Efterlyses bider från Antens station 1930-1970 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anton Torstensson ⌂ @, Alingsås, Friday, September 19, 2008, 15:30 (5492 dagar sedan)

Hej!

Är det någon här på forumet som har några bilder på stationshuset samt spårområdet i Anten runt 1950-talet så vore jag jättetacksam om jag fick se på dem. Jag har tänkt avbilda stationen i modell och vill gärna få det så korrekt som möjligt.

Här finns ju några bilder, men de är för gamla:

Antens station

Även spårplanen är från lite väl tidigt årtal:

Spårplan

Om inte bilder så är det också välkommet med berättande om hur det såg ut jämfört med idag. Vilka växlar ligger där de låg? Bangården i Anten är ju väldigt omgjord. Jag vet ju att endast spår 1-3 fanns på trafiktiden.

Vänliga hälsningar Anton

Efterlyses bider från Antens station 1930-1970

av Per Ljungberg, Friday, September 19, 2008, 17:27 (5492 dagar sedan) @ Anton Torstensson

Mitt minne från 1950-60-talet är att den visade spårplanen stämde ganska bra även då. Gränsen för överföringstrafik gick ju vid Anten p.g.a av att Brobackatunneln var för trång(?) eller för låg(?) eller bådadera. Det var bommar vid den södra vägövergången och i norr gick vägen under järnvägen. Den stora vägen väster om bangården fanns inte då så här stämmer nog generalstabskartan bäst. Jag har för mig att stationshuset var gult, men jag kan ha fel. Tror inte att jag har något foto därifrån (har inte kollat). Och har jag det så är negativet i 6x6-format som jag inte kan skanna.
Vid Brobacken var det grindar för övergången mot Alingsås och därmed även en stuga för grindvakten. Vägen gick sedan i slingor upp över berget. Jag har också för mig att det fanns en kiosk eller café uppe utmed vägen över berget. Där var också "Brudsängen" eller "Brudarängen" där det enligt en sägen en brud kastade sig ned för branten mot Antens sydspets då hon inte ville gifta sig med den tilltänkte brudgummen.

av Stefan Skoglund, Stenstorp, Friday, September 19, 2008, 20:09 (5492 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Vid Brobacken var det grindar för övergången mot Alingsås och därmed även en stuga för grindvakten. Vägen gick sedan i slingor upp över berget. Jag har också för mig att det fanns en kiosk eller café

Caféet finns kvar i denna dag.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

av Johan S, Friday, September 19, 2008, 17:44 (5492 dagar sedan) @ Anton Torstensson

Om du hittar boken "15 år med järnväg som hobby" som handlar om AGJ och Stora Lundby Järnvägsmuseums första år så finns där lite bilder på stationshuset innan det årterfick ett äldre utseende efter modernisering. Moderniseringen ser ut som en typisk 40-50-tals modernisering med kopplade tvåglasfönster, ny skorsten, förenklade snickerier och funkisinspirerad färgsättning. Det årtalet kan vara något att utgå från när du bestämmer vilka år du vill avbilda.

/Johan

av Stefan Skoglund, Stenstorp, Friday, September 19, 2008, 20:10 (5492 dagar sedan) @ Johan S

Det finns ett antal exemplar kvar.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

av Anton Torstensson, Monday, September 22, 2008, 19:57 (5489 dagar sedan) @ Anton Torstensson

Ingen som har något fotografi?

Mvh Anton