Berghem fråga (Järnväg allmänt)

av Joachim Eliasson, Monday, June 17, 2013, 07:48 (3968 dagar sedan)

På samlingsportalen finns denna bild av Berghems station på VBJ. Jag får en känsla av att den är tagen när stationen anlades 1918. Man ser på gruset att det inte är utjämnat och inga av de senare planteringarna runt huset är gjorda.

Samlingsportalen

Nu till min fråga, på bilden syns ett spår närmast stationshuset som verkar vara 600 mm. Längst till vänster ser man även något som skulle kunna vara en tippvagn vält upp och ner. Den kanske hör ihop med spåret ifråga. Är detta ett spår som tillhörde Hulta tegelbruk beläget en bit från stationen? Eller är det ett spår som använts vid anläggandet av stationsområdet?

Hulta tegelbruk låg på andra sidan bangården och hade ett mindre system av spår för interna transporter och transporter upp till järnvägen. Man hade en lång lastkaj i norra änden på bangården dit det gick spår från bruket. Avståndet mellan bruket och lastkajen borde nog varit ca 1 km. Nedan en bild på bruket.
MHSF Fotoarkivet

I förgrunden ser man träbron över Viskan med en vagn på. Uppför åbrinken drogs vagnarna med ett spel. Sedan fortsatte det mot lastkajen vid järnvägen. Dessa spår låg öster om bangården och inte väster om som det spår som syns vid stationen på bilde från samlingsportalen.

Någon som vet mer om tegelbrukets spårsystem? Fanns det t ex även spår mellan lertagen och bruket? Vad hade man för dragkraft, lok? hästar?

Med vänlig hälsning Joachim E :-)

Berghem fråga

av S-O Strand, Monday, June 17, 2013, 08:10 (3968 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

På samlingsportalen finns denna bild av Berghems station på VBJ. Jag får en känsla av att den är tagen när stationen anlades 1918. Man ser på gruset att det inte är utjämnat och inga av de senare planteringarna runt huset är gjorda.

Samlingsportalen

Nu till min fråga, på bilden syns ett spår närmast stationshuset som verkar vara 600 mm. Längst till vänster ser man även något som skulle kunna vara en tippvagn vält upp och ner. Den kanske hör ihop med spåret ifråga. Är detta ett spår som tillhörde Hulta tegelbruk beläget en bit från stationen? Eller är det ett spår som använts vid anläggandet av stationsområdet?

Hulta tegelbruk låg på andra sidan bangården och hade ett mindre system av spår för interna transporter och transporter upp till järnvägen. Man hade en lång lastkaj i norra änden på bangården dit det gick spår från bruket. Avståndet mellan bruket och lastkajen borde nog varit ca 1 km. Nedan en bild på bruket.
MHSF Fotoarkivet

I förgrunden ser man träbron över Viskan med en vagn på. Uppför åbrinken drogs vagnarna med ett spel. Sedan fortsatte det mot lastkajen vid järnvägen. Dessa spår låg öster om bangården och inte väster om som det spår som syns vid stationen på bilde från samlingsportalen.

Någon som vet mer om tegelbrukets spårsystem? Fanns det t ex även spår mellan lertagen och bruket? Vad hade man för dragkraft, lok? hästar?

Med vänlig hälsning Joachim E :-)

Det finns lite uppgifter i boken Industrilok i Västergötland.

Utlastning skedde ursprungligen till Hulta lp. Från 1917 anlades normalspårig bibana till Berghem station. Hästdrift fram till 1926. Därefter användes 3 st motorlok. Nedlagd och övergång till lastbilstrafik 1945.

Bana fanns tegelbruket-lertagen 1 km, anlagd före sekelskiftet och nedlagd och uppriven 1966. Här användes tydligen ett fjärde motorlok.

Före 1940 fanns en bana till "Märgeltaget" öster om tegelbruket.

