VR Hr2/Hr3 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Monday, September 15, 2008, 08:58 (5701 dagar sedan)

Finns det någon kunskap om fortsatta öden för de Ta/Tb-lok såldes till finland?
Det var 20 st (7+13) om jag förstått det hela rätt, ev några till som reservdelar?. De lär ha kallats "Hurrikaani" och var i tjänst till början av 50-talet. Det fins viss info på [link=http://koti.mbnet.fi/kasii/hoyryveturit/index.htm]nätet[/link], men min finska är inte så bra...
Någon som vet mer om lokens fortsatta öden. Det finns väl inget kvar, såvitt jag vet.

Hr3 1914
[img]http://koti.mbnet.fi/kasii/hoyryveturit/hr3-1914.jpg[/img]

Erhöll rundslider i Finland på amerikanskt vis

av BD, Monday, September 15, 2008, 09:20 (5701 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Ta/13.jpg[/IMG]
I Finland anordnades överhettning och rundslider enligt ett utförande som var vanligt i USA när äldre lok med planslider moderniserades utan att kostas på nya cylindrar.
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Ta/14.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Ta/12.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Tb/11.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Tb/12.jpg[/IMG]

Erhöll rundslider i Finland på amerikanskt vis

av Anders Sandgren, Monday, September 15, 2008, 15:23 (5701 dagar sedan) @ BD

Fina bilder.
En ganska omfattande ombyggnad alltså, förutom bredspår & högerkörning. Tycker mig se en smörjpump/press på eldarsidan, det hade nog inte så många Ta/Tb is Sverige. Luftkompressorn fick dock vara kvar på vänstersidan, där satt den även här trots att det var förarsidan.
Cylinderblocket är maffigt, det är väl Mellinventilen i mittdelen, men vad är det för kanal på lågtryckscylinderns sida?
Om jag försöker dechiffrera finskan tycker jag att det ser ut som att loken gick till 52-53, alltså bara 10år i tjänst.
När plockades Mellinventilen bort på de svenska loken? Måste ha gjort dem 'svårstartade'. Var det något problem med ventilen som drev fram det. Togs den bort även i Finland?

Ta-Tb-lok, forts.

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, September 15, 2008, 18:45 (5701 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sitter o grunnar... har jag sett fel...?

Nämligen i Vislanda ca 1964-65: Ingen smörjpump på en Tb som skulle skäras ner - utan ånglubrikator med synglas osv. inne i hytten...!!!!!!!!!!!

Eller är jag ute o cyklar??

Ta-Tb-lok, forts.

av Anders Sandgren, Monday, September 15, 2008, 19:44 (5701 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vad jag minns har Tb 864 lubrikator, men den har ju inte varit i drift sedan 1932. Jag kan ha en hyttbild någonstans tagen 1973 eller så.
Smörjpumpar/pressar användes mest på överhettarna, och Ta/Tb fick aldrig det i Sverige, bara ångtork på några under en period runt 1910. 864's panna hade det från början (då låg den i Tb 899).
Tb-loken gick bra med lubrikator, helt enkelt. Däremot inte sagt att några ändå fick det. Undrar om ångtorkloken hade pump/press, torken var borta när pannan lades i 864. Bara den annorlunda regulatorkopplingen minner om dess historia.

Hyttinteriör

av Bertil Bengtsson, Monday, September 15, 2008, 20:50 (5701 dagar sedan) @ BD

Förutom smörjapparater: notera den enkla ledningstryckregleraren!
Berra

Hyttinteriör

av Anders Sandgren, Monday, September 15, 2008, 23:10 (5701 dagar sedan) @ BD

Som jag minns det...
Mycket att skruva på, kombinationen KK + ångbroms + vacuumapparater samt därtill torvpulverapparaturen blir litet att bita i. Desutom länkarna för den utvändiga regulatorstången.
Den isolerade ledning som passerar framför högra vattenståndsglaset, vart går den, den verkar senare monterad?
Vad man inte ser är den stora slangen för torvpulvermatningen, dessutom.
Det sitter en detalj vid högra lub. Är det månne smörjning av torvpulvermatningens luftpump (rootskompressor med en tvåcyl stående ångmaskin, tror jag det var).

