Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Sunday, December 15, 2013, 11:42 (3336 dagar sedan)

[image]

Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Kent Lillfors, Sunday, December 15, 2013, 12:35 (3336 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Alltid glad att se en "träkorg"!

Kenta

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Anders Sandgren, Bredäng, Sunday, December 15, 2013, 14:41 (3335 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]

Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.

Loket har varken framändesskärmar eller A/B-markering, vad jag kan se. Även om funtionen är principmässigt olika, hur vanligt var det att ingetdera fanns på plats?

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av HJP, Sunday, December 15, 2013, 15:05 (3335 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Du 232 med snälltåg till Göteborg i Alvesta 1974-08-17.


Loket har varken framändesskärmar eller A/B-markering, vad jag kan se. Även om funtionen är principmässigt olika, hur vanligt var det att ingetdera fanns på plats?

****
Framändeskärmarna var slopade, sedan drygt ett år, när bilden togs.
Hur vanligt det var att loken saknade A/B-märkning, vet jag inte, men på denna loktyp är det lätt att se ändå.

HJP

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Stig Lundin, Sunday, December 15, 2013, 14:54 (3335 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Trevlig bild. Var det mest gamla trälok som drog tågen från Alvesta till Göteborg vid denna tid? Stannade man bara vid de stora stationerna då, eftersom det kallades snälltåg. De mindre stationerna var kanske redan nedlagda?

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Mattias Jansson, Sunday, December 15, 2013, 15:28 (3335 dagar sedan) @ Stig Lundin

Stannade man bara vid de stora stationerna då, eftersom det kallades snälltåg. De mindre stationerna var kanske redan nedlagda?

Den närmaste tidtabell jag har är från 1976 och då fanns alla småstationer kvar mellan Alvesta och Värnamo, sedan Hillerstorp, Gnosjö, Nissafors, Hestra, Grimsås, Limmared, Länghem, Hillared och Gånghester kvar till Borås. Få f d GBJ fanns tretton mellanstationer kvar. Av de långväga tågen stannade alla i Värnamo, Gnosjö, Hestra, Limmared och Borås, medan enstaka dessutom stannade i Rydaholm och ett per dag därtill i Hillerstorp, Nissafors och Grimsås. Alvesta - Värnamo, Limmared - Borås och Borås - Göteborg betjänades alltså av dels snälltåg, dels renodlade lokaltåg.

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av jhje, Sunday, December 15, 2013, 17:26 (3335 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Så det var inte stopp i Hädinge och Brandsmo?
Bor? var det inte övergångstrafik till Ohabanan?

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Mattias Jansson, Sunday, December 15, 