Tack för en trevlig tråd med fina bilder precis när jag letar efter sådant.
Jag läser just en publikation om detta systems uppgång och succé i Tyskland.
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/news/Beh%C3%A4lter+Transport_885.html
I den publikationen skrivs att systemet även användes i Sverige.
Vissa behållare på bilderna i denna tråd ser ut att vara likadana som motsvarande tyska.
På en del bilder syns det också tydligt att behållare är märkta med den internationella beteckningen pa.
[size=small][i](efter den franska benämningen porteur ámenagé som fastställdes av UIC = det internationella samarbetsorganet Union Internationale des Chemins de fer. Franska var ju det internationella byråkratspråket förr. )[/i][/size]
Vet någon om detta system användes i Sverige för utbyte av storbehållare/pa-behållare med de länder vilka använde systemet i stor omfattning, till exempel Tyskland, Holland (som var först) Schweiz m fl.
Har tyska storbehållare eller till och med tyska vagnar vagnar varit i Sverige ?
/Curt
https://en.wikipedia.org/wiki/Roller_container
första stycket:History
[i]
Solution removable transport containers in road and rail transport already appeared in the 1930s. Since 1934 in the Netherlands used the system for waste transportation and consumer goods under the name "Laadkisten". Permissible gross mass of the container was 3000 kg and dimensions ok.2,5 * 2 * 2m. Reloading held by dragging rope winch tow car. After World War II system has been introduced to communicate by trains between Switzerland and the Netherlands. On 14-23 April 1951 in Zurich Tiefenbrunnen under the auspices of the Club «Museum of Transport, Switzerland, Swiss Transportation" and Bureau International des Containers "(BIC) held demonstrations container systems aim to select the best solution for Western Europe. Present were representatives [color=#c6c]Belgium,[/color] [color=#f96]France[/color],[color=#c6c] the Netherlands, Germany, Switzerland, Sweden,[/color] [color=#f96]Great Britain, Italy and the USA. [/color]the result of this meeting was the first after World War II European standard UIC 590, also known as "Pa-Behälter." this system has been implemented in [color=#3c0]Denmark[/color],[color=#c6c] Belgium, the Netherlands,[/color] [color=#3c0]Luxembourg[/color],[color=#c6c] West Germany, Switzerland and Sweden.[/color] Along with the gradual popularization of large container type ISO, system "Pa-Behälter" was withdrawn from use by the railways. In the 1970s began to be widely used for the transport of waste in the system of a car. :[1]
[/i]
Kanske hittar jag mer info här annars
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=462
eller här
http://www.veteranlastbilar.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1426
https://en.wikipedia.org/wiki/Bureau_International_des_Containers
/C