Årets Lygnartåg till Motala (Järnvägs- och Museiföreningar)

av morrgan, Saturday, June 15, 2013, 14:31 (3965 dagar sedan)

Fredag 14 juni gick årets cykeltåg "Lygnartåget" från Göteborg till Motala för årets Vätterrunda.
Tågets två resgodsvagnar är lastade med över 160 cyklar med tillhörande cyklister som reser i tågets sex sovvagnar. För de resande komfort medför tåget två sittvagnar, bar och restaurangvagn förutom tågservice och personalvagn. Dragkraften utgörs av Ma-lok 403. Tåget avgick från Göteborg kl 11.50 på fredagen och smyger sig hem under nattens mörker natten mot söndag, ankomst Göteborg kl 04.00. I Motala har tåget stått fått kapacitet = "stått uppställt" på spår 4 under uppehållet.

[image]

morrgan

Årets Lygnartåg till Motala

av Nicke nyfiken, Saturday, June 15, 2013, 17:54 (3965 dagar sedan) @ morrgan

Snygg bild, men nog är väl VÅR! järnvägshobby roligare än att kajka Vättern runt på hojen:-D

Årets Lygnartåg till Motala

av morrgan, Saturday, June 15, 2013, 18:12 (3965 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Snygg bild, men nog är väl VÅR! järnvägshobby roligare än att kajka Vättern runt på hojen:-D

Nu är det inte tågets personal eller BJs medlemmar som cyklar runt Vättern, utan det är "hurtbullar" som tillför veterantågen friska pengar genom att nyttja den tjänst som tillhandahålls på och med detta tåg.
Utan dessa pengar kommer man inte långt, våra tåg behöver underhållas och sköter man inte detta och har en bra ekonomi så sitter licensen att få köra tåg löst.
BJs har under det senaste året hitintills investerat i revision av hjul, omsvarvning och lagerrevision på 18 boggivagnar, vi har cirka 10 vagnar kvar i detta revisionsprogram. När detta är genomfört har vi klarat av en stor "underhållsskuld", detta är inte gratis.

morrgan

Årets Lygnartåg till Motala

av Nicke nyfiken, Sunday, June 16, 2013, 07:51 (3964 dagar sedan) @ morrgan

Vi har nog roligare än "Hurtbullarna"

Årets Lygnartåg till Motala

av Sven A, Sunday, June 16, 2013, 09:40 (3964 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Vi har nog roligare än "Hurtbullarna"

Bäste Gustav!

Att kategoriskt uttala sig nedlåtande över en annan grupp personer på detta sätt är inte god ton.
Att raljant nedvärdra en annan syssla visar bara på bristande empati och inlevelseförmåga, tycker jag.
Jag, och flera med mig, har gjort andra saker än järnvägshobbyn, tex motionscyklat, och vi har gjort med god behållning och haft roligt under tiden.
Vad var och en tycker är roligt, kan inte du på detta sätt döma ut. Då skall du höra de omdömen som fälls över vissa "tågnördar" i andra sammanhang. För enskilda personer, med klara personlighetsproblem, kan dessa omdömen kanske vara korrekta, men att generalisera på detta sätt.... nääää, skäms!!

Tvärtom, jag tycker att friskvård, såsom motionscykling, dans, långa promenader, etc , skulle för vissa personer vara ett välbehövligt inslag i deras livsföring. Allt för att förebygga välfärdssjukdomar, såsom diabetes, övervikt, bukfetma, hjärt och kärlsjukdomar och likartade sympton. Kan man dessutom göra det i grupp och ha kul under tiden, så blir man starkare mentalt. Om det inte personerna fick ut något positivt, så skulle det inte vara 20000 st deltagare på Vätterrundan.

Sedan är det precis som med alla typer av verksamheter, en del personer går till överdrift och det blir till slut ett maniskt beetende, men om detta tänker jag inte orda om nu.

med bästa hälsningar

Sven Andersson

Årets Lygnartåg till Motala

av Mattias Jansson, Sunday, June 16, 2013, 10:07 (3964 dagar sedan) @ Sven A

Vi har nog roligare än "Hurtbullarna"


Bäste Gustav!

