Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974. (Järnväg allmänt)
Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.
av Per-Olov Brännlund, Sunday, December 15, 2013, 11:42 (3778 dagar sedan)
Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.
av Kent Lillfors, Sunday, December 15, 2013, 12:35 (3778 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Alltid glad att se en "träkorg"!
Kenta
av Anders Sandgren, Sunday, December 15, 2013, 14:41 (3777 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.
Loket har varken framändesskärmar eller A/B-markering, vad jag kan se. Även om funtionen är principmässigt olika, hur vanligt var det att ingetdera fanns på plats?
av HJP, Sunday, December 15, 2013, 15:05 (3777 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.
Loket har varken framändesskärmar eller A/B-markering, vad jag kan se. Även om funtionen är principmässigt olika, hur vanligt var det att ingetdera fanns på plats?
****
Framändeskärmarna var slopade, sedan drygt ett år, när bilden togs.
Hur vanligt det var att loken saknade A/B-märkning, vet jag inte, men på denna loktyp är det lätt att se ändå.
HJP
av Stig Lundin, Sunday, December 15, 2013, 14:54 (3777 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Trevlig bild. Var det mest gamla trälok som drog tågen från Alvesta till Göteborg vid denna tid? Stannade man bara vid de stora stationerna då, eftersom det kallades snälltåg. De mindre stationerna var kanske redan nedlagda?
av Mattias Jansson, Sunday, December 15, 2013, 15:28 (3777 dagar sedan) @ Stig Lundin
Stannade man bara vid de stora stationerna då, eftersom det kallades snälltåg. De mindre stationerna var kanske redan nedlagda?
Den närmaste tidtabell jag har är från 1976 och då fanns alla småstationer kvar mellan Alvesta och Värnamo, sedan Hillerstorp, Gnosjö, Nissafors, Hestra, Grimsås, Limmared, Länghem, Hillared och Gånghester kvar till Borås. Få f d GBJ fanns tretton mellanstationer kvar. Av de långväga tågen stannade alla i Värnamo, Gnosjö, Hestra, Limmared och Borås, medan enstaka dessutom stannade i Rydaholm och ett per dag därtill i Hillerstorp, Nissafors och Grimsås. Alvesta - Värnamo, Limmared - Borås och Borås - Göteborg betjänades alltså av dels snälltåg, dels renodlade lokaltåg.
av jhje, Sunday, December 15, 2013, 17:26 (3777 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Så det var inte stopp i Hädinge och Brandsmo?
Bor? var det inte övergångstrafik till Ohabanan?
av Mattias Jansson, Sunday, December 15, 2013, 17:57 (3777 dagar sedan) @ jhje
Så det var inte stopp i Hädinge och Brandsmo?
Bor? var det inte övergångstrafik till Ohabanan?
Inte 1976 i alla fall. Bor betjänades av lokaltågen tillsammans med ett antal andra stationer Alvesta - Värnamo, men inte av snälltågen.
av Nils-Eric Sääf, Sunday, December 15, 2013, 19:12 (3777 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Ohsabanan hade ingen persontrafik. Men det gick att få åka med ändå.-
av Urban Åkesson, Sunday, December 15, 2013, 19:44 (3777 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
1974 hade det körts persontrafik på Ohsabanan i ca 3 år och om jag inte har missuppfattat en del historier som ha berättats i personalhusets kök så förekom det att man kom med tåg till Bor för vidare resa till Ohs.
Även nu för tiden förekommer det att aktiva medlemmar tar sig med Krösatågen till Bor för att sedan åka med ordinarie persontåg eller arbetståg till Ohs.
av Lennart Petersen, Sunday, December 15, 2013, 19:23 (3777 dagar sedan) @ jhje
Så det var inte stopp i Hädinge och Brandsmo?
Bor? var det inte övergångstrafik till Ohabanan?
Ohsabanan har aldrig haft reguljär persontrafik, det kom först på museibanetiden.
Men det fanns en mängd öppna småstationer på den tiden men det här snälltåget passerade hela 40 stationer mellan Göteborg-Kalmar , och vad jag kan se fanns varken Hädinge ellewr Brandsmo öppna 1974
av Alex, Sunday, December 15, 2013, 20:29 (3777 dagar sedan) @ Stig Lundin
Man kan väl säga att Du-lok var förhärskande men inte nödvändigtvis med träkorg.
Da kunde nog slinka in ibland och fem år senare fick F-loken en kort tid på banan. I slutet drog de även godståg och då hade Rc-loken kommit för att stanna.
Mvh/Alex
av jhje, Sunday, December 15, 2013, 20:20 (3777 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Var hade detta Du-lok sin hemstation? Sävenäs eller Alvesta.
Med all respekt för Du-lok men det var roligare när T-41 var dragare och då när de drog på alla cylindrar över Store Mosse-
Ånglokstiden hade sin ära när de drog Karlskronatåget. Var dessa lok högerstyrda?
av Anders Sandgren, Sunday, December 15, 2013, 22:08 (3777 dagar sedan) @ jhje
1/7-73 tillhörde Du 232 Malmö.
av Nicke nyfiken, Tuesday, December 17, 2013, 14:41 (3775 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Malmö,det syns mycket väl.
av Nicke nyfiken, Tuesday, December 17, 2013, 13:57 (3776 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Trevlig bild från tiden då man kunde åka TÅG på riktigt.