Gotlandstågets Tomtetåg har gått - det blev en publiksuccé (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Åhlén- Gotlandståget ⌂ @, Gotland, Saturday, December 29, 2007, 22:09 (5934 dagar sedan)

[image]

För 26:e året i rad kördes Tomtetåget idag. Tack vare bra väder så kom rekordmånga resenärer, 1 562 stycken!
Tidigare rekord vid ett Tomtetåg var 1 449 resenärer. (2006)

För första gången kördes Tomtetågen via Munkebos hållplats till Eken där Tomtefar och hans bror mötte upp.
I Jernvägsvaféet spelade Skarphälls spelmän och en skolklass skötte serveringen.

Tyvärr så gick en tub sönder i vårt ånglok (från 1908) på eftermiddagen, vilket gjorde att det fick tas ur trafik.

I samband med att ihopkoppling skulle ske av de två tågseten spårade en av våra godsvagnars ena hjulpar ur, under backning i låg fart genom en växel.
Inga skador på några passagerare i personvagnen skedde och det kunde inte heller konstateras några skador på växel eller vagn. Vagnen drogs därefter åter upp på spåret.
Olyckan anmäls av föreningen till Järnvägsstyrelsen och kommer internt att utredas inom Föreningen. Den aktuella växeln är därför avstängd för trafik.

Mer info om Tomtetåget kommer inom några dagar på vår hemsida: www.gotlandstaget.se

Gotlandstågets Tomtetåg har gått - det blev en publiksuccé - ursp.

av Kurt Möller, Sunday, December 30, 2007, 13:19 (5934 dagar sedan) @ Daniel Åhlén- Gotlandståget

Avd. oförklarliga urspåringar:

- Sådana kan uppstå om ex.vis hjulringar har ganska skarpt vinklade kanter utåt, SAMTIDIGT som en växel har lite bristfälligt understöd av ena el båda tungorna, nära stödrälerna. Obs att ursp. då kan inträffa i MEDVÄXEL, alltså därför att tungan trycks ner, nedanför stödrälen, och den skarpa vinkeln på hjulringskanten inte riktigt klarar av att "krypa över" på stödrälen!! Vi har råkat ut för detta ett par ggr i Mariefred.

Hjulsvarvning ska alltid inkludera att en bra 45-gradersfas tas bort ur ytterkanterna...!

Gotlandstågets Tomtetåg har gått - det blev en publiksuccé - ursp.

av J. O. Andersson, Sunday, December 30, 2007, 20:10 (5933 dagar sedan) @ Kurt Möller

- Sådana kan uppstå om ex.vis hjulringar har ganska skarpt vinklade kanter utåt, SAMTIDIGT som en växel har lite bristfälligt understöd av ena el båda tungorna, nära stödrälerna. Obs att ursp. då kan inträffa i MEDVÄXEL, alltså därför att tungan trycks ner, nedanför stödrälen, och den skarpa vinkeln på hjulringskanten inte riktigt klarar av att "krypa över" på stödrälen!! Vi har råkat ut för detta ett par ggr i Mariefred.

Hjulsvarvning ska alltid inkludera att en bra 45-gradersfas tas bort ur ytterkanterna...!

Så länge man har en korrekt konisk hjulprofil som inte är allt för sliten behövs normalt sett ingen sådan kant för att underlätta klättring. Man brukar dock svarva en liten 45-graderskant ändå för att motverka de negativa effekterna av utvalsning och därmed kunna öka hjulsvarvningsintervallen något.

Tipset är dock högst relevant om man har en hjulstandard med flackare kona än normalt, eller till och med cylindrisk löpbana, alternativt om man har hög toleransivå för kraftigt nedsliten hjulprofil!

I det aktuella fallet rörde det sig för övrigt om en motväxel.

Gotlandstågets Tomtetåg har gått - det blev en publiksuccé

av nicke, Tuesday, January 01, 2008, 22:23 (5931 dagar sedan) @ J.O. Andersson

Ja, det är alltid trist när incidenter/olyckstillbud inträffar. GA slog upp det, men som tur var återfanns det i en positivt skriven artikel om tomtetåget. I sådana här fall är det mycket viktigt att man är tydlig mot journalister så de kan skriva så korrekt som möjligt. Även vilka åtgärder som vidtagits; i detta fall en anmälan till järnvägsstyrelsen och en intern utredning. Ett professionellt agerande gör att allmänhetens förtroende kan bibehållas. Det är i sådana här fall man påminns att grejerna är mycket gamla. Vi får alla hoppas att GHJ förskonas mot fler incidenter.

mvh
nicke Bergqvist medlem GHJ