Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving @, lördag, november 16, 2013, 20:00 (2216 dagar sedan)

I december 1957 fotodokumenterade SJ tredje signalsektion flera plankorsningar på sträckan Hässleholm - Helsingborg, bland annat några vid infarten till Klippan i riktning från Hässleholm.

Inne på Klippans bangård fanns också, vid km 41.465, en plankorsning med fällbommar. 1940 benämndes den "Klippans bangård", 1958 "Bruksgatan":

[image]

Fällbomsanläggningen är av mekanisk typ, antagligen finns två drivanordningar AVOS F5. En sådan motor brukade inte förväntas orka med mer än två bommar. Till höger om högra stolpen till den hitre "bondfångaren" (portal med skyltar "Livsfarlig ledning" ) på bilden ovan står mellan spåren en fristående vridlykta med bomsignalskärm.

Bilden nedan är nog mest tänkt att visa siktförhållandena, därmed ger den inte så mycket information om vägskyddsanläggningen. Till höger står i varje fall ett tåg med D-lok.

[image]

Bommarna sköttes av tågklareraren. Korsningens läge framgår av schematisk bild över ställarställverksanläggningen, där den benämns "V4". Man kan också titta på en telekabelplan från början av 1940-talet.

Foton och ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan

av Nicke nyfiken, söndag, november 17, 2013, 07:57 (2216 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Har du ingen bild på gamla vägövergången invid lokstallet i Falsterbo som tillkom 1956, bommarna fälldes medels spak på stationen, bomdriven var tillverkade av ÅSSA och satt kvar ända till nedläggningen av banan 1971.
ÅSSA bommarna vid Falsterbokanalen kvarblev ända till bytet av klaffbron på 90-talet.

Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan och Falsterbokanalen

av Gunnar Ekeving @, söndag, november 17, 2013, 11:04 (2216 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Har du ingen bild på gamla vägövergången invid lokstallet i Falsterbo som tillkom 1956, bommarna fälldes medels spak på stationen, bomdriven var tillverkade av ÅSSA och satt kvar ända till nedläggningen av banan 1971.

Nej, kanske missade signalmästaren att fota just den korsningen eller så har bilderna hamnat på avvägar

ÅSSA bommarna vid Falsterbokanalen kvarblev ända till bytet av klaffbron på 90-talet.

ja, ÅSSA-driven är uppenbarligen robusta och har ofta blivit långlivade. Många rörliga broar hade annars länge kvar gamla bommar med AVOS F5-driv. Ofta var det ju inget stort slitage på bommarna, men vid Falsterbokanalen var det förstås annorlunda eftersom bommarna fälldes även när tåg passerade.

Nedan en dessvärre lite oskarp bild på klaffbron sedd i riktning från Ljunghusen

[image]

Bilden är från Sveriges Järnvägsmuseum och uppges vara tagen 1960

Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan och Falsterbokanalen

av Nicke nyfiken, måndag, november 18, 2013, 08:39 (2215 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Känner mycket väl igen bommarna vid klaffbron med ÅSSA-driven och AGA lyktan på bommen, kanaltornet är nyuppfört och används än idag. Minnena väcks till liv:-)

Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan

av el_vikingo @, söndag, november 17, 2013, 17:43 (2215 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gunnar, minns denna väl. I augusti 1967 flyttade vi från Örebro till Bruket. Pappa hade fått anställning vid Klippans Pappersbruk. Två gånger varje dag passerades denna övergång med cykel på väg till den då nybyggda grundskolan Snyggatorp, där jag börjat årskurs 7. Tidagere var det folk-/real-skola i Klippan.

Runt 7:50 varje vardag var bommarna fällda 10-15 minuter då lokalgodståget från Hässleholm anlände, oftast draget av en trä-Dg. Då övergången låg mitt i bangården och då tåget var långt, fick det delas och främre delen köra fram en bit innan bommarna fälldes upp. Ville för allt i världen ej missa denna höjdpunkt.

Ett år senare har jag lyckan att få göra en Pryo-vecka på stationen. Flyttades runt på de olika områdena Stins, Tågklarering, Fraktgods, Ilgods, Biljettexp och Lokomotor. All personal var så snälla och trevliga, en underbar upplevelse.
Fick en dag lägga tågvägar med bildställverket för alla tågen under överinseende av stinsen.Tror han hette Eriksson och bodde ovanpå, vill även minnas att han senare fortsatte karriären i Helsingborg inom SJ men bodde kvar.
Har du möjligen mer info om ställverket och kanske spårplan giltig 1968.
Dagen på Lokomotorn började i ottan då vi hämtade vagnar i Åstorp. Mitt på dagen var det en tur till Ljungbyhed för att hämta/lämna vagnar. Den andra Pryo-veckan gjorde jag naturligtvis på Pappersbruket.

