Kinavagnar från Belgien och O&K (Järnväg allmänt)

av BD @, söndag, oktober 13, 2013, 19:18 (2749 dagar sedan)

[image]
Har erhållit bilder och dokument från Paul Scheller för åsikter och kommentarer.
Notabelt är att kopplen av AAR-typ sitter på europeisk koppelhöjd.
Synpunkter välkomna.
Någonstans tror jag mig ha läst att boggi-G-vagnar hamnat i Nordafrika.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Kinavagnar från Belgien och O&K

av Christer Fredriksson @, söndag, oktober 13, 2013, 20:35 (2749 dagar sedan) @ BD

Hur många Litt Ibr-vagnar inköptes till Sverige och när?

Kinavagnar från Belgien och O&K

av Qrt, lördag, maj 07, 2016, 15:05 (1812 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Med anledning av den obesvarade frågan ovan:
Kinavagnar från Belgien och O&K
av Christer Fredriksson @, söndag 13 oktober 2013, 20:35 @ BD
Hur många Litt Ibr-vagnar inköptes till Sverige och när?

så tar jag mig friheten att komplettera(?)fakta i denna tråd med ett citat ur en annan tråd ursprungligen kallad "fråga" som berör Ibr vagnarna,.

Antaganden och förmodanden - Kina...? (Fordon: lok)
av Kjell Friberg @, onsdag 2 april 2014, 07:33 @ Kurt G Möller
150 vagnar tillverkade 1937 av belgiska Nivelles kom till SJ 1940. Vagnar kom också till GDG-banorna BJ och GDJ men dessa var ej aktuella för det urspårade tåget i Meråker varför jag ej specifierar dem närmare här.

Bilderna på protokollsidorna ovan är mycket informativa och betänkansvärda ur svensk synvinkel med hänsyn till att det är skrivet 1940. Mitt under brinnande krig.
I ett av styckena står det att Sverige ansträngde sig för att få 170 av de 400 tillverkade vagnarna av tysk typ OO- . Detta för att man hade ett trängande behov av vagnarna för malmtransporter i mellansverige.

Nu undrar jag:
I vilka omlopp/ på vilka sträckor och med vilken last från vem gick Ibr lådvagnarna i verkligheten i trafik?
Gick de i heltåg (hur många vagnar)?
Under vilken tid?
Fick de senare andra uppgifter och gick ensamma i blandade godståg ?
När kunde man se de sista i svensk trafik?

Bilderna visar även andra typer av Kinavagnar.
Kom några av dessa till Sverige ?
Om ja,

I vilka omlopp/ på vilka sträckor och med vilken last från vem gick dessa andra vagnstyper i verkligheten i trafik?
Gick de bara i heltåg(hur många vagnar)?
Under vilken tid?
Fick de senare andra uppgifter och gick ensamma i blandade godståg ?
När kunde man se de sista i svensk trafik?


När ändå vagnstyperna är på tal:
DRG ville egentligen inte ha några av vagnarna ty hjulen var för små, framgår ur protokollen ovan.
Avviker Kinavagnarna mycket även i övrigt från motsvarande vagnar avsedda för den tyska marknaden?
Har heltyska lådvagnar av typ O/OO eller flakvagnar S/SS tidigare regelmässigt rullat i Sverige?
Har kanske till och med svenska privatbolag köpt sådana ?

/Curt

Kinavagnar från Belgien och O&K - vändskivefråga

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, oktober 15, 2013, 13:49 (2747 dagar sedan) @ BD

8<...


[image]

8<...

Kan någon berätta mer om den här vändskivan och var den fanns? Jag tror mig aldrig ha sett en sådan här variant med ett smalspår bredvid normalspåret. Och hur fungerade det hela i praktiken? Var det ett smalspår som i vändskivans nuvarande läge bara fungerade som ett ett genomgångsspår på grund av ont om utrymme på bangården?

Givetvis utan något samtidigt förekommande normalspårsfordon på skivan. Eller användes skivan för att verkligen kunna välja rätt uppställningsspår? Det här med vändskivor är ett fascinerande kapitel som borde vara ämne för en noggrannare genomgång i en bok! Det har ju exempelvis funnits mycket intressanta 'tvilling'-vändskivor i Tyskland vilka gått i varandra eftersom man utökat spårlängden och därmed diametern på skivorna. Och det finns säkert även andra udda konstruktioner. Så finns det någon bok eller sajt på nätet som specialiserar sig på just vändskivor?

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Kinavagnar från Belgien och O&K - vändskivefråga

av Sune Nylén @, fredag, april 04, 2014, 15:25 (2576 dagar sedan) @ Arne

Ja, Tittar jag på vagnarna som står bakom, och husbyggnaderna, så är en, inte helt okvalificerad gissning, att kortet är från Belgien eller något ditåt.
Närmare än så tror jag ingen kan komma.
:-) Sune

Kinavagnar från Belgien och O&K

av Kurt G Möller @, onsdag, april 02, 2014, 22:04 (2578 dagar sedan) @ BD

Obs. sista fotot, där vagnen har vad som borde vara två OLIKA tillverkarskyltar.

O&K har använt båda modellerna på vagnar såväl som smålok. Kan detta handla om att den ena är en broms-patentskylt från Westinghouse?

Eller var vagnen ett sambygge ihop m annan verkstad...?

powered by my little forum