Skånska vägskydd: Kvidinge (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 20, 2013, 22:05 (3782 dagar sedan)

I Kvidinge fanns en övergång i vardera änden av bangården. Nu tycks endast den västra finnas kvar. Dessutom manövrerade stationen en tidigare behandlad anläggning vid Tommarps kungsgård ca 700 meter öster om Kvidinge stationshus. Denna plankorsning finns fortfarande kvar, men gissningsvis med modernare vägskyddsanläggning :-)


Vid Kvidinge östra togs dessa bilder i oktober 1956:

[image]

Fristående vridlykta, mekanisk klocka på bomstativet

[image]

Fjorton månader senare såg det ut så här:

[image]

[image]

Jag kan inte se att någon större ändring har inträffat i vägskyddsanläggningarna under tiden mellan de två fotograferingarna.

Ställverket i oktober 1956:

[image]

Gissningsvis fanns det även tre fällbomsvindspel i närheten av ställverket. Redan 1946 kom dock förslag om att elektrifiera fällbomsanläggningarna. Men helst ville man ersätta den ena korsningen inne i samhället med planskild och slopa den andra. Nu tycks i varje fall halva den planen ha genomförts! 1958 var SJ för övrigt inne på att ersätta alla tre bomanläggningarna med ljus- och ljudsignaler, som skulle kunna fungera automatiskt. Vägvakten (som tjänstgjorde när stationen var obevakad, alltså inte hade någon tågklarerare i tjänst) skulle då kunna dras in, och eventuellt kunde man dra in ytterligare en man. Jag ser i grafiska tidtabellen f 1959-1960 att platsen var obevakad nattetid, men fram till ungefär 22.30 varje kväll tjänstgjorde tågklarerare. 1968 var den obevakad redan från 19-tiden på kvällen, lördag eftermiddag och troligen hela söndag

Vid plankorsningen Kvidinge västra såg det ut så här i oktober 1956:

[image]

Även här fristående vridlykta för att signalera mot banan - mot vägen finns ju röda lyktor på kryssmärkesstolparna.

[image]

I december 1957 tycks inte mycket ha ändrats:

[image]

Verkar ha varit en besvärlig korsning med flera vägar som löper samman och ett hus som skymmer sikten. Situationen framgår av telekabelplanen från början av 1940-talet

[image]

Det är väl en betelevator som syns i bakgrunden?

Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum. Observera att många av tredje signalsektionens vägövergångsfoton numera finns på Samlingsportalen, så den som vill ha tydligare bilder än mina snabba avfotograferingar med handhållen kamera kan söka på portalen. Järnvägsmusei vänners skanningprojekt har verkligen gjort en fantastisk insats genom att göra så många bilder tillgängliga!

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Nicke nyfiken, Thursday, November 21, 2013, 07:42 (3781 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jaha sedär, knarr med LM klocka.

P:S du råkar inte ha bilder på vägskyddsanläggningarna i Tyringe, östra delen mot Hässleholm minns jag vevades ned med F5-driv, medan västra delen fälldes medelst spak och ÅSSA bommar, detta var sommaren 1968.

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 21, 2013, 20:38 (3781 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

P:S du råkar inte ha bilder på vägskyddsanläggningarna i Tyringe, östra delen mot Hässleholm minns jag vevades ned med F5-driv, medan västra delen fälldes medelst spak och ÅSSA bommar, detta var sommaren 1968.

