Rälsbusstransport Faringe-Hammarby (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Robin Högberg @, Wednesday, September 10, 2008, 15:31 (5701 dagar sedan)

Förra sommaren, närmare bestämt fredagen den 13 juli skedde en kollision mellan ett tåg och ett landsvägsfordon på Upsala-Lenna Jernväg. Tåget bestod av tre vagnar, men det var bara den ledande vagnen - YBo5p 885 - som fick skador.

Att reparera att jänvägsfordon är ingen konst, inte för oss på ULJ heller. Men att lägga tid på att reparera saker som är inblandade i försäkringsärenden är skönt om man kan slippa, det är viktigare att lägga de ideella resurserna på att renovera fordon för att i slutet få ett större antal fordon i trafik. Men...att ta hand om ett fordon med 891 mm spårvidd gör inte vem som helst, och lösa spårviddsproblemet gör inte vem som helst. Tillsammans med Tågia kom vi dock fram till en lösning på det hela, vilken innebar räls på Cx-boggier. Se mer nedan.

Nedan följer lite bilder från gårdagens transport mellan Faringe och Hammarby och den roliga "rampningen" i Hammarby, ingen möda lagd på bildbehandling, därav bildkvaliteten.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4803_upp_p_trailer.jpg[/IMG]
På Uppsala Östra hade vi problem att få runt lastbilen till "rätt" sida för att kunna vinscha upp rälsbussen. Vi fick lösa det på annat sätt, med hjälp av Jonas Trädfällning, som drog upp 885 med sin lastbil.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4820_p_vg_ut.jpg[/IMG]
Här ser vi ekipaget lastat och klart backandes mot lastplatsens utfart.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4847_i_tunneln.jpg[/IMG]
Full fart mot Hammarby genom Södra Länken. Första gången en rälsbuss åker där, kan man väl anta.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4864_anpassning.jpg[/IMG]
Väl i Hammarby. Boggie nummer 1 behövde anpassas en aning för att passa mot trailern.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4894_bda_p_plats.jpg[/IMG]
Cx-boggie nummer 2 på plats.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4902_ute_p_bogg1.jpg[/IMG]
Efter en stund fick vi ut 885 på Cx-boggie nummer 2.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4924_sra.jpg[/IMG]
Här "särar" vi på Cx-boggierna för att få ut rälsbussens bakre boggie på Cx-boggie nummer 1.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4939_p_bda_boggar.jpg[/IMG]
Så ja! "Rampningen" klar och 885 står nu åter på fast mark.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4969_upp_p_skjutbord.jpg[/IMG]
Äntligen på väg in i verkstaden.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4975_p_skjutbord.jpg[/IMG]
Ingen vanlig syn, direkt, med en YBo5p på skjutbordet i Hammarbyverkstaden. Men lite häftigt.

[IMG]http://i104.photobucket.com/albums/m189/Rost-Robin/885%20till%20Hammarby/IMG_4999_p_plats.jpg[/IMG]
På plats i verkstaden. 885 var lite blyg och fick eget rum, tids nog får han säkert bekanta sig med C6orna och alla andra fordon och människor i Hammarby.

Det är kul med udda aktiviteter, likt denna. På återseende!

/Robin

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Bobo L, Wednesday, September 10, 2008, 17:37 (5701 dagar sedan) @ Robin Högberg

Åhå, det var så det blev! Kul att få se!
/Bobo, som var lite, lite grann inblandad i förberedelserna

PS
Verkstaden ser fin ut. Tror det går att få med sig den tillbaks till Faringe? :-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Staffan Granath, Wednesday, September 10, 2008, 19:17 (5701 dagar sedan) @ Bobo L

med tanke på engelskans "shop-lifting" så ;-)

en stilla undran bara varför inte roslagsbanan anlitas ned tanke på spårvidden!?

anar i sig något administrativr problem, men ändå...:-|


hälsas från horndal, nu med sveriges (?) starkaste uppfart:-P

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Överkörmästaren, Wednesday, September 10, 2008, 21:36 (5701 dagar sedan) @ Staffan Granath

med tanke på engelskans "shop-lifting" så ;-)

en stilla undran bara varför inte roslagsbanan anlitas ned tanke på spårvidden!?

