NOHAB-skylt del 2 nu med bild (Historiskt material)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, September 17, 2008, 10:25 (5672 dagar sedan)

Som en fortsättning [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=13182]på detta inlägg[/link] har jag nu fått en bild av skylten. Var kan den ha suttit?

[img]http://www.brakulturmiljo.se/pv/nohab_nr_1582_1937.jpg[/img]

Numret på skylten är 1582.

NOHAB-skylt del 2 nu med bild

av Peter K, Forsa, Wednesday, September 17, 2008, 11:16 (5672 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Exakt sådär ser min skylt ut också, fast med nummer 1421/1936.
I och med att den är i gjutjärn och har instansat tillverkningsnummer så känns det inte som en lokskylt.
Kan ha varit från en tankvagn hörde jag sägas, men vet inte säkert.

/Peter K

NOHAB-skylt del 2 nu med bild

av Anders Sandgren, Wednesday, September 17, 2008, 12:27 (5672 dagar sedan) @ Peter K

Tiden stämmer inte heller något vidare för loken. Lok tillverkade 1936 borde ha nummer på över 2000. 2013-2024 var lok till Iran 1936.
Ångpannenumren var väl dessutom mycket högreom det skulle varit reservpannor el dyl.
Troligen vagnar, eller levererade NOHAB andra typer av lok dit. Iofs bara på franska, inga kyrilliska bokstäver, behöver inte vara levererat till Ryssland utan kan ha varit till andra länder och sedan t.ex under kriget förflyttat. NOHAB levererade bl.a till Iran & Turkiet under denna tid.

Varifrån kom skyltarna?

NOHAB-skylt del 2 nu med bild

av Kjell Friberg, Wednesday, September 17, 2008, 12:36 (5672 dagar sedan) @ Anders Sandgren

NOHAB levererade ett antal G- och O-vagnar till GDG-banorna och GBJ under andra halvan av 1930-talet. Där jag sitter nu har jag dock inte tillgång till några närmare data men nummer och årtal på skylten passar in på denna leverans. Alltså kommer skylten sannolikt från en standardgodsvagn, antingen G eller O.

NOHAB-skylt del 2 nu med bild

av Peter K, Forsa, Wednesday, September 17, 2008, 18:11 (5672 dagar sedan) @ Kjell Friberg

NOHAB levererade ett antal G- och O-vagnar till GDG-banorna och GBJ under andra halvan av 1930-talet. Där jag sitter nu har jag dock inte tillgång till några närmare data men nummer och årtal på skylten passar in på denna leverans. Alltså kommer skylten sannolikt från en standardgodsvagn, antingen G eller O.

Låter sannolikt. Min skylt är inköpt i Ludvika tillsammans med några andra skyltar, bla. från BJ.

/PK