Skånska vägskydd: Tvärskog (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, November 11, 2013, 22:50 (3812 dagar sedan)

På sträckan Hässleholm - Helsingborg fanns bland annat dessa två plankorsningar mellan Finja och Tyringe; Tvärskog östra och Tvärskog västra. I november 1957 fotodokumenterade tredje signalsektionen skyddsanordningarna.

Vid östra plankorsningen fotade man dessvärre bara skåpet:

[image]

[image]

Orsaken till fotograferandet kan ha varit att anläggningen nyss blivit utbytt. Inventeringar 1940 och 1944 anger att det då fanns automatiskt ringverk (ljudsignaler) på platsen, men sådana anordningar ansågs på 1950-talet oftast vara otillräckliga vid korsningar med motorfordonstrafik, så jag kan tänka mig att man 1957 kompletterat med ljussignaler eller, mera troligt, bytt ut hela anläggningen.

1940 kallades övergången för övrigt "Tyringe banvaktstuga". Banvakt.se uppger att denna banvaktstuga (även benämnd Värgap) låg ungefär vid km 10,1. Detta stämmer bra; plankorsningen låg/ligger vid km 10,039

Tvärskog västra låg två hundra meter längre västerut:

[image]

Ljus- och ljudsignaler hade som synes ännu inte satts upp, men kanske var installationen nära förestående? 1959 fanns den automatiska vägskyddsanläggningen i varje fall på plats.

[image]

1940 skall det inte ens ha funnits kryssmärken vid denna korsning

Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Tvärskog

av Mattias Månsson, Tuesday, November 12, 2013, 00:50 (3811 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På sträckan Hässleholm - Helsingborg fanns bland annat dessa två plankorsningar mellan Finja och Tyringe; Tvärskog östra och Tvärskog västra. I november 1957 fotodokumenterade tredje signalsektionen skyddsanordningarna.

Vid östra plankorsningen fotade man dessvärre bara skåpet:

[image]

[image]

Orsaken till fotograferandet kan ha varit att anläggningen nyss blivit utbytt. Inventeringar 1940 och 1944 anger att det då fanns automatiskt ringverk (ljudsignaler) på platsen, men sådana anordningar ansågs på 1950-talet oftast vara otillräckliga vid korsningar med motorfordonstrafik, så jag kan tänka mig att man 1957 kompletterat med ljussignaler eller, mera troligt, bytt ut hela anläggningen.

1940 kallades övergången för övrigt "Tyringe banvaktstuga". Banvakt.se uppger att denna banvaktstuga (även benämnd Värgap) låg ungefär vid km 10,1. Detta stämmer bra; plankorsningen låg/ligger vid km 10,039

Tvärskog västra låg två hundra meter längre västerut:

[image]

Ljus- och ljudsignaler hade som synes ännu inte satts upp, men kanske var installationen nära förestående? 1959 fanns den automatiska vägskyddsanläggningen i varje fall på plats.

[image]

1940 skall det inte ens ha funnits kryssmärken vid denna korsning

Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Vägskyddet Tvärskog Östra har senare byggts om till halvbommar och plankorsningen finns än idag kvar. Kallas dock i linjebeskrivning endast Tvärskog. På ritningar mm vill jag dock minnas att den fortfarande heter Tvärskog Ö.

Tvärskog Västra låg ungefär där försignalen till Tyringe står idag. Plankorsningen är slopas sedan ganska länge, av vägen finns endast få rester som antyder plankorsningen.

Komplettering om Tvärskog, Bjärhus och Söndraby

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 17, 2013, 20:46 (3806 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Orsaken till fotograferandet kan ha varit att anläggningen nyss blivit utbytt. Inventeringar 1940 och 1944 anger att det då fanns automatiskt ringverk (ljudsignaler) på platsen, men sådana anordningar ansågs på 1950-talet oftast vara otillräckliga vid korsningar med motorfordonstrafik, så jag kan tänka mig att man 1957 kompletterat med ljussignaler eller, mera troligt, bytt ut hela anläggningen.

Nu hittade jag en offert från Sandersons Maskinfabrik som 1937 erbjöd sig att leverera ringverksanläggning till "Banvaktstugan 3 Tvärskog". I samma offert ingick bland annat ljus- och ljudanläggningar vid "Banvaktstuga 11 Bjärhus" och "Söndraby skola". På de två sistnämnda platserna skulle anläggningen matas med 220 V växelström, vid Tvärskog 127 V. "Kontrollapparater med vitt fast sken mot lokföraren vilka lysa så länge det röda varningsljuset åt landsvägen är inkopplat...enligt senaste modell typ K.1 med bekvämt inställbart fäste liknande det å blinkljusapparaterna". Blinkljusapparater var i Sandersons anläggningar helt enkelt lyktorna som signalerade mot vägen; dessa var försedda med en roterande cylinder som gav blinkljuseffekt, glödlampan lyste konstant. Det fanns en färgväxlare som åstadkom rött sken när ett tåg kom in på någon av de spårledningar som styrde anläggningen.

Det är ganska troligt att HHJ antog Sandersons anbud. Aga fick också anbudsförfrågan, men jag hittade inget anbud därifrån.