Från ugnarna till torkhuset ledde 900 mm elektrifierad bana med kontaktledning, trafikerad av en självgående staplingsmaskin.

St

Berghem fråga

av Joachim Eliasson, Monday, June 17, 2013, 10:06 (3968 dagar sedan) @ S-O Strand

Det finns lite uppgifter i boken Industrilok i Västergötland.


Utlastning skedde ursprungligen till Hulta lp. Från 1917 anlades normalspårig bibana till Berghem station. Hästdrift fram till 1926. Därefter användes 3 st motorlok. Nedlagd och övergång till lastbilstrafik 1945.

Bana fanns tegelbruket-lertagen 1 km, anlagd före sekelskiftet och nedlagd och uppriven 1966. Här användes tydligen ett fjärde motorlok.

Före 1940 fanns en bana till "Märgeltaget" öster om tegelbruket.

Från ugnarna till torkhuset ledde 900 mm elektrifierad bana med kontaktledning, trafikerad av en självgående staplingsmaskin.

St

Hulta lastplats bör väl ha legat där Berghems station ligger än idag?
Uppgiften om en normalspårig bibana till Berghems station avser säkert ett spår mellan tegelbrukets "nya" lastkaj och stationen, ca 700 m, som byggts i samband med att stationen tillkom och den gamla lastplatsen inlemmades i den, eller?
Tidigare fanns en hållplats "Berghem" vid mejeriet ca 800 m söder om nuvarande stationshus.

Med vänlig hälsning Joachim E

Berghem fråga

av S-O Strand, Monday, June 17, 2013, 10:43 (3968 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

Det finns lite uppgifter i boken Industrilok i Västergötland.


Utlastning skedde ursprungligen till Hulta lp. Från 1917 anlades normalspårig bibana till Berghem station. Hästdrift fram till 1926. Därefter användes 3 st motorlok. Nedlagd och övergång till lastbilstrafik 1945.

Bana fanns tegelbruket-lertagen 1 km, anlagd före sekelskiftet och nedlagd och uppriven 1966. Här användes tydligen ett fjärde motorlok.

Före 1940 fanns en bana till "Märgeltaget" öster om tegelbruket.

Från ugnarna till torkhuset ledde 900 mm elektrifierad bana med kontaktledning, trafikerad av en självgående staplingsmaskin.

St


Hulta lastplats bör väl ha legat där Berghems station ligger än idag?
Uppgiften om en normalspårig bibana till Berghems station avser säkert ett spår mellan tegelbrukets "nya" lastkaj och stationen, ca 700 m, som byggts i samband med att stationen tillkom och den gamla lastplatsen inlemmades i den, eller?
Tidigare fanns en hållplats "Berghem" vid mejeriet ca 800 m söder om nuvarande stationshus.

Med vänlig hälsning Joachim E

Ja det stämmer nog. Det lutande planet uppges ha legat vid Daltorps gård.

St

Berghem fråga

av Joachim Eliasson, Monday, June 17, 2013, 13:25 (3968 dagar sedan) @ S-O Strand

Om man söker på Dalstorpsvägen Berghem på Google maps så ser man att den är gafflad. Den västra delen löper spikrakt i riktning mot den sydligaste delen av tegelbrukets lastkaj vid järnvägen och i andra riktningen rakt mot något som verkar vara en traktorstig som går ner mot Viskan.

Jag har uppskattat det till att träbron från tegelbruket borde haft sitt norra landfäste i närheten. Förmodligen har banvallen blivit väg 1945 när det lades ner.

Man ser en äldre byggnad (kontor?) till höger i den gamla bilden på tegelbruket. Den finns än idag söder om landsvägen förbi bruket. Om man syftar i Googel maps mot byggnaden ungefär som fotografen måste ha stått när han tog bilden, så förstår man att bron måste varit ungefär vid traktorstigen någonstans.

Med vänlig hälsning Joachim E :-)