På kabelritningen syns en annordning från kolgården ut över spåren. Var det någon typ av kolgivningsbrygga tro, borttagen vid elekrifieringen?

//Håkan

Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan

av Gunnar Ekeving @, söndag, november 17, 2013, 20:24 (2215 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack för ögonvittnesskildringen av övergången!

Har du möjligen mer info om ställverket och kanske spårplan giltig 1968.

Samlingsportalen finns bilden nedan, uppges vara från 1943.

[image]

Man ser ett vevställverk helt utan tågvägslås. Detta ställverk togs i varje fall delvis ur bruk när bangården förlängdes (troligen i samband med elektrifieringen). Redan 1941 tyckte distriktschefen att signalsäkerhetsanläggningen var så sliten att det inte var lämpligt att försöka anpassa den till den ombyggda bangården.

1946 började det bli bråttom att projektera en ny anläggning, främst för att undvika den stora personalåtgången med den provisoriska anläggning som blivit följden av bangårdens ombyggnad. Sju man går åt för tågvägsklargöring, tågvägsinspektion och vägbevakning, uppgav SJ drifttjänstbyrå den 11 juni 1946. Ett ställarställverk av Spångatyp (el-el) skulle vara lämpligt, och man fick dispens av militärbyrån att plocka ut en sådan ställverksapparat från beredskapslagret vid Stockholm N. Sedan beställdes en motsvarande ny apparat till beredskapslagret. [SJ elektrotekniska byrå, dnr 60-63/42, Riksarkivet]

Ställarställverket var enligt Per Forsströms ställverksregister i bruk från 1948 till ca 1972.

jag skulle gissa att denna spårplan i stort sett kan ha gällt 1968. Det är en tavla som troligen satt i relärummet och omhändertogs när anläggningen togs ur bruk. Jag fotade den när den för några år sedan hängde i ett förråd på muséet i Ängelholm

På kabelritningen syns en annordning från kolgården ut över spåren. Var det någon typ av kolgivningsbrygga tro, borttagen vid elekrifieringen?

ja, det var en kolgivningsbrygga; Malte Ljunggren skriver i SJK-boken "Sveriges lokstationer" att det fanns en kolbrygga över spåren, detta eftersom HHJ fyllde på kol i Klippan, även på genomgående tåg

Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan

av el_vikingo @, söndag, november 17, 2013, 21:08 (2215 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tackar för uppgifterna. En bild på kolbryggan vore intressant.
Minns inte att jag sett något spårkryss mellan spår III och IV i västra änden, annars verkar det stämma.
//Håkan

Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan

av Uno P @, söndag, november 17, 2013, 21:50 (2215 dagar sedan) @ el_vikingo

Tackar för uppgifterna. En bild på kolbryggan vore intressant.

[image]
Bild på kolbryggan.

Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan

av el_vikingo @, måndag, november 18, 2013, 16:57 (2214 dagar sedan) @ Uno P

Tack Uno. Undrens tid är inte förbi. Har under många år undrat hur denna kolbrygga såg ut. Antar att det bara kolades i västlig riktning på genomfartsspåren.
Denna typ av kolgivning på genomfartsspår är ytterst ovanlig i Europa. Däremot fanns det ett antal i USA.
//Håkan

Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan

av Uno P @, måndag, november 18, 2013, 18:33 (2214 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack Uno. Undrens tid är inte förbi. Har under många år undrat hur denna kolbrygga såg ut. Antar att det bara kolades i västlig riktning på genomfartsspåren.
Denna typ av kolgivning på genomfartsspår är ytterst ovanlig i Europa. Däremot fanns det ett antal i USA.
//Håkan

[image]
Kolbryggan fanns tidigare i en kortare version på andra sidan vändskivan. Men när kolgården flyttas så byggdes bryggan ut över huvudspåren. HHJ hade sitt huvudförråd av kol i Klippan. De köpte hela skeppslaster från England. Lägg märke till att lokstallet på bilden bara har tre stallplatser jämfört med dagens åtta.

Skånska vägskydd: Bruksgatan och ställarställverket Klippan

av Kjell Aghult, måndag, november 18, 2013, 07:58 (2215 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ställarställverket var enligt Per Forsströms ställverksregister i bruk från 1948 till ca 1972.

Efterträdaren - en 59:a inför fjb - togs i bruk 1972-06-17.

Skånska vägskydd: Bruksgatan Klippan

av Nicke nyfiken, måndag, november 18, 2013, 18:48 (2214 dagar sedan) @ el_vikingo

Vi järnvägare är oftast trevliga och snälla människor.
Uppskattar personalen ombord på tågen, de kämpar i med och motvind, men alltid lika trevliga. Men det är klart trivs man vid järnvägen så blir man trevlig mot kunden.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum