D :-D

"Southern Pacific" har man skrivit på loket om det kan stämma :-| :-D ;-)

Tillkännagivande från BJs

av Sune Nylén, Thursday, June 13, 2013, 17:12 (3963 dagar sedan) @ Morshyttan

Se vilken smakfull och elegant målning i GDG expressens färgnyanser.


Kan bara medhållas, fanns det några Hildingar på denna bana så skulle de vara förgjort snygga i den färgen :-) ;-)

Påminner också om färgsättningen på vagnarna i den klassiska "En man steg av tåget" med Spencer Tracy.:-) Sune


Döm själva mitt herrskap, 0.18 och [link=http://www.youtube.com/watch?v=0Aeq7LDF_xE]nån som åker tåg för sisådär 58 år sedan[/link] .:-) ;-) :-D :-D

"Southern Pacific" har man skrivit på loket om det kan stämma :-| :-D ;-)

I detta omdömesgilla uttalande kan jag bara instämma.
På tal om färger. Det berättades en gång för mig,att en dansk firma ,tror jag det var , tillverkade elskåp.
Man gjorde en provmodell, och då man skulle måla den visade det sig att man hade bara en viss grön kulör tillgänglig, vilket man använde.
När man visade upp den för chefen, som visade sig vara röd/grön färgblind, sade han " Det var en snygg grå färg, den skall vi använda i fortsättningen.
Någon som kan bekräfta detta, eller är det bara påhittat?
De gröna skåpen tror jag mig ha sett för många år sedan, men historien kan ju vara fel ändå.:-) Sune

Tillkännagivande från BJs (fast nu börjar det barka iväg...)

av Morshyttan, Thursday, June 13, 2013, 23:09 (3963 dagar sedan) @ Sune Nylén

På tal om färger. Det berättades en gång för mig,att en dansk firma ,tror jag det var , tillverkade elskåp.
Man gjorde en provmodell, och då man skulle måla den visade det sig att man hade bara en viss grön kulör tillgänglig, vilket man använde.
När man visade upp den för chefen, som visade sig vara röd/grön färgblind, sade han " Det var en snygg grå färg, den skall vi använda i fortsättningen.
Någon som kan bekräfta detta, eller är det bara påhittat?
De gröna skåpen tror jag mig ha sett för många år sedan, men historien kan ju vara fel ändå.:-) Sune

Jodå, den berättelsen har avhörts och har tillskrivits kapslings-tillverkaren "Lögstrup" .

Företaget har även standarden "Alfred" eller 19 cm i sina moduler, det sägs bero på att de flesta har 19 cm mellan tummen och lill-fingret om man håller handen lätt utspänd :-| ;-) (utom bl.a. Chopin som hade 26 cm på sagda mått, varvid vissa av hans stycken inte kan spelas av bara en pianist då de flesta helt enkelt inte kan greppa det för honom självklara avståndet:-P f-n trot ;-) ).

Men man kan få skåp mm i det klassiska "ASEA-grönt" med vars färg så mången äldre anläggning förskönats med.....:-) ;-) :-D :-D

Tillkännagivande - med mera

av Kurt G Möller, Thursday, June 13, 2013, 22:53 (3963 dagar sedan) @ Morshyttan

...och mitt i all röran dyker det upp en filmsnutt från upprivningen av Ågsbanan... Jag säjer då det...!