ULJ har sedan drygt 30 år ingen spårförbindelse med Roslagsbanan. Transporten blir alltså ungefär lika komplicerad oavsett vart (i Stockholmsområdet) man kör vagnen. Det handlar nog mera om vem som har kapacitet att åta sig jobbet - Roslagståg har rimligtvis mindre marginaler med totalt drygt 100 fordon än Tågia med sina närmare 1000 fordon (åtminstone räknat i "boggivagnskoefficienter"). Men visst vore det ballt att provköra vagnen på RB efteråt!

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Staffan Granath, Wednesday, September 10, 2008, 23:08 (5701 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[color=#666]Men visst vore det ballt att provköra vagnen på RB efteråt![/color]

javisst:-) den lilla glipan mellan lindholmen(?) och faringe går väl att fixa!

skämt åsido som slaktaren sa, så är det väl en historiskt korrekt sammanfattning av många banors öde; dett blir för besvärligt med omlastning etc.
det har väl fällt flera banor detta problem, men å andra sidan om alla banor var kvar och inget skrotades skulle det då finnas museibanor:-|

det är ju just det som har fött grunden för våra banor ;-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Eckerberg, Wednesday, September 10, 2008, 17:40 (5701 dagar sedan) @ Robin Högberg

Hur omfattande är skadorna, vad är det som kommer att göras?

Förövrigt en jä--igt snygg motortcykel på fjärde bilden!:-D

Rälsningar Eckerberg

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Carl Fr Thorsager @, Wednesday, September 10, 2008, 19:41 (5701 dagar sedan) @ Eckerberg

Har man ikke flere overføringsvogner for 891 mm-materiell på normal spor i Sverige? Eller hvis man har, hvorfor ble ikke en sådan brukt i stedet for de løse boggiene?

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Herbert Paalberg @, Wednesday, September 10, 2008, 20:56 (5701 dagar sedan) @ Carl Fr Thorsager

TJF äger 3st dylika överföringsvagnar för smalspårsstransporter på normalspår. Någon förfrågan har ej inkommit till oss.
Palle i Vika.

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, September 10, 2008, 21:17 (5701 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Utan att vara själv inblandad i transporten så kan jag mycket väl tänka mig att följande faktorer ha påverkat valet:

1) ULJ har numera ingen spårförbindelse i Uppsla till normalspåret. Skulle man använda en överföringsvagn så krävs det två stycken lyft. Alla som hållt på med lyft vet att varje lyft är en riskfaktor. Liten, men den finns där.
Dessutom kostar varje lyft lite pengar...

2) Den valda verkstaden har ingen regelbundna järnvägstransporter med BV nät. Det går att ordna, men detta kräver tid, planering och administration. Hade det funnits regelbundna transporter hade detta varit ett mindre problem.

3) Skadorna på motorvagnen är främst undertill. Detta innebär att verkstaden behöver komma åt underredet på ett smidigt sätt. Hade rälsbussen varit lastat på en överföringsvagn måste man lasta om den en gång till, se även punkt 1).

4) med lastbilen räcker det att ringa ett telefonsamtal för att boka den. Med en överföringsvagn är det åtminstone följande moment som måste samordnas.
a) kran att lyfta den till trailern och från trailer till överföringsvagn.
b) trailer från smalspåret till normalspåret
c) hyra överföringsvagn
d) se till att vagnen kommer till rätt plats
e) boka kapacitet/utrymme på frilasten Uppsala
f) transport av vagn från uppsala till stockholm (med GC troligtvis över Gävle och hallsberg)
g) Transport från Älvsjö till Hammarby (natt dessutom ?)
h) Kran i Hammarby

och så vice versa när den skall tillbaka....
Dvs oerhört mycket bökigare, men iofs lite ballare.... ;-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Stefan Skoglund, Wednesday, September 10, 2008, 21:24 (5701 dagar sedan) @ Sven Andersson

Borde iofs gå att hyra ett lok från någon av föreningarna i Stockholm
dvs man skall inte behöva blanda in GC för själva transporten.

