Lokuppställning i Hoting (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Monday, September 15, 2008, 23:19 (5699 dagar sedan)

Enligt uppgift byggs det spår för uppställning av ett ånglok (E-lok tyckte jag nämndes) vid Hoting station. Vilken individ är det och vem är ägare?

Lokuppställning i Hoting

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 16, 2008, 11:00 (5698 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Känner ej till detta. Kan det inte vara en förväxling med den uppställda T21:an i Hoting (Som jag hört sägas vara ägd av ICA handlaren i Hoting) som nu får en mer permanent plats?
Iof har både JVM och IBAB ånglok i inte alltför långväga geografiskt avstånd. Men varför offra ett E lok till en "parkuppställning" om det inte finns något annat syfte. I geografisk närhet finns även det privatägda ångloket E 1239 i Ådalsliden. Men varför flytta en sådan pjäs när det står på ägarens tomt och som dessutom lär vara järnvägsintresserad.

Men vad hände med initiativet kring ånglok i Storuman? Har något hänt där? Man fick disponera en E2 (957?) av IBAB.

Lokuppställning i Hoting

av Granis, Tuesday, September 16, 2008, 11:46 (5698 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ett traktormuseum "i trakterna", drivet ev en ung entusiast, erhöll ju ett större bidrag från RAÄ för ett par-tre år sedan för att flytta ett E-lok till museet. Var inte det nåt av nämnda lok? Men kom loket verkligen i väg till museet? Kanske är det ändrade planer kring detta som har att göra med detta spår/ dessa planer?

/ L G

Lokuppställning i Hoting

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 16, 2008, 12:40 (5698 dagar sedan) @ Granis

Ett traktormuseum "i trakterna", drivet ev en ung entusiast, erhöll ju ett större bidrag från RAÄ för ett par-tre år sedan för att flytta ett E-lok till museet. Var inte det nåt av nämnda lok? Men kom loket verkligen i väg till museet? Kanske är det ändrade planer kring detta som har att göra med detta spår/ dessa planer?

/ L G

Du menar säkert traktormuseet i Helgum. Jodå loket var E 1327 som varit deponerad av JVM till OKBv ett antal år. Loket transporterades från Svartvik till Helgum för ca (2 år?) sedan (har inte tillgång till korrekta uppgifter just nu). Ställdes därefter upp i muséet. Har inte sett det själv.Om jag förstått rätt var loket ej komplett i Helgum utan OKBv hade räddat undan olika reservdelar (man har ju själva kvar E 1330)
Visst, teoretiskt kan den ägaren ha tröttnat. Sedan är det en helt annan sak man kan diskutera hur RAÄ pengar används på bästa sätt när det gäller järnvägsdelen av Arbetslivsmuséer

Lokuppställning i Hoting

av Per-Erik Björkman @, Långsele, Tuesday, September 16, 2008, 18:07 (5698 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Beträffande ånglok i Storuman.

Jag föreslår ett besök på www.storumansajten.se. Där finns ett par reportage som har med Storuman och ånglok att göra.

Per-Erik Björkman