Att kategoriskt uttala sig nedlåtande över en annan grupp personer på detta sätt är inte god ton.
Att raljant nedvärdra en annan syssla visar bara på bristande empati och inlevelseförmåga, tycker jag.
Jag, och flera med mig, har gjort andra saker än järnvägshobbyn, tex motionscyklat, och vi har gjort med god behållning och haft roligt under tiden.
Vad var och en tycker är roligt, kan inte du på detta sätt döma ut. Då skall du höra de omdömen som fälls över vissa "tågnördar" i andra sammanhang. För enskilda personer, med klara personlighetsproblem, kan dessa omdömen kanske vara korrekta, men att generalisera på detta sätt.... nääää, skäms!!

Tvärtom, jag tycker att friskvård, såsom motionscykling, dans, långa promenader, etc , skulle för vissa personer vara ett välbehövligt inslag i deras livsföring. Allt för att förebygga välfärdssjukdomar, såsom diabetes, övervikt, bukfetma, hjärt och kärlsjukdomar och likartade sympton. Kan man dessutom göra det i grupp och ha kul under tiden, så blir man starkare mentalt. Om det inte personerna fick ut något positivt, så skulle det inte vara 20000 st deltagare på Vätterrundan.

Sedan är det precis som med alla typer av verksamheter, en del personer går till överdrift och det blir till slut ett maniskt beetende, men om detta tänker jag inte orda om nu.

med bästa hälsningar

Sven Andersson

Instämmer till fullo. Jag umgås inte privat med några andra järnvägsentusiaster, men mina närmaste vänner känner till mitt intresse och frågar en del om det ibland (vi har andra gemensamma intressen, musiken inte minst) och detsamma gäller åt andra hållet. En nära vän har enkelt uttryckt fyra hobbyer, han snickrar, cyklar, DJ-ar och bränner brännvin. Inget annat än Disc-Jockey-grejen och i viss mån snapsandet (fast där är vi i regel mycket måttliga numera) är intressen som vi alla har utbyte av, men när jag kör min bil ut på de små uppländska vägarna en helg så här års för att t ex titta på ULJ så har jag full förståelse för att han med stor glädje nöjescyklar på precis samma vägar, för det är garanterat en trevlig hobby även om jag inte delar den själv.
Överlag har jag inget emot att umgås med andra järnvägsentusiaster, det har bara inte blivit så, men samtidigt är jag glad att ha ett umgänge som omfattar folk med rätt skilda beröringspunkter i tillvaron, jag tror att livet i stort blir intressantare så. Men det är kanske olika för olika människor.

Årets Lygnartåg till Motala

av isb68, Sunday, June 16, 2013, 12:32 (3964 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hej!
Jag är en av dom "hurtbullar" som åkte med tåget upp!
Har samtidigt ett stort järnvägsintresse så detta är en fantastisk kombination, tågresa och cykellopp.
Det ena behöver som sagt inte utesluta det andra ...

Hatten av för BJs och det jobb de lägger ner på dessa fordon.
Detta är ett MKT uppskattat arrangemang som inte hade varit möjligt utan eldsjälarna i både BJs och min cykelklubb Lygnens Venner.


En supernöjd Lygnartågsresenär

/Örjan I.
(Hade planerat att komma runt sjön på 12 timmar, det blev 11'57)

Årets Lygnartåg till Motala

av Herbert Paalberg, Sunday, June 16, 2013, 15:25 (3964 dagar sedan) @ morrgan

Kan även komplettera att SJ-Event med inhyrda Veoliavagnar körde ett extratåg Cst-Motala och retur till denna begivenhet. SJ har stor brist på sovvagnar och då uppkom ett samarbete med Veolia som hade vagnar över till detta arrangemang.
Tåget drogs av Rc-lok och inlånad förare via Veolia.;-)
Palle i Vika.

Årets Lygnartåg - Ma färg?

av nisso, Monday, June 17, 2013, 10:49 (3963 dagar sedan) @ morrgan

Snyggt! Ser fram emot att se Ma-loket i matchande färg. Den skrikiga blågröna är inte så vacker. Några planer?