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av morrgan, Wednesday, September 10, 2008, 21:37 (5701 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Borde iofs gå att hyra ett lok från någon av föreningarna i Stockholm
dvs man skall inte behöva blanda in GC för själva transporten.

Varför skall man krångla till det, detta är en försäkringsskada som ULJ skall komma skadeslös igenom.
Genom entreprenörer som i sin tur är försäkrade får man motorvagnen transporterad till och från verkstad och reparerad utan att tära på ULJs krafter och ULJs egen risk.

morrgan

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Bobo L på lånad burk, Wednesday, September 10, 2008, 21:48 (5701 dagar sedan) @ morrgan

Som Sven A och Morrgan påpekar är det, framför allt när någon annan betalar, mycket enklare att ringa ETT telefonsamtal och därefter luta sig tillbaka när yrkesmännen löser uppgiften, än att bränna tid och kraft åt komplicerade och riskfyllda dårprojekt :-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Sven Andersson, Wednesday, September 10, 2008, 22:00 (5701 dagar sedan) @ Bobo L på lånad burk

Som Sven A och Morrgan påpekar är det, framför allt när någon annan betalar, mycket enklare att ringa ETT telefonsamtal och därefter luta sig tillbaka när yrkesmännen löser uppgiften, än att bränna tid och kraft åt komplicerade och riskfyllda dårprojekt :-)

Men ibland, särskilt när man är ung, är det extremt utvecklande att göra sådana dårprojekt.
Man lär sig väldigt mycket och framförallt en sak: Vill man så kan man göra i princip allt!

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Stefan Skoglund, Thursday, September 11, 2008, 00:31 (5701 dagar sedan) @ morrgan

Och varför skall inte fordonsinnehavaren få tjäna lite riktiga pengar ? :^)

Jag har nu förstått att det inte finns någon riktig järnvägsanslutning till
Hammarbyverkstaden.
Har det någon gång funnits riktiga spår in dit ? Tunnelbana gills inte,
ej riktig järnväg :-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av morrgan, Thursday, September 11, 2008, 07:22 (5700 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Och varför skall inte fordonsinnehavaren få tjäna lite riktiga pengar ? :^)

I princip skall eller får man inte tjäna några pengar på en olycka, skada, detta är grundprincipen. Man kan få betalt för kostnader som olyckan förorsakat, kostnader man haft.
Har man en avbrottsförsäkring kan man få ersättning för uteblivna intäkter, men allt skall kunna styrkas.
morrgan

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Stefan Skoglund, Thursday, September 11, 2008, 08:05 (5700 dagar sedan) @ morrgan

Jag menar föreningen som hyr ut transportfordonen dvs
transportvagn och ev. diesel-lok.
INTE den förening som har lidit skada.

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby. Hammarbyverkstaden spåranslutning?

av Leif B, Thursday, September 11, 2008, 23:05 (5700 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Och varför skall inte fordonsinnehavaren få tjäna lite riktiga pengar ? :^)

Jag har nu förstått att det inte finns någon riktig järnvägsanslutning till
Hammarbyverkstaden.
Har det någon gång funnits riktiga spår in dit ? Tunnelbana gills inte,
ej riktig järnväg :-)

Nej, Hammarbyverkstaden har aldrig haft järnvägsanslutning. Verkstaden är byggd som spårvagns- och tunnelvansgverktad och byggdes därför med spårvägs- och tunnelbanesanslutning. (Spårvägsanslutningen försvann 1967, när innerstadsspårvägen lades ner.)

Banförrådet vid Slakthuset (någon km från Hammarbyverkstaden - fågelvägen) hade däremot järnvägsanslutning via Nyboda - Enskede Järnväg ("Slakthusbanan"), tills denna ersattes av Tvärbanan.

/Leif

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby. Hammarbyverkstaden spåranslutning?

av Lars Stegenius, Friday, September 12, 2008, 02:28 (5700 dagar sedan) @ Leif B

Och varför skall inte fordonsinnehavaren få tjäna lite riktiga pengar ? :^)

Jag har nu förstått att det inte finns någon riktig järnvägsanslutning till
Hammarbyverkstaden.
Har det någon gång funnits riktiga spår in dit ? Tunnelbana gills inte,
ej riktig järnväg :-)


Nej, Hammarbyverkstaden har aldrig haft järnvägsanslutning. Verkstaden är byggd som spårvagns- och tunnelvansgverktad och byggdes därför med spårvägs- och tunnelbanesanslutning. (Spårvägsanslutningen försvann 1967, när innerstadsspårvägen lades ner.)

Banförrådet vid Slakthuset (någon km från Hammarbyverkstaden - fågelvägen) hade däremot järnvägsanslutning via Nyboda - Enskede Järnväg ("Slakthusbanan"), tills denna ersattes av Tvärbanan.

/Leif

Och den vägen har ett stor antal tunnelvagnar levererats.

Och banförrådet är numer Slakthusdepån (SH). Där finns bl.a. en lokverkstad som är en underverkstad till lokverkstan i Hammarby. Just nu moderniseras depån och ska visst få en loktvätt - det kan kanske behövas.

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Bobo L på lånad burk, Wednesday, September 10, 2008, 21:43 (5701 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jourhavande glädjedödare meddelar att Överbarnmästare Andersson har fel i sitt antagande att det skulle gå att ordna trpt på järnvägsvagn från Uppsala ända in i Hammarbyverkstaden. Visserligen lyckades mänskligheten redan för 40 år sedan forsla människor till månens yta och hämta hem dem tillbaks till Tellus, men jag undrar om inte det Anderssonska antagandet om transportmöjligheten skulle innebära en större utmaning än månfärden?

1)
Först skall agnen färdas några kilometer på Tvärbanan, och risken finns att plattformar och andra hinder inte släpper förbi en normal järnvägsvagn. Om så skulle vara fallet är iofs grävmaskinen redan uppfunnen...

2)
Däredfter skall epikaget trassla sig över till tunnelbanan, bråka sig igenom station Gullmarsplan och ut på vändspår vid Skanstullsbron, sedan tillbaks genom station Gullmarsplan på annat spår och vidare genom station Skärmarbrink och slutligen in på hallbangården vid Hammarbyverkstaden. Oaktat fysiska hinder längs denna väg (de finns!) så är troligen tunnelbanans geometrier i växlar, inte minst i hallbangården, mer än vad järnvägsvagnen vill vara med om. Dessutom finns risk för att man borde svarva om agnen hjulprofil längsvägen för att hjulen ska trivas i sin nya miljö... Men jag är övertygad om att allt går! Man kan ju ställa av YP:n på nån av plattformarna under tiden som vagnen åtgärdas... :-D

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, September 10, 2008, 21:56 (5701 dagar sedan) @ Bobo L på lånad burk

Se där, ytterligare faktorer!!
Jag hade inte gjort någon djuplodande granskning av störande faktorer, utan bara listat de som jag hade överblick ifrån min horisont!
Jourhavande exepert har mer ingående kunskaper om förhållande med horisont från Blåsut och omkringliggande nejder!

Apropå expertkunskaper....
... en fråga till verkmästaren om spetskunskap om viss apparaturs matematiska egenskaper.
Det självklara svaret är Herr Kufver och Svegert. Den förstnämnda inom själv teorin och den sistnämnda på själva praktiken. Men dessa personer torde du redan äga kännedom om!!;-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Anders Sandgren, Wednesday, September 10, 2008, 22:44 (5701 dagar sedan) @ Sven Andersson

Jag undrar om T-banans broar klarar en rälsbuss på överföringsvagn. Hade det varit praktiskt möjligt att transportera RB-fordonen på överföringsvagn till Hammarby hade nog RB-verkstaden blivit degraderad till löpande underhåll under SL-tiden och allt större underhåll gjort på huvudverkstaden i Hammarby.
Har något smalspårsfordon servats i Hammarby tidigare?
Ringvägsverkstaden byggde en meterspårvagn till Ulricehamn, men det var ju ett tag sedan.
Att det inte är helt lätt att transportera på järnväg visade sig när C2/C3-vagnarna skulle korgrevideras på KVAB. Spårvidden stämmer ju och då fanns industrispår att utnyttja, men det skulle ta många dagar och bli dyrt, varför korgarna åkte lastbil. Då utan boggier, dess rustades i Hammarby. Men skulle de åkt tåg hade de antingen legat på lämplig vagn eller haft 'transportboggier'.
Är det någon som vet om Saltsjöbanan har spårförbindelse numera?

