Försök med storbehållare m m (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, November 26, 2013, 18:31 (3776 dagar sedan)

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01840&Imgnr=1[/img]

Tyvärr ingen upplysning på Samlingsportalen om när och hur det här systemet provades.

Jvm.KBDB01840:

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01839&Imgnr=1[/img]

Jvm.KBDB01839:

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB03109&Imgnr=1[/img]

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB03112&Imgnr=1[/img]

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB03115&Imgnr=1[/img]

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB03117&Imgnr=1[/img]

[size=large]Bildtext:[/size]
S:t Eriksmässan 1954. Reklam för från dörr till dörr med SJ.

Försök med storbehållare m m

av WS, Tuesday, November 26, 2013, 19:21 (3775 dagar sedan) @ BD


[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB03112&Imgnr=1[/img]

Bilen är iaf en Volvo Viking (L 385). Eftersom bilderna uppges vara tagna 1954 så bör årsmodellen ligga kring 53-54 då den ser helt ny ut. Det innebär isf att chauffören har 100 virila hästkrafter till förfogande ;-) /WS/

Försök med storbehållare m m

av Niclas Johnsson, Tuesday, November 26, 2013, 19:53 (3775 dagar sedan) @ WS

Hur många ton kunde man lasta på bilen?
Fanns det någon begränsning för hur mycket en storbehållare fick lastas?

Försök med storbehållare m m

av Lars-Erik Larsson, Tuesday, November 26, 2013, 20:06 (3775 dagar sedan) @ Niclas Johnsson

Hur många ton kunde man lasta på bilen?
Fanns det någon begränsning för hur mycket en storbehållare fick lastas?


Inte ett svar på hur mycket last bilen fick ta men enligt den här bilden i första inlägget

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB03109&Imgnr=1[/img]

fick denna typ av behållare lastas med 5000 kg och behållaren i sig vägde 998 kg.

Försök med storbehållare m m

av Erik Samuelsson (ny igen), Tuesday, November 26, 2013, 20:07 (3775 dagar sedan) @ Niclas Johnsson

Hur många ton kunde man lasta på bilen?
Fanns det någon begränsning för hur mycket en storbehållare fick lastas?

Kolla tredje bilden.:-)

Lastbilen torde väl klara 6 ton (behållare + last)?

Edit: En minut efter ovan inlägg... :-P

Försök med storbehållare m m

av WS, Tuesday, November 26, 2013, 21:05 (3775 dagar sedan) @ Niclas Johnsson

Hur många ton kunde man lasta på bilen?
Fanns det någon begränsning för hur mycket en storbehållare fick lastas?

Denna Viking med kort axelavstånd bör lasta nånstans runt 5-6 ton.
Bygget är med all säkerhet rätt viktanpassat för sin uppgift. /WS/
(Sen är det en helt annan sak att bilar ofta gick med överlass förr)

Försök med storbehållare m m

av Niclas Johnsson, Wednesday, November 27, 2013, 19:05 (3774 dagar sedan) @ WS

Ja, naturligtvis fanns det ena svaret framför näsan.
Överlass var förstås inte ovanligt då heller och skulle tro att det handlade om uppskattning av vikten i de flesta fallen.
Trevliga bilder, tackar.

Om man använt HIAB-elefantkran för storbehållare och Csam

av BD, Saturday, March 05, 2016, 13:01 (2946 dagar sedan) @ WS

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kran/HIAB/1.jpg~original[/IMG]

HIAB Elefantkranar kom på marknaden i mitten av 1950-talet. Om SJ och andra i stället för div anordningar med tipp, virespel m m satsat på att med vanliga lastbilar med kran leverera de olika typer av lastbehållare hade konceptet kanske överlevt.

Beträffande det senare Csam-systemet gäller detsamma.

Som det ursprungligen lär ha varit tänkt inom SJ kanske det hade fungerat bättre. Men så blev [size=large][link=http://www.lagab.se/]Lagab[/link][/size] inblandade och "tog över" projektet. De ville naturligtvis leverera så mycket som möjligt med speciella bilar m m.
I stället borde vanliga flakbilar med vanliga lastbilskranar (Tillräckligt stora kranar fanns redan då) använts som kunnat lyfta av och på Cesamcontainers. Vid behov hade då vanliga kranbilar med tillräckligt stor kran kunnat hyras in.
Systemet var plågat av mycket godsskador och SJ var generösa med skadeersättningar. Godset blev under resan ruskat både på längden och tvären.

Försök med storbehållare m m

av BJ, Friday, November 29, 2013, 00:25 (3773 dagar sedan) @ BD

Srorbehållarevagnen på de två första bilderna är från tidigt 50tal.
Ritning över vagnen Nr 0-262 är daterad 7/3-52.
BJ
Det är inte exakt samma vagn. men likartad.
[img]http://i256.photobucket.com/albums/hh191/s2cab/0-262_liten_zps6426b96c.jpg[/img]

Storbehållare - pa-Behälter - mittelcontainer

av Qrt, Saturday, March 05, 2016, 07:49 (2946 dagar sedan) @ BJ

Tack för en trevlig tråd med fina bilder precis när jag letar efter sådant.

