Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, November 19, 2013, 18:22 (3809 dagar sedan)

Som rubriken antyder undrar jag en sak om lokbyten på Stockholm - Göteborg under ångdriftens dagar. Man bytte normalt lok för snälltågen i Falköping och Katrineholm, så mycket har jag koll på, men det mellersta bytet, var det i Hallsberg eller Laxå? Laxå ligger på ett "jämnare" avstånd, men Hallsberg var ju redan då en så mycket större station.
Någon som kan upplysa?

Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden?

av Nicke nyfiken, Wednesday, November 20, 2013, 06:47 (3808 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Samma fråga gäller SSb, gissningsvis bytte man här i Norrköping, Nässjö, Alvesta eller Hässleholm.

Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden?

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 20, 2013, 09:10 (3808 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Var det inte i Katrineholm, Mjölby och Hässleholm som man bytte lok?

Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden?

av jhje, Wednesday, November 20, 2013, 10:35 (3808 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ålmhult hade en stor lokstation på 21 platser

Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden?

av jhje, Wednesday, November 20, 2013, 09:52 (3808 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Om vi pratar ånglok så är det väl 2 stambanor vi pratar om Östra och Södra?
SSB idag är ju nutidens påfund.

Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden?

av Mattias Jansson, Wednesday, November 20, 2013, 11:51 (3808 dagar sedan) @ jhje

Om vi pratar ånglok så är det väl 2 stambanor vi pratar om Östra och Södra?
SSB idag är ju nutidens påfund.

Fast det där tillförde väl ingenting? I praktiken har det du talar om inte haft någon betydelse för driften sedan 1880-talet och följaktligen är den frågeställningen en helt annan. Banors namn kan lämpligen tas i en egen tråd.

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden?

av Mattias Jansson, Wednesday, November 20, 2013, 11:49 (3808 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Samma fråga gäller SSb, gissningsvis bytte man här i Norrköping, Nässjö, Alvesta eller Hässleholm.

För SSb har jag i alla fall för 1931 (efter att VSb elektrifierats) kunnat konstatera att snälltågen bytte lok i Södertälje S, Mjölby, Alvesta och en del av dem även i Nässjö. Så såg i alla fall F-lokens omlopp ut vid den tiden. Söder om Alvesta var det B-lok, kan det ha räckt med ett lok hela vägen Alvesta - Malmö C

Varför byta redan i Södertälj S?

av Olof W, Wednesday, November 20, 2013, 18:11 (3808 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Samma fråga gäller SSb, gissningsvis bytte man här i Norrköping, Nässjö, Alvesta eller Hässleholm.


För SSb har jag i alla fall för 1931 (efter att VSb elektrifierats) kunnat konstatera att snälltågen bytte lok i Södertälje S, Mjölby, Alvesta och en del av dem även i Nässjö. Så såg i alla fall F-lokens omlopp ut vid den tiden. Söder om Alvesta var det B-lok, kan det ha räckt med ett lok hela vägen Alvesta - Malmö C

Varför byta redan i Södertälje? Det är ju i princip Stockholm. Fanns det någon speciell anledning? T.ex.att F-loken inte räckte till så man måste ha mindre lok Stockholm C - Södertälje S

Undrar

/Olof

Varför byta redan i Södertälj S?

av Anders Sandgren, Wednesday, November 20, 2013, 18:42 (3808 dagar sedan) @ Olof W

Man körde bara ellok Stockholm-Södertälje efter att VSB elektrifierats, har jag för mig.
SNJ fick väl vända i Älvsjö av samma anledning under några år.

Varför byta redan i Södertälj S?

av Mattias Jansson, Wednesday, November 20, 2013, 18:52 (3808 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Man körde bara ellok Stockholm-Södertälje efter att VSB elektrifierats, har jag för mig.
SNJ fick väl vända i Älvsjö av samma anledning under några år.

Det stämmer bra; i t ex 1931 års tidtabell ser man att döma av uppehållstiderna att persontågen åt Nyköpingshållet till och med bytte lok i Järna, d v s man körde el så mycket man bara kunde.
(Det finns dock en bild på ett F-lok under tråd vid Nyboda 1927 så att man gjorde så 1931 betyder därmed inte med automatik att det var samma sak hela tiden under de sex år som VSb var elektrifierad men SSb söderut inte var det.)