Nej dessvärre, och jag hittar heller ingen sådan bild på Samlingsportalen

Kvidinge, komplettering från 1944

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 21, 2013, 21:48 (3781 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Redan 1944 fanns planer på att ta bort bommarna vid Tommarpsvägen, vilket jag vid en titt på aktuell karta tolkar som vägkorsningen Kvidinge östra. Men man avsåg nog snarare Tommarps kungsgård, och då kan det ha gällt att ersätta bommarna med ljus- och ljudsignaler. Signalingenjören i Malmö skrev i varje fall den 27 december 1944 till trafikinspektören i Helsingborg att man i avvaktan på ett eventuellt beslut om borttag av bommarna inte ordnade något beroende med huvudsignalerna. Försignalen kunde heller inte visa blinkande rött sken och tjänstgjorde därmed inte som skyddssignal för vägkorsningen. Man använde ju ofta rött sken i försignal för att skydda plankorsningar med bommar, lastplatsväxlar mm som fanns mellan försignalen och huvudsignalen. Inte heller hade man ordnat rälskontakt vid övergången och ringklocka på stationshuset

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Anders Olsson1, Thursday, November 21, 2013, 22:07 (3781 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är mycket riktigt en betelevator som syns. Vägkorsningen mitt på bangården borde här skapat samma problem som i Klippan. Idag blir det väl bara problem om möten förläggs till Kvidinge. Om/När kvidinge får Pågatågstrafik blir det nog en planskild korsning.

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Ulf Diehl, Friday, November 22, 2013, 17:30 (3780 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Bland mina barndoms minnen - startade mitt tågintresse just i Kvidinge 1956 - var när en glömsk tågklarerare fäller tre bommar samtidigt. Det gällde att få snurr på två av vevarna så att de fortsatte snurra när han började ägna uppmärksamhet åt den tredje. Två bommar kunde man ju veva samtidigt.....och sen ut med spaden och vifta åt snälltåget.
Ulf Diehl

Långviksgatan i Kvidinge

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 24, 2013, 01:04 (3779 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det fanns även en plankorsning med Långviksgatan, vid infarten i riktning från Åstorp.

[img]http://ekeving.se/o/3sis/Hm-Hb/Langviksg_fv_5610.JPG[/img]

Dessa bilder togs i oktober 1956, och finns nu på Sveriges Järnvägsmuseum

[img]http://ekeving.se/o/3sis/Hm-Hb/Langviksg_fb_5610.JPG[/img]

Jag hittar ingen uppgift om att denna övergång fått någon vägskyddsanläggning. Numera är den antagligen stängd.

Långvinkelsgatan i Kvidinge

av Harald, Sunday, November 24, 2013, 10:03 (3778 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gatunamnet har blivit fel. Plankorsningen är mycket riktigt stängd, men gatan finns kvar och delen söder om järnvägen heter Långvinkelsgatan.

Långvinkelsgatan i Kvidinge

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 24, 2013, 10:45 (3778 dagar sedan) @ Harald

Gatunamnet har blivit fel. Plankorsningen är mycket riktigt stängd, men gatan finns kvar och delen söder om järnvägen heter Långvinkelsgatan.

Den kanske möjligen hette Långviksgatan när bilderna togs 1956, men mera troligt är väl att man skrivit fel på bildkortet. Det har ju också visat sig att tredje signalsektionen vid några tillfällen blandat ihop bilder från olika plankorsningar, så inga av uppgifterna bör betraktas som helt pålitliga

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Svenne, Tuesday, December 04, 2018, 11:00 (1942 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Två frågor beträffande den tredje bilden från slutet - märkt Kvidinge V3:
Visade de två vägsignalerna endast blinkande rött sken eller rött/vitt ?
Blinkade de i takt eller mottakt ?

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Ulf Pålsson, Tuesday, December 04, 2018, 16:07 (1942 dagar sedan) @ Svenne

Två frågor beträffande den tredje bilden från slutet - märkt Kvidinge V3:
Visade de två vägsignalerna endast blinkande rött sken eller rött/vitt ?
Blinkade de i takt eller mottakt ?

Med stor sannolikhet: Endast rött [b]fast [/b]sken i alla signaler mot vägen.

Skånska vägskydd: Kvidinge

av Svenne, Thursday, December 06, 2018, 17:47 (1940 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för den infon! Den gör ju efterbildandet i modell allra enklast.