Söker tips om museer/museibanor i/kring London (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Lans, Sunday, September 21, 2008, 00:42 (5668 dagar sedan)

Husets härskarinna släpar med mig till London imorgon där vi spenderar större delen av nästa vecka lekandes turister. Jag vill ju naturligtvis inte missa något spännande järnvägsmusealt när jag ändå är där, så jag undrar om ni har några tips på vad man ska besöka?

Söker tips om museer/museibanor i/kring London

av Mattias Månsson, Sunday, September 21, 2008, 07:36 (5668 dagar sedan) @ Daniel Lans

Husets härskarinna släpar med mig till London imorgon där vi spenderar större delen av nästa vecka lekandes turister. Jag vill ju naturligtvis inte missa något spännande järnvägsmusealt när jag ändå är där, så jag undrar om ni har några tips på vad man ska besöka?


Bluebell Railway är väl närmaste museibanan (tåg från London Victoria till East Grinsted). Annars torde London Transport Museum vid Covent Garden vara värt ett besök nu efter ombyggnaden.

/Mattias

Söker tips om museer/museibanor i/kring London

av Johan Vinberg, Sunday, September 21, 2008, 22:58 (5667 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Det var värt ett besök även före ombyggnaden.;-)

Går man sedan efter besöket på Transport Museum över gatan som skiljer de två partihallsområdena från varandra (till samma sida som operahuset) och går utmed längan närmast operahuset hittar man den mest lysande toffie-butik som går natt uppbringa. Man säljer t.o.m. toffiehammare i mässing för att slå sönder de kolaflak (ca 400 x 400 mm) som man kan köpa i butiken.:-P
JV

Söker tips om museer/museibanor i/kring London

av Mattias Månsson, Monday, September 22, 2008, 08:45 (5667 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Det var värt ett besök även före ombyggnaden.;-)

Förvisso var det besöksvärt redan innan. Tyvärr har jag själv inte hunnit besöka det efter ombyggnaden men det kommer inom en väldigt snar framtid.

/M

Söker tips om museer/museibanor i/kring London

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, September 21, 2008, 10:36 (5668 dagar sedan) @ Daniel Lans

Herrn torde ha visst intresse äfven för rena ång-machiner, eller hur? Då får han inte missa den stora ångmaskinsmodellhallen på Science Museum med sina utsökt välbyggda modeller. Många är rörliga - och helt osannolika till sin konstruktion.

Frugan hittar en massa annat diverse skoj i andra delar av S.M. under tiden - det är STORT!!

Söker tips om museer/museibanor i/kring London

av Richard Loe, Sunday, September 21, 2008, 11:28 (5668 dagar sedan) @ Daniel Lans

Husets härskarinna släpar med mig till London imorgon där vi spenderar större delen av nästa vecka lekandes turister. Jag vill ju naturligtvis inte missa något spännande järnvägsmusealt när jag ändå är där, så jag undrar om ni har några tips på vad man ska besöka?

Närmaste längre museibanor är Bluebell Railway (tåg till East Grinstead) eller Watercress Line (tåg till Alton). Det finns flera andra kortare banor också, exempelvis den smalspåriga banan i Leighton Buzzard samt banan ute i Ongar. Är du beredd att resa i så där en timma så kan du även nå Didcot (kortbanor omkring det gamla lokstallet, inklusive en bredspårsbana) och Swindon (bra GWR museum i del av den berömda lokverkstaden, frun kan handla på köpcentret som upptar större delen av den fd verkstaden). Museer - pröva Science Museum (både bevarade lok så som Deltic prototypen samt även en massa modeller) eller London Transport Museum (mycket om spårvägar och tunnelbanan). Har du en hel dag så når du York på två timmar. Eller varför inte bara gå och se på stationerna vid Waterloo, St Pancras, Paddington och Kings Cross. Glöm inte att se på stationerna vid Baker Street (alla delar av den), Uxbridge, Southgate och East Finchley.

Tack för tipsen :)

av Daniel Lans, Sunday, September 21, 2008, 13:11 (5668 dagar sedan) @ Daniel Lans

Nu bär det alldeles strax av mot flygplatsen så det får bli ett snabbt tack för de vänliga svaren.