En småboskapsvagn på O-vagnsunderrede (Fordon: vagnar)

av BD, Thursday, September 18, 2008, 21:16 (5697 dagar sedan)

[image]
Vagn byggd i Riga för lettiska järnvägen på underrede enligt svenska litt O.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Efter kriget hamnade några vagnar i Tyskland där de sades ha österrikiskt ursprung.

Fjäderlänkarnas utseende förklarat

av BD, Friday, September 19, 2008, 05:16 (5696 dagar sedan) @ BD

Fjäderlänkarnas utseende förklarar Paul Scheller så här:
"Und der Wagen hatte auch noch
diese auffällige Federaufhängung, die auch die O-Wagen auf Deinen Bildern
haben. Diese Konstruktion stammt von den alten
Breitsprecher-Spurwechselwagen und soll verhindern, dass beim Anheben des
Wagens und der Entfernung der Achsen die Federn herunterfallen und sich
verkannten. Die Federpakete werden also in der oberen Position gehalten (Bei
der Transfesa hat man später zum selben Zweck kleine Winkel auf die
Achshalterbleche draufgeschweißt)."

Anordningen är till för att förhindra att, när vagnen (som var utförd för att kunna gå med olika spårvidder) vid skifte av hjulsatser lyfts, fjädrarna rasar ner och kantrar.

Fjäderlänkarnas utseende förklarat

av Bertil Bengtsson, Friday, September 19, 2008, 12:45 (5696 dagar sedan) @ BD

Fjäderlänkarnas utseende förklarar Paul Scheller så här:
"Und der Wagen hatte auch noch
diese auffällige Federaufhängung, die auch die O-Wagen auf Deinen Bildern
haben. Diese Konstruktion stammt von den alten
Breitsprecher-Spurwechselwagen und soll verhindern, dass beim Anheben des
Wagens und der Entfernung der Achsen die Federn herunterfallen und sich
verkannten. Die Federpakete werden also in der oberen Position gehalten (Bei
der Transfesa hat man später zum selben Zweck kleine Winkel auf die
Achshalterbleche draufgeschweißt)."

Anordningen är till för att förhindra att, när vagnen (som var utförd för att kunna gå med olika spårvidder) vid skifte av hjulsatser lyfts, fjädrarna rasar ner och kantrar.

Tack för bilderna, Bengt!
Fjäderlänkarna ifråga finns med på skisser till gamla beskrivningar av Breitsprecher - men utan att de varit särskilt förklarade. Tack även för det!
Sådana fjäderlänkar finns med på ganska många ritningar och skisser över gamla preussiska godsvagnar från 1880-talet, antingen var vagnar redan då förberedda för Breitsprecher - eller så fick dom sådana fjäderlänkar ändå!
Det fanns även personvagnar från Ostpreussiska banor, som var avsedda för Breitsprecher.
Berra

Fjäderlänkarnas utseende förklarat

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Friday, September 19, 2008, 20:59 (5696 dagar sedan) @ BD

Fjäderlänkarnas utseende förklarar Paul Scheller så här:
"Und der Wagen hatte auch noch
diese auffällige Federaufhängung, die auch die O-Wagen auf Deinen Bildern
haben. Diese Konstruktion stammt von den alten
Breitsprecher-Spurwechselwagen und soll verhindern, dass beim Anheben des
Wagens und der Entfernung der Achsen die Federn herunterfallen und sich
verkannten. Die Federpakete werden also in der oberen Position gehalten (Bei
der Transfesa hat man später zum selben Zweck kleine Winkel auf die
Achshalterbleche draufgeschweißt)."

Anordningen är till för att förhindra att, när vagnen (som var utförd för att kunna gå med olika spårvidder) vid skifte av hjulsatser lyfts, fjädrarna rasar ner och kantrar.

Aha!
Facit till bildgåtan , eller vad man man nu ville kalla det ursprungliga ämnet.

En småboskapsvagn på O-vagnsunderrede

av UTJ, Sunday, September 21, 2008, 18:46 (5694 dagar sedan) @ BD

RIV ved jeg hvad står for, men hvad står TBC, UU og KBB for?

Vh
Ulrik TJ