AGA- lyse i vagnar (Fordon: vagnar)

av K Granander, Friday, September 19, 2008, 14:19 (5697 dagar sedan)

Är det någon som har en begriplig skiss eller liknande av hur AGA-lyse
var monterat i personvagnar? Gärna med bilder av de ingående delarna.
Den här utrustningen började användas 1912 och har väl inte varit i bruk på över 50 år. Det går inte att söka på belysning hos AGA, dom har väl tappat bort det. Jag har byggt ett par Ho-vagnar med vad jag tror är hyfsat riktigt utseende på taken. Det är skillnad på att veta och tro så är det nån som VET?
Rör kopplingar kranar osv är också av betydelse och likaså vilken var skillnaden på acetylen och oljegas förutom tuben och tanken?
Mvh Kjell Granander

AGA- lyse i vagnar

av Karl, Saturday, September 20, 2008, 10:45 (5696 dagar sedan) @ K Granander

Finns det ingen bok "vagnlära" jag tror där finns ritningar.

AGA- lyse i vagnar

av Anders Ljung, Saturday, September 20, 2008, 12:09 (5696 dagar sedan) @ K Granander

Vagnlära av Nothin, 1912 beskriver gasbelysning rätt ingående. Men ännu enklare så har Upsala-Lenna jernväg apparatur för acetylengasbelysning monterade i det "stora" tågsättet (och de användes förra lördagen).

AGA- lyse i vagnar

av Anders Ö/NJM, Saturday, September 20, 2008, 12:37 (5696 dagar sedan) @ Anders Ljung

Ja enklast är nog att besöka någon av föreningarna som kör med gaslyse.
NJM har tex i 1444.

Annars finns det ju beskrivet i som nämnts, Vagnläran, AGA har även gett ut instruktionshäften om installationen, tyvärr finns inget här hemma.

Skiss

av Christopher Lindgren, Saturday, September 20, 2008, 17:01 (5696 dagar sedan) @ K Granander

Det finns beskrivning och skisser i "Driftstekniska bestämmelser beträffande den rullande materielen" Statens Järnvägars författningssamling. Särtryck nr 254.

[image]

AGA- lyse i vagnar

av K Granander, Sunday, September 21, 2008, 10:21 (5695 dagar sedan) @ K Granander

Man tackar för skissen och hänvisningen till särtr 254
nu har man ju åtminstone ett sökställe.
mvh Kjell G

AGA- lyse i vagnar

av Christopher Lindgren, Sunday, September 21, 2008, 10:28 (5695 dagar sedan) @ K Granander

Skicka ett mail med din adress till mej, så kopierar jag kapitlet som handlar om gasbelysning.

Mvh/ Christopher