Kreosotfråga (Bana)

av Banvakten i 494, Thursday, September 18, 2008, 20:08 (5699 dagar sedan)

Hej!
Jag har en gammal banvaktsstuga som före 1946 hade ett enkelspår på ena sidan och efter 1946 fick ett nytt dubbelspår på andra sidan huset.
Jag tänkte borra en brunn för att få ordentligt med vatten. Var hämtar jag kunskap om risken för kreosot efter alla år? Finns det kvar, hur långt ner, späds den ut under åren, går det att filtrera bort?
Frågorna är många.

Tacksam för svar!

//Ove

Kreosotfråga

av BD, Thursday, September 18, 2008, 20:14 (5699 dagar sedan) @ Banvakten i 494

Jag tänkte borra en brunn för att få ordentligt med vatten. Var hämtar jag kunskap om risken för kreosot efter alla år? Finns det kvar, hur långt ner, späds den ut under åren, går det att filtrera bort?

Med aktivt kolfilter tar man bort mycket och säkert även de spår av kreosot som kan finnas i vattnet.

Kreosotfråga

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, September 18, 2008, 20:49 (5699 dagar sedan) @ BD

Kan kreosot ö h t anrikas i människokroppen...??

Kreosotfråga

av Micke Carlsson., Thursday, September 18, 2008, 21:12 (5699 dagar sedan) @ Kurt Möller

Njäj, men den är besvärande polyaromatisk... Svårt detta. Dricksvatten är ingen lek. Förekomsten av asbestfibrer i kranvattnet i en del 40-50-talsområden är också anledning till huvudbry som inte ofta pratas om. Det finns mycket elände kvar i backen.

Kreosotfråga

av Banvakten i 494, Thursday, September 18, 2008, 21:23 (5699 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Tack för era svar. Frågan är om kreosot visar sig i en vanlig vattenanalys.
Fortsätt gärna att tipsa mig. Jag skall även höra med kommunen.

MVH Ove

Kreosotfråga

av Anders Ö/NJM, Thursday, September 18, 2008, 22:33 (5699 dagar sedan) @ Banvakten i 494

En gissning... utredningen av kreostslipers som nyligen genomfördes kom väl fram till slipers i spår inte var så farligt däremot impregneringsverken?

Kreosotfråga

av Åke K, Thursday, September 18, 2008, 22:02 (5699 dagar sedan) @ BD

Jag tänkte borra en brunn för att få ordentligt med vatten. Var hämtar jag kunskap om risken för kreosot efter alla år? Finns det kvar, hur långt ner, späds den ut under åren, går det att filtrera bort?


Med aktivt kolfilter tar man bort mycket och säkert även de spår av kreosot som kan finnas i vattnet.

Hmm, det var ett tag sen jag läste organisk kemi men nånstans säger några hjärnceller att aktivt kol funkar bra för att filtrera bort oorganiska föreningar, dvs inte kreosot som är högst organisk. Jag kan dock ha fel.

Kreosotfråga

av nicke, Friday, September 19, 2008, 00:11 (5699 dagar sedan) @ Banvakten i 494

Länsstyrelserna har gjort en hel del utredningar om kreosotens spridning i mark/grundvatten från banvallar. Enligt dem är spridningen mycket liten. Kreosoten binds hårt till slipern och det allra mesta avdunstar/bryts ned med åren. En modern borrad brunn med ordentligt skyddsrör torde räcka för att undvika kontemination. Oavsett så ska man ta kem- och biologprov på vattnet. Det finns mycket annat mojs som är allvarligare. Arsenik ex. som finns naturligt på vissa ställen. Sök på länsstyrelserna och du må finna.

Kreosotfråga

av Banvakten i 494, Friday, September 19, 2008, 09:21 (5698 dagar sedan) @ nicke

Hej!
Jag vill tacka alla för dessa tips och råd. Det verkar ju trots allt finnas hopp med tanke på att lång tid är gången och ett borrhål blir väl runt 100 m djupt.

Tack alla!

//Ove