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Staffan Granath, Wednesday, September 10, 2008, 22:48 (5701 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är det någon som vet om Saltsjöbanan har spårförbindelse numera?

sedan spåret över stadsgårdsleden revs torde det vara svärt att ta sig därifrån via skenor:-(

hoppas att jag minns fel;-)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Anders Svensson @, Thursday, September 11, 2008, 14:42 (5700 dagar sedan) @ Staffan Granath


sedan spåret över stadsgårdsleden revs torde det vara svärt att ta sig därifrån via skenor:-(

hoppas att jag minns fel;-)

Spåret över Stadsgårdsleden finns kvar - det är ute på Stadsgårdskajen det är bitvis bortplockat... //Anders, som åker buss över spåret i fråga nästan dagligen...

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av QZGBT5, Thursday, September 11, 2008, 15:03 (5700 dagar sedan) @ Anders Svensson


sedan spåret över stadsgårdsleden revs torde det vara svärt att ta sig därifrån via skenor:-(

hoppas att jag minns fel;-)


Spåret över Stadsgårdsleden finns kvar - det är ute på Stadsgårdskajen det är bitvis bortplockat... //Anders, som åker buss över spåret i fråga nästan dagligen...

Följdfråga: Är spåret från stadsgårdskajen via tunneln under Fåfängan till Eriksdal obrutet?


/Bengt, som också dagligen åker över spåret (numera som förare hos Värmdö Taxi)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Staffan Granath, Thursday, September 11, 2008, 15:14 (5700 dagar sedan) @ QZGBT5


Följdfråga: Är spåret från stadsgårdskajen via tunneln under Fåfängan till Eriksdal obrutet?

Om den är obruten må vara osagt, men den är inte trafikerbar längre pga bebyggelse och markändringar.
genom tunneln vid henriksdalsbron var det senast jag var där flertalet containrar, men det var skenor kvar :-)

bergrums-stationen under södersjukhuset är minst sagt förslummad ( i våras) men spåren fanns nog någonstans under alla flaskor och sopor :-P .
växeln ner till södra hammarbyhamnen är borta men minst sagt provisoriskt ersatt, så man har nog tanke på viss trafik

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Överkörmästaren, Thursday, September 11, 2008, 09:17 (5700 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om T-banans broar klarar en rälsbuss på överföringsvagn. Hade det varit praktiskt möjligt att transportera RB-fordonen på överföringsvagn till Hammarby hade nog RB-verkstaden blivit degraderad till löpande underhåll under SL-tiden och allt större underhåll gjort på huvudverkstaden i Hammarby.

Med tanke på att en rälsbuss väger typ ingenting så ska det inte vara något problem med broarna, däremot kan lastprofilen sätta krokben för ett och annat.

Har något smalspårsfordon servats i Hammarby tidigare?
Ringvägsverkstaden byggde en meterspårvagn till Ulricehamn, men det var ju ett tag sedan.

Jag är ganska säker på att X10p-fordon har varit i Hammarby på reparation?

Att det inte är helt lätt att transportera på järnväg visade sig när C2/C3-vagnarna skulle korgrevideras på KVAB. Spårvidden stämmer ju och då fanns industrispår att utnyttja, men det skulle ta många dagar och bli dyrt, varför korgarna åkte lastbil. Då utan boggier, dess rustades i Hammarby. Men skulle de åkt tåg hade de antingen legat på lämplig vagn eller haft 'transportboggier'.
Är det någon som vet om Saltsjöbanan har spårförbindelse numera?

Ja, det har den, dock är den uppgrävd under överskådlig tid för något slags gatuarbete. Det har dragit ut på tiden så långt att man byggt ett nytt sidospår i Storängen för av- och pålastning av vagnar.

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Bobo L, Thursday, September 11, 2008, 09:59 (5700 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Är det någon som vet om Saltsjöbanan har spårförbindelse numera?


Ja, det har den, dock är den uppgrävd under överskådlig tid för något slags gatuarbete. Det har dragit ut på tiden så långt att man byggt ett nytt sidospår i Storängen för av- och pålastning av vagnar.

Spåret kommer inte att återläggas. Omdaning av Stadsgårdsområdet, tillskapandet av ett Abba-museum, ISPXYZ-bestämmelserna om hamnsäkerhet samt kommande planer på bostadsbyggnation har lett till stadens/hamnens beslut att ta bort spåret, och SL:s bedömning har varit att nyttan av spåret inte uppväger mödan att slåss för det.

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Staffan Granath, Thursday, September 11, 2008, 10:17 (5700 dagar sedan) @ Bobo L

Spåret kommer inte att återläggas. Omdaning av Stadsgårdsområdet, tillskapandet av ett Abba-museum, ISPXYZ-bestämmelserna om hamnsäkerhet samt kommande planer på bostadsbyggnation har lett till stadens/hamnens beslut att ta bort spåret, och SL:s bedömning har varit att nyttan av spåret inte uppväger mödan att slåss för det.


självklart, att jag inte tänkte på ISPXYZ-bestämmelserna i detta sammanhang, va klumpigt av mig.

(vad i #¤/&%&@¤ är det :-P ) undrar en i horndal, nära förorten stockholm

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Mårt, Thursday, September 11, 2008, 11:53 (5700 dagar sedan) @ Staffan Granath

Spåret kommer inte att återläggas. Omdaning av Stadsgårdsområdet, tillskapandet av ett Abba-museum, ISPXYZ-bestämmelserna om hamnsäkerhet samt kommande planer på bostadsbyggnation har lett till stadens/hamnens beslut att ta bort spåret, och SL:s bedömning har varit att nyttan av spåret inte uppväger mödan att slåss för det.

självklart, att jag inte tänkte på ISPXYZ-bestämmelserna i detta sammanhang, va klumpigt av mig.

(vad i #¤/&%&@¤ är det :-P ) undrar en i horndal, nära förorten stockholm

Håj!
Det är nya internationella regler om säkerhet mot terrorister, fripassagerare och annat löst folk i hamnarna. Mest möda har lagts på att det ska vara ett ton papper som ska fyllas i varje gång nån ska göra nåt i hamnen. :-|
/Mårten W (styrman som hade hand om dessa papper på mitt senaste containerfartyg)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, September 11, 2008, 19:16 (5700 dagar sedan) @ Mårt

Men Mårtan, har du blivit stor-amfibisk av dej?! Devarevärrsta...

(Hr W. är gammal ULJ-kämpe, liksom öfvertecknad.)

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby. ISPXYZ

av Leif B, Thursday, September 11, 2008, 23:11 (5700 dagar sedan) @ Mårt

Det är nya internationella regler om säkerhet mot terrorister, fripassagerare och annat löst folk i hamnarna. Mest möda har lagts på att det ska vara ett ton papper som ska fyllas i varje gång nån ska göra nåt i hamnen. :-|
/Mårten W (styrman som hade hand om dessa papper på mitt senaste containerfartyg)

Kan man vara säker på att terroristerna fyller i alla dessa papper innan de smiter förbi staketet in i hamnen? :-P

/Leif

PS. För att föra debatten upp på spåret igen, så närmar sig ISPXYZ även rangerbangårdarna... :-(

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby. ISPXYZ

av Anders Sandgren, Friday, September 12, 2008, 11:10 (5699 dagar sedan) @ Leif B

Tyvärr införs wn massa säkerhetsregler aom försvårar för 'oss hederliga medborgare' och dessvärre inte hindrar terrorister nämnvärt. Vill de ta sig in så fixar de det.
En del hänger också samman med hetsjakten på det idiotsäkra samhället där myndigheterna har orndat en helt säker tillvaro för medborgarna. Alla platser med någon form av risk skall vara skyddad och alla regler utgår från att medborgaren är en omdömeslös idiot. Eftersom T-banan inte har säkerhetvägg mot spåren (finns på en del platser och har diskuterats i Stockholm) så kan man fortfarande ramla/hoppa ner på spåren vilket utnyttjas av ca 1/vecka (åtm var det ca 50/år för 15-20 år sedan, har inte någon aktuell sådan).
Fram till 70/80-talet var SJ's områden inkl lokstationer mm tämligen öppna anläggningar där man som tågintresserad yngling kunde botanisera även om det var skyltat däremot. Numera är det inhägnade områden. Det beror inte bara på säkerhetregler (både risker för den ansvarige och den 'obehörige') utan även på att fingrarna hos somliga verkar ha blivit längre.