Hyttinteriör

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, September 15, 2008, 23:30 (5701 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det sitter en detalj vid högra lub. Är det månne smörjning av torvpulvermatningens luftpump (rootskompressor med en tvåcyl stående ångmaskin, tror jag det var).

Som sagt - TRE lubrikatorer. Glömde kolla - ångbromsen har väl bara en enkel kondensationskopp?

(Det är så tråkigt med JvmV forum, detta att man inte kan gå in o lägga till text i efterhand...)

Hyttinteriör, forts.

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, September 15, 2008, 23:35 (5701 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jo, nu ser jag - kondenskopp bakom o ovanför ventilen... Tydligen ingen ångbromsmanometer på denna maskin.

Hyttinteriör, fortsforts. - ?

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, September 16, 2008, 01:48 (5701 dagar sedan) @ Kurt Möller

Har denna maskin alltså ngn sorts "front end throttle"? Och isåfall varför??

Hyttinteriör, rökskåpsregulator

av BD, Tuesday, September 16, 2008, 07:42 (5701 dagar sedan) @ Kurt Möller

Har denna maskin alltså ngn sorts "front end throttle"? Och isåfall varför??

Jojomensan, en "Trockendampfregler"(inte Heissdampfregler)eller på svenska "rökskåpsregulator". Botanisera på länken ser du vad det är frågan om.
[link=http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/torv/]Om "Rökskåpsregulator"[/link]

[link=http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Tb/]"Rökskåpsregulator"[/link]

Hyttinteriör, rökskåpsregulator

av Anders Sandgren, Tuesday, September 16, 2008, 08:41 (5700 dagar sedan) @ Kurt Möller

När pannan levererades hade den ångtork (system Gölsdorf tror jag den hette) vilket togs bort senare. Regulatorkonstruktionen blev dock kvar. Det var väl onödigt arbete att bygga om den.
Jag har ett minne ev från tidigare tråd om att torpulverloken hade en specialkoppling som drog på sotaren när regulatorn var stängd för att automatiskt få drag. Var det så att man valde ångtorkspannorna för torvpulverförsöken pga detta eller var det bara så att 864 råkade få en dylik panna? 864 hade en annan Falupanna (originalpanna från 894) när försöken inleddes (då kolpulver) och fick denna panna inlagd 1923.
Det är synd att denna hytt varit obemannad så länge... Det faktum att loktypen trots avsaknad av öh överlevde i tjänst in på 50-talet torde ju peka på att typen var tämligen lyckad. Jag har iofs inte hört några omdömen. När Melinventilen kopplades bort blev de nog litet mer svårkörda.
Jag har alltid varit svag för Tb-typen ända sedan jag först fick chansen att botanisera på loket i början av 70-talet.

T23 ha ju förvisso också fått långt liv och omdömet på 70-talet var inte det bästa vad jag minns. I Nässjö kallades de 'bullerhäckar'.

Överhettning?

av Anders Sandgren, Wednesday, September 17, 2008, 11:24 (5699 dagar sedan) @ BD

Inte för att jag förstår så mycket finska, men på beskrivningen står både [link=http://koti.mbnet.fi/kasii/hoyryveturit/hr2t.htm]Hr2[/link] och [link=http://koti.mbnet.fi/kasii/hoyryveturit/hr3t.htm]Hr3[/link] som n2v, dvs tvåcyl våtpngskompounder. Däremot rundsliderna är uppenbara, och åtm på 1914 ser man någon form av excenter för en smörjpress/pump på eldarsidan.
Dessutom tycker jag att avståndet mellan panngaveln och skorstenen är i snålaste laget för en överhettare. Skall försöka descriffrera finska sidsn för mer info.

VR Hr2/Hr3

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 16, 2008, 11:07 (5700 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inget av loken finns kvar. Alla skrotades på 1950 talet om jag minns rätt. Kan kontrolleras i SJK:s bok ner 13. Däremot sparades en del tendrar enligt en gammal tråd i postvagnen för många år sedan. Såg själv en tender vid Kouvola lokstation en vinterdag 1972. Vet ej vad som skedde med den eller andra tendrar. Någon som kan komplettera?