Lastning av potatis

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, September 08, 2008, 19:16 (5681 dagar sedan) @ BD

Trevliga bilder - väcker många minnen... Finns det flera?

Och kanske t o m några som är tio år äldre? Då jag själv stod och tittade på! Och finkorna fortfarande bara var gamla Gs, Gsh och Gsk!

Många av bönderna hade t ex domdär mysiga Munktellstraktorerna med tändkulemotorer och hög, smal motorhuv.

/ KM - sommarpåg i S-baden

Lastning av potatis

av Stefan Skoglund, Tuesday, September 09, 2008, 18:13 (5680 dagar sedan) @ BD

Sura mig som sticker fram näsan igen.
Jag förstår inte bildtexten i databasen riktigt. Handlasta en G-finka
är alltid tungt och beroende på tillgänglig tid stressigt men
att lasta dyr färskpotatis i en järnvägsvagnar borde vara något
som man kan ta betalt för. Gjorde inte SJ det eller var de dåliga
på att skicka berömmet ner i hierarkin ?
Beröm från chefer och kunder gör alltid stressen roligare.

Lastning av potatis

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, September 09, 2008, 20:31 (5680 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jag minns bara att det var ett rätt stort gäng omlastare, trol. 8 - 10 man, som i tur och ordning "invaderade" varje traktorkärra eller hästvagn och på högst tre minuter tömde denna på sitt innehåll - massor av potatislådor + lite blomkålslådor och morötter i jätteknippor. Allihop bodde i byn, så dom fick väl timlön av SJ...??

Sånt där som fördelning av lasten och ev. slutstationer för resp. vagn känner jag inte till, bara att det gick med en sjuhelsickes fart - medan stationskarlen, Kassow, gick omkring o plomberade färdiglastade vagnar, satte vagnskort på dom och röt åt alla och envar...

Detta var alltså ca 1948-52.

Frilastspåret var rätt långt - åtta finkor var nog minimum, ibland ett dussin eller mera, under högsäsong. Då brukade det komma upp en D-maskin eller en Hg från Höganäs vid tolvtiden och hämta vagnarna. Enstaka ggr kunde det vara ånglok - en E eller E2.

Senare på säsongen var det bara några vagnar - då kopplades dom in i nedgående persontåget istället...