Det finns väl även någon regel som förbjuder att man plockar saker på ÅV-stationer och skrotar. Det som är lämnat för återvinning skall smältas/brännas och får inte återställas till det skick det var. Vem behöver en 60-tals-TV eller äldre radio när det finns moderna platt-TV och mp3-sperlare en masse i handeln?

Anders S

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Niklas Biedermann ⌂ @, Thursday, September 11, 2008, 10:21 (5700 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om T-banans broar klarar en rälsbuss på överföringsvagn. Hade det varit praktiskt möjligt att transportera RB-fordonen på överföringsvagn till Hammarby hade nog RB-verkstaden blivit degraderad till löpande underhåll under SL-tiden och allt större underhåll gjort på huvudverkstaden i Hammarby.
Har något smalspårsfordon servats i Hammarby tidigare?

Om jag inte drömmer helt så har väl ett några större krockskador, lackningsjobb mm gjorts i Hammarby på RB's blåvagnar.

Det är bara att inse, hur smidigt det än verkar med överföringsvagn så är det för dyrt, lastbil är mycket billigare för enstaka transporter. Till och med normalspårsfordon som spårar ur nära Örebro får ofta åka lastbil till verkstaden för att det är billigare och går fortare än att lasta upp dem på transportboggier, dra med specialtillstånd etc.
Även när blåvagnarna levererades till roslagsbanan fick de åka lastbil på slutet för att transportkvalitén på järnvägstransporterna var för dålig.

Det har ju t.o.m. åkt spårvagnar mellan SL's depåer på lastbil fastän de skulle kunnat rulla på egna hjul hela vägen.

Alla SL's tunnelbanevagnar fick också åka lastbil till skroten fastän skrotfirman också hade filialer i stockholmsområdet med spåranslutning, men det var för krångligt.

Fundera bara hur många parter transporterna involverar:
Transport med trailer med rätt spårvidd: I princip kan chauffören lossa och lasta helt själv och ingen mer än transportfirman behöver blandas in, dvs ett telefonsamtal och en gubbe. Finns trailern redan i Stockholmsområdet så kostar en transport Mörby-Hammarby kanske 10 000 kr, ska den upp från Stenungsund blir det några tiotusen till, men det är "småpengar" i sammanhanget och i många fall fortfarande billigare än att ha en större mobilkran á ca 1500 i timmen (i varje ände av transporten, dvs ca 8*1500 kr) + en standardtrailer á 1000 kr/tim. Minns inte vad denna 891-trailer kostade, men har för mig att det också ligger kring 1000-1500 kr/tim, det dyra är att få upp det från västkusten.
Ska det till en överföringsvagn måste... äh, jag orkar inte rada upp allt, du kan fundera själv...

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby - ?

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, September 11, 2008, 19:22 (5700 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

...Även när blåvagnarna levererades till roslagsbanan fick de åka lastbil på slutet för att transportkvalitén på järnvägstransporterna var för dålig.

Var det ngt annat fel än att spåret upp fr Albano började blir risigt? Jag TROR jag läste om att ngn lastad Q37 hade spårat ur där - rätt?? Första årets blåvagnar gick i a f på spår hele vejen; sen slutade jag på RB...

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby - ? X10p Övik-RB

av Leif B, Thursday, September 11, 2008, 22:59 (5700 dagar sedan) @ Kurt Möller

Såvitt jag minns kom alla blå vagnar från Övik på överföringsvagn - trots allt strul och förseningar och även transportskador som inträffade. Möjligen kan de blåvagnar som mellanlagrades i Västerås kommit till RB på trailer även om jag inte har något minne av det?