Varför byta redan i Södertälj S?

av Sune Nylén, Wednesday, November 20, 2013, 18:59 (3808 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Kanske så enkelt som att man försökte undvika stenkolsrök inne i stan i den mån det gick.:-) Sune

Varför byta redan i Södertälj S?

av Lennart Petersen, Wednesday, November 20, 2013, 19:04 (3808 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanske så enkelt som att man försökte undvika stenkolsrök inne i stan i den mån det gick.:-) Sune

Tror inte man funderade så mycket på det, hela stan värmdes ju upp med kol och vedeldning f.ö
Utan det hela byggde nog på att eldrift var dramatiskt mycket billigare än ångdrift förutsatt nu att man hade elektrifiering klar.
Man såg alltså till att byta så snart man kunde.

Varför byta redan i Södertälj S? Svavelgaser

av BD, Wednesday, November 20, 2013, 19:14 (3808 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanske så enkelt som att man försökte undvika stenkolsrök inne i stan i den mån det gick.:-) Sune

Det lär ha varit så att man inte ville ha kolrök med svavelgaser i upp i kontaktledningen.

Varför byta redan i Södertälj S? Svavelgaser

av Per Ljungberg, Wednesday, November 20, 2013, 20:44 (3808 dagar sedan) @ BD

Var det inte många långa tunnlar på den tiden också?
PLj

Varför byta redan i Södertälj S?

av jhje, Wednesday, November 20, 2013, 20:02 (3808 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Var hade man lokstall? De flesta tågen gick väl över Nyköping?

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden?

av Christer Brimalm, Thursday, November 21, 2013, 09:11 (3807 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jo, i de tunga genomgående snälltågen bytte man lok i Mjölby och Alvesta. Sedan det blivit eldrift Stockholm-Södertälje körde man ellok på den sträckan och bytte till/från ånglok i Södertälje. Sträckor på 20-25 mil gick bra utan lokbyte, men jag har för mig att man tog vatten i Nyköping (Stockholm-Mjölby var ca 24 mil).
På delen Alvesta-Malmö lär det ha varit B-lok, F-loken räckte väl inte till antalsmässigt.


Av omloppstekniska skäl gick F-loken ibland i andra tåg också. T ex i persontåg mellan Mjölby och Norrköping för att komma "hem" då de var stationerade i Norrköping men lokbyte i snälltågen skedde i Mjölby.

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden?

av jhje, Thursday, November 21, 2013, 09:58 (3807 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Tomteboda blev klart 1927 och F-loken fick sitt hemstall där eller var dessa placerade i Södertälje.


Katrineholm hade ett 21 stall. Vsb körde ellok. Vem använde sig av detta stora stall. Loken som gick mellan Katrinehom och Norrköping hade väl sin hemstation, ja just i NorrK

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden?

av Christer Fredriksson, Thursday, November 21, 2013, 10:45 (3807 dagar sedan) @ jhje

Ja men före 1911 då Nyköpingsbanan blev klar så gick ju alla trafik via Katrineholm.

Gick inga Malmö-tåg via Katrineholm efter 1911 fram till elektrifieringen?

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden?

av Kjell Aghult, Thursday, November 21, 2013, 10:59 (3807 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja men före 1911 då Nyköpingsbanan blev klar så gick ju alla trafik via Katrineholm.

Gick inga Malmö-tåg via Katrineholm efter 1911 fram till elektrifieringen?

Årtalet bör vara 1915, då delsträckan Nyköping-Åby öppnades.

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden?

av Christer Fredriksson, Thursday, November 21, 2013, 11:01 (3807 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja du har så rätt Kjell!
Mina tankar var vid starten av byggnadsarbeten i Nyköping där OFWJ var inblandad!

Lokbyte på SSb under den sena ånglokstiden? Alvesta

av Thomas Tell, Sunday, November 24, 2013, 23:35 (3803 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jo, i de tunga genomgående snälltågen bytte man lok i Mjölby och Alvesta. Sedan det blivit eldrift Stockholm-Södertälje körde man ellok på den sträckan och bytte till/från ånglok i Södertälje. Sträckor på 20-25 mil gick bra utan lokbyte, men jag har för mig att man tog vatten i Nyköping (Stockholm-Mjölby var ca 24 mil).
På delen Alvesta-Malmö lär det ha varit B-lok, F-loken räckte väl inte till antalsmässigt.

Det finns ju ett par bilder som visar F-lok ta vatten i Alvesta kopplade till tåget. Då byttes nog inte loket där.

I Södertälje C fanns ju lokstall och vändskiva för F-loken.
/tell

Lokbyte på VSb under den sena ånglokstiden?

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 20, 2013, 09:14 (3808 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det bör ha varit Hallsberg!