Jag läser just en publikation om detta systems uppgång och succé i Tyskland.
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/news/Beh%C3%A4lter+Transport_885.html
I den publikationen skrivs att systemet även användes i Sverige.

Vissa behållare på bilderna i denna tråd ser ut att vara likadana som motsvarande tyska.
På en del bilder syns det också tydligt att behållare är märkta med den internationella beteckningen pa.
[size=small][i](efter den franska benämningen porteur ámenagé som fastställdes av UIC = det internationella samarbetsorganet Union Internationale des Chemins de fer. Franska var ju det internationella byråkratspråket förr. )[/i][/size]

Vet någon om detta system användes i Sverige för utbyte av storbehållare/pa-behållare med de länder vilka använde systemet i stor omfattning, till exempel Tyskland, Holland (som var först) Schweiz m fl.

Har tyska storbehållare eller till och med tyska vagnar vagnar varit i Sverige ?

/Curt

https://en.wikipedia.org/wiki/Roller_container
första stycket:History
[i]
Solution removable transport containers in road and rail transport already appeared in the 1930s. Since 1934 in the Netherlands used the system for waste transportation and consumer goods under the name "Laadkisten". Permissible gross mass of the container was 3000 kg and dimensions ok.2,5 * 2 * 2m. Reloading held by dragging rope winch tow car. After World War II system has been introduced to communicate by trains between Switzerland and the Netherlands. On 14-23 April 1951 in Zurich Tiefenbrunnen under the auspices of the Club «Museum of Transport, Switzerland, Swiss Transportation" and Bureau International des Containers "(BIC) held demonstrations container systems aim to select the best solution for Western Europe. Present were representatives [color=#c6c]Belgium,[/color] [color=#f96]France[/color],[color=#c6c] the Netherlands, Germany, Switzerland, Sweden,[/color] [color=#f96]Great Britain, Italy and the USA. [/color]the result of this meeting was the first after World War II European standard UIC 590, also known as "Pa-Behälter." this system has been implemented in [color=#3c0]Denmark[/color],[color=#c6c] Belgium, the Netherlands,[/color] [color=#3c0]Luxembourg[/color],[color=#c6c] West Germany, Switzerland and Sweden.[/color] Along with the gradual popularization of large container type ISO, system "Pa-Behälter" was withdrawn from use by the railways. In the 1970s began to be widely used for the transport of waste in the system of a car. :[1]
[/i]

Kanske hittar jag mer info här annars
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?t=462
eller här
http://www.veteranlastbilar.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1426


https://en.wikipedia.org/wiki/Bureau_International_des_Containers

/C

Storbehållare - pa-Behälter - mittelcontainer

av Kjell Friberg, Saturday, March 05, 2016, 10:37 (2946 dagar sedan) @ Qrt

Tingsryds Bryggeri var under 1960-talet distributör för Löwenbräu. Det öl som tappades upp i Sverige kom i privatägda storbehllare på likaledes privatägda tyska vagnar av stan(BTs10 eller BTs50). Det intressanta i dessa tranporter var att sista delsträckan från Växjö företogs på överföringsvagn, alltså nedifrån överföringsvagn - storbehållarvagn - ölbehållare.

Storbehållare - pa-Behälter - mittelcontainer

av Qrt, Saturday, March 05, 2016, 19:11 (2945 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag misstänker att behållarna då var målade i Löwenbräus reklamfärger.
/Curt

Storbehållare - pa-Behälter - mittelcontainer

av Kjell Friberg, Saturday, March 05, 2016, 23:21 (2945 dagar sedan) @ Qrt

Jag misstänker att behållarna då var målade i Löwenbräus reklamfärger.
/Curt

Stämmer gott! Bild finns i Modelljärnvägsmagasinet nr 18.

1971:storbehållare - pa behållarei bruk

av Kjell Friberg, Thursday, March 10, 2016, 13:26 (2941 dagar sedan) @ Qrt

Jag har bilder och noteringar om att storbehållare användes åtminstone fram till 1988 då jag bland andra fotograferade "senapsvagnen" i Uppsala.

1971:storbehållare - pa behållarei bruk

av BJ, Thursday, March 10, 2016, 15:14 (2941 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har bilder och noteringar om att storbehållare användes åtminstone fram till 1988 då jag bland andra fotograferade "senapsvagnen" i Uppsala.

I viss utsträckning fram till år 2000.
Det var några som gick till "Kungsörnen" då.
BJ
[img]http://i256.photobucket.com/albums/hh191/s2cab/Lbms16_s.jpg[/img]

1971:storbehållare - pa behållarei bruk

av MaxJüdel, Thursday, March 10, 2016, 15:50 (2941 dagar sedan) @ BJ

Ja, precis så. Har minnen av mjöl i sådana behållare på Lbms-vagnar (fd. Oubhl) som kom till KF Bageri i Borlänge men då från Göteborg Kville (Juvelkvarnen) så tydligt hade väl även KF sådana behållare för sin mjöltrafik. Trafiken fanns definitivt kring 1998 och till och med senare tror jag.