Avdankat i Linköping (Fotografier/bildfrågor)

av Micke Carlsson, Tuesday, September 16, 2008, 22:18 (5699 dagar sedan)

Värmeverket har alla sett men baksidan av detsamma är inte lika uppmärksammat.

Nedanför Veolia/STT:s fordonsdepå frodas bananflugorna. Vad är detta, gammal Svelastkoja?

[image]

Helt om så ser vi backen upp till verkligheten åt vänster och ett kul kommunägt spår åt höger. Ser och ser, men de delar sig till varsin sida om husen mitt i bild.

[image]

Värmeverksbaksida!

[image]

Här vare diskontinuerligheter.

[image]

Andra hållet

[image]

Växel in till värmen. Slutar i en grop jäms med grinden...

[image]

Plankorsning vid infart tiill värmeverket. Bakom ryggen Lantmännen och en stoppbock. Så trist att jag inte orkade gå 20 meter till för att få en bild på detta också. Kom igen om 20 år så ska jag gräma mig över detta...

[image]

Avdankat i Linköping

av C. Andersson, Wednesday, September 17, 2008, 07:01 (5699 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det där skulle man nästan kunna kalla ett hamnspår, Stångån ligger precis intill. Har för mig att en del av dessa spår fortsätter mot Tornby. När du ändå håller på och fotograferar i detta område kunde du väl söka upp det exakta ställe där Norra station låg, skulle vara intressant att se var smalspåren gick.

Avdankat i Linköping

av Klas Blomberg, Wednesday, September 17, 2008, 17:11 (5698 dagar sedan) @ C. Andersson

Jag antar att det har avhandlats förut men jag minns i så fall inte svaret: stämmer det att det fortfarande finns kvar rester av smalspåret ute på Tornby? och i så fall: var?

Avdankat i Linköping

av Kjell Friberg, Wednesday, September 17, 2008, 08:18 (5699 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Värmeverket har alla sett men baksidan av detsamma är inte lika uppmärksammat.

Nedanför Veolia/STT:s fordonsdepå frodas bananflugorna. Vad är detta, gammal Svelastkoja?

[image]

Det är det nya tullhuset i Linköping, byggt i slutet av 1950-talet. Tullens verksamhet är dock nedlagd sedan länge och huset har genom åren haft flera användningsområden, bl.a studentlogi när det varit brist på studentrum.

Helt om så ser vi backen upp till verkligheten åt vänster och ett kul kommunägt spår åt höger. Ser och ser, men de delar sig till varsin sida om husen mitt i bild.

[image]

Spåret till höger är det så kallade Renhållningsspåret då det ursprungligen ledde till Linköpings Renhållningsverk. Hamnspåret gick ut från detta och låg utefter kajen till höger om fotografen. Hamnspåret slutade vid Hamnkontoret som låg alldeles vid åkröken nedanför tullhuset.

Värmeverksbaksida!

[image]

Här vare diskontinuerligheter.

[image]

Andra hållet

[image]

Växel in till värmen. Slutar i en grop jäms med grinden...

[image]

Detta spår ledde ursprungligen till nya gasverket på vars tomt värmeverket byggdes sedan gasverket lagts ned och rivits.

Plankorsning vid infart tiill värmeverket. Bakom ryggen Lantmännen och en stoppbock. Så trist att jag inte orkade gå 20 meter till för att få en bild på detta också. Kom igen om 20 år så ska jag gräma mig över detta...

[image]

Bakom Lantmännen låg länge de olika kol- och oljeföretagens lager och därefter ytterligare spannmålsfirmor. Allt detta är nu borta.

Avdankat i Linköping

av Ola Almquist, Wednesday, September 17, 2008, 23:10 (5698 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Titta även på bilddatabasen Bild Linköping. Jag har glömt hur man länkar direkt till bilder så jag föreslår söksidan. Skriv sedan "hamn" i fältet "Ämnesord". Även "järnvägsspår" och "järnväg" rekommenderas.

Bild Linköping

Kjell! Spåret till sockerbruket utgick inte härifrån, eller hur? Det gick direkt från lokstationerna eller? Jämför bilderna N406 och N407.

M.v.h.
Ola

Avdankat i Linköping

av Kjell Friberg, Thursday, September 18, 2008, 08:23 (5698 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sockerbruksspåren (de var fler) gick mycket riktigt ut från Linköping Norra lokstation, dvs MÖJ:s lokstation. Både dessa och Renhållningsspåret var treskeniga liksom spårområdet vid slakthuset och lagerhuset.

Avdankat i Linköping

av Herbert Paalberg @, Västervik, Wednesday, September 17, 2008, 10:19 (5699 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jo du Micke, det är några år sedan (1980) när jag drog ned tankvagnar från bangården i Lp med T21. 80 ton/vagn med tjockolja vi brukade ha 6-7 vagnar med oss, det gällde att ha luften kopplad och ett bra bromstal så man inte hamnade i betongväggen, det är en bra lutning ned från bangården. Nu eldar man med andra bränslen i värmeverket och spåren rostar bort och försvinner i grönskan.
Palle i Vika.

Avdankat i Linköping

av Micke Carlsson., Wednesday, September 17, 2008, 14:26 (5698 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Den rutschkanan är rena trollväggen, sliprarna ligger som trappsteg i backen. Man kan inte annat än beundra herr Knorr som uppfann motmedel mot gravitationen.

Kom ni upp också eller fick loket lyftas tillbaka med kran? :-)

Avdankat i Linköping

av Fredrik Lundström, Wednesday, September 17, 2008, 17:17 (5698 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Den rutschkanan är rena trollväggen, sliprarna ligger som trappsteg i backen. Man kan inte annat än beundra herr Knorr som uppfann motmedel mot gravitationen.

Kom ni upp också eller fick loket lyftas tillbaka med kran? :-)

Äldre förseningsledarkollegor (ex Tkl Lp, Tkl Bsä, m.m) från Lp har berättat att det var vanligt förekommnade att X21:or med taskig P-broms fick hämtas med lok på di där spåren efter att de rullat iväg under nattuppställningen.

//FL

Herr Knorr et consortes

av BD, Wednesday, September 17, 2008, 17:48 (5698 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Man kan inte annat än beundra herr Knorr som uppfann motmedel mot gravitationen.

Tja, herr Knorr, han tog över firman efter herr Schleifer. Tror även att herr Knorr var affärsman och inte tekniker.
Och dessförinnan,
pneumatiska bromsar försöktes även innan herr Westinghouse visade upp sin variant.

Avdankat i Linköping

av Anders Svensson @, Wednesday, September 17, 2008, 16:28 (5698 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Värmeverket har alla sett men baksidan av detsamma är inte lika uppmärksammat.

Nedanför Veolia/STT:s fordonsdepå frodas bananflugorna. Vad är detta, gammal Svelastkoja?

[image]

...

Nej, det tror jag inte - det finns en Svelastterminal, fortfarande aktiv (tror jag) alldeles intill Euromaints verkstad - och den har varit sådan under många herrans år (åtm. sedan 60-talet). Även den har jag för mig har spår, om möjligt i ännu sämre skick... //Anders