En ’stor’ fråga (Järnväg allmänt)

av jesper s, Sunday, September 14, 2008, 17:36 (5702 dagar sedan)

Vilka dragare (lok) kunde man förvänta sig att få se i Boråsområdet åren från c:a 1948-70?
Vilka ånglok användes de sista åren på linjerna VBHJ samt BAJ/KtK?
Användes Da-loken som dragare på BAJ/KtK, VBHJ samt Västkustbanan i persontrafik?

JS

En ’stor’ fråga

av Jan Frelin, Sunday, September 14, 2008, 18:53 (5702 dagar sedan) @ jesper s

Vilka dragare (lok) kunde man förvänta sig att få se i Boråsområdet åren från c:a 1948-70?
Vilka ånglok användes de sista åren på linjerna VBHJ samt BAJ/KtK?
Användes Da-loken som dragare på BAJ/KtK, VBHJ samt Västkustbanan i persontrafik?

JS

Jag blir lite överraskad av valet av orden "de sista åren". Mig veterligen är det bara BUJ som försvunnit av "Boråsbanorna".

En ’stor’ fråga

av jesper s, Sunday, September 14, 2008, 18:56 (5702 dagar sedan) @ Jan Frelin

Åh, förlåt. Jag menade de sista åren med ånglokstrafik. Missade att förtydliga detta.

JS

En ’stor’ fråga

av Per Ljungberg, Monday, September 15, 2008, 08:51 (5701 dagar sedan) @ jesper s

Tyvärr kan jag inte ge ett bra svar. Men jag har själv sett N 576 och en S1 under ånga i Borås. Jag har också hört att Borås var "uppsamlingsställe" för diverse udda ånglok. Innan fd BAJ elektrifierades ersattes ångloken av diesellok T41. I växlingen förekom senare V3-lok.
Borås hade ju också Åhaga verkstad där ånglok underhölls och reviderades. Därför har jag sett flera uppställda och kalla ånglok i Borås. T.ex B,E3,E8,E9, L11 och olika K-lok.
Själv är jag uppvuxen i Alingsås och ångrar djupt att jag inte tog bussen till Borås och kollade ångloken i mitten på 1950-talet. Det var först runt 1965 som jag fotograferade (kalla) ånglok i Borås.
PLj

En ’stor’ fråga

av Mattias Jansson @, Monday, September 15, 2008, 17:38 (5701 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vilka dragare (lok) kunde man förvänta sig att få se i Boråsområdet åren från c:a 1948-70?
Vilka ånglok användes de sista åren på linjerna VBHJ samt BAJ/KtK?
Användes Da-loken som dragare på BAJ/KtK, VBHJ samt Västkustbanan i persontrafik?

JS


Jag blir lite överraskad av valet av orden "de sista åren". Mig veterligen är det bara BUJ som försvunnit av "Boråsbanorna".

Eftersom VBHJ fick eldrift 1949 och BAJ 1962 så torde det syfta på de sista åren med ångloksdrift. Ordet ånglok finns i samma mening och därmed borde det vara självklart vad som åsyftas.
Ibland kan det ju vara sjysst att ge skribenten "the benefit of the doubt"... ;-)

En ’stor’ fråga. Ellok 63-65

av Per Ljungberg, Tuesday, September 16, 2008, 08:04 (5700 dagar sedan) @ Mattias Jansson

När det gäller eldriften under början-mitten av 60-talet:
Västkustbanan: D-lok i de flesta gods och persontåg. F-lok i några snälltåg.
Varberg-Borås: Hg-lok och D-lok.
Göteborg-Borås-Alvesta: D-lok och förmodligen även Hg.
Jag bodde 63-64 i Falkenberg och hade ganska god koll på Västkustbanan. Besökte då och då Varberg och Göteborg.
Beträffande dieselloken vid denna tid så hade Göteborg T43, T21 och V3. Halmstad hade T43, T21 och den enda T11:an tills den havererade.
PLj

En ’stor’ fråga. Förtydligande

av Per Ljungberg, Tuesday, September 16, 2008, 08:11 (5700 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Med D-lok menar jag inte Da i ovanstående inlägg. Det gick Dg,Dk,(Dk2),och Du normalt på de nämnda banorna. Givetvis kunde det någon gång dyka upp andra lok.
PLj

En ’stor’ fråga. Förtydligande

av jesper s, Tuesday, September 16, 2008, 08:36 (5700 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Tack!
Du skriver att persontågen på Västkustbanan i regel drogs av D-lok och snälltågen i de flesta fall av F.
Gick persontågen hela sträckan Göteborg-Malmö eller bara Göteborg-Varberg-Halmstad?

JS

En ’stor’ fråga. Förtydligande

av Per Ljungberg, Wednesday, September 17, 2008, 08:46 (5699 dagar sedan) @ jesper s

Jag har en grafisk tdt från 1963. Jag har bara flyktigt tittat på Halmstad. Västkustbanan norrut och söderut finns på olika blad så det är inte så enkelt att kontrollera. Men snälltågen hade genomgående nummer och även några persontåg. Andra persontåg utgick från Halmstad. Men jag har ett bestämt minne av att Halmstad bildade en markant gräns. Det finns säkert personer på detta forum som vet bättre om detta.
Det kan också nämnas att vid större helger gick det D-lok även i snälltågen eftersom F-loken bahövdes i de extra snälltåg som anordnades på de snabbare banorna. Sth på Västkustbanan var 100 km/h på den tiden. Jag har ett minne av att "Skandiapilen" en gång drogs av en Du med träkorg.
PLj

En ’stor’ fråga. Förtydligande

av jesper s, Wednesday, September 17, 2008, 17:06 (5699 dagar sedan) @ Per Ljungberg

TACK