EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 11 - 20
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 21 - 30
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 31 - 40
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 41 - 50
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 51 - 60
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 61 - 70
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 71 - 74
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 71 - 74
av Bertil Bengtsson, Monday, July 01, 2013, 20:47 (3557 dagar sedan) @ BD
Men då ! Man tackar och bockar och skrapar med fötterna!
Berra
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 71 - 74
av X20, Monday, July 01, 2013, 21:50 (3557 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Mycket nöjsam läsning. Ett exempel från sid 8: "To mention the parts with which we had trouble in Chicago would take far too much time. Let it suffice to say that I remember no problem with the dip stick."
EMD 567-motors historia berättad 1951. Sid 71 - 74
av Morshyttan, horndal, Monday, July 01, 2013, 23:23 (3557 dagar sedan) @ BD
Tack för upplägget, nu blir det läsning ser jag
(ok det blir en kommentar extra men denna uppläggning måste berömmas
)
--
är egentligen Staffan Granath utanför horndal
Medlem i föreningen järnvägsmuseets vänner, med gävle som närmaste helgedom
Motto; \"skriv om idag - imorgon är det historia\"
EMD 567-motorns historia berättad
av Kurt G Möller, Tuesday, July 02, 2013, 01:00 (3557 dagar sedan) @ Morshyttan
Ytterst givande. Intressant (men lite synd) att Kettering i stort förbigår Wintons långvariga kamp - troligen inledd redan på 1910-talet - med att enbart m h a elektrisk tändning (och viss förvärmning) försöka få vettig direktförbränning på ganska tunga petroleumdestillat, sånt där jox som lämpade sej bättre för tändkulemotorer...
Jag är själv föga bevandrad på området men vet att just dessa problem i praktiken var anledningen till att ingen ö h t reflekterade på motordrift med lite större motorer säj år 1925 - om det inte handlade om bensinmotorer!
Att USA var sena med att lära sej bygga dieslar hängde naturligtvis ihop med den oförskämt billiga inhemska bensinen.
Haltande V-motorer
av BD, Tuesday, July 02, 2013, 05:06 (3557 dagar sedan) @ BD
Det finns en motortyp som verkligen sjunger rent, nämligen en rak sexa!
V-motore låter halta och den som är haltast är de med 45 graders vinkel mellan cylindrarna som Suzuki Intruder, HD och EMDs 567-, 645- och 710-motorer.
Notera vad sid 16 säger.