Däremot har senare transporter till Hammarby och externa verkstäder gått med lastbilstrailer. Den här GA-schakttrailern är otroligt smidig och minskar risken för transportskador väldigt mycket.

/Leif

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby - ? X10p Övik-RB

av Överkörmästaren, Thursday, September 11, 2008, 23:53 (5700 dagar sedan) @ Leif B

Såvitt jag minns kom alla blå vagnar från Övik på överföringsvagn - trots allt strul och förseningar och även transportskador som inträffade. Möjligen kan de blåvagnar som mellanlagrades i Västerås kommit till RB på trailer även om jag inte har något minne av det?

Däremot har senare transporter till Hammarby och externa verkstäder gått med lastbilstrailer. Den här GA-schakttrailern är otroligt smidig och minskar risken för transportskador väldigt mycket.

/Leif

Som liten knatte fick jag vara med och lossa en ny mellanvagn, 305 hette den kanske, vid rampen på Östra. Så fort den rampats av från överföringsvagnen fick den rampas på igen, eftersom någon upptäckte att den var felvänd. Sen vet jag inte vad som hände, men jag förutsätter att överföringsvagnen fick göra en resa i ilfart till Tomteboda och Karlberg. Vid det laget var dock lunchrasten slut sedan länge...

Meningslös information men väldigt diggningsbefrämjande!

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby - ? - DBFS

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, September 12, 2008, 13:01 (5699 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Aaahh... Vi borde nog starta DBFS med det snaraste - alltså "Diggningsbefrämjande Sällskapet".

Ska vi ansöka om startbidrag från Sveriges Järnvägsmuseum eller ska vi gå på Kulturrådet direkt??

Ökm får bli förste marskalk. Sen väljer vi genast in Richard Grönstedt, förstås...

Egentligen förnedrande

av Stefan Isaksson, Friday, September 12, 2008, 02:14 (5700 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Detta att även järnvägsfordon regelbundet går på landsväg tycker jag som gammal järnvägare är förnedrande.

Att inte järnvägen slåss hårdare för att genomföra sina "egna" transporter är egentligen lite underligt: i sämre dager kan man knappast ställa sig själv som transportföretag än när man anlitar en konkurrerade branch för sina egna transporter. Speciellt med tanke på att det vi diskuterar är det som borde vara järnvägens specialitet, nämligen tunga transporter.

(Jaja, jag vet mycket väl att järnvägen inte är, och aldrig har varit, ETT bolag, men jag hoppas ni förstår andemeningen.)

SI

Egentligen förnedrande

av Lars Stegenius, Friday, September 12, 2008, 02:31 (5700 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Detta att även järnvägsfordon regelbundet går på landsväg tycker jag som gammal järnvägare är förnedrande.

Att inte järnvägen slåss hårdare för att genomföra sina "egna" transporter är egentligen lite underligt: i sämre dager kan man knappast ställa sig själv som transportföretag än när man anlitar en konkurrerade branch för sina egna transporter. Speciellt med tanke på att det vi diskuterar är det som borde vara järnvägens specialitet, nämligen tunga transporter.

(Jaja, jag vet mycket väl att järnvägen inte är, och aldrig har varit, ETT bolag, men jag hoppas ni förstår andemeningen.)

SI

Jo, jag förstår - och instämmer!

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Stefan Isaksson, Wednesday, September 10, 2008, 22:13 (5701 dagar sedan) @ Robin Högberg

På 70-talet när alla vi som jobbade på RB var livrädda för att järnvägen skulle bli T-banifierad, hade vi inte i vår vildaste fantasi trott att en av våra rälsbussar en dag skulle stå på T-baneboggier. :-D

SI

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Jepp, Wednesday, September 10, 2008, 23:31 (5701 dagar sedan) @ Robin Högberg

Intressant! Hur ska man ordna kraftöverföringen?
/Jepp

Rälsbusstransport Faringe-Hammarby

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, September 12, 2008, 13:10 (5699 dagar sedan) @ Jepp

Trevligt m lite nya färgklickar i T-banan - kan vi få denna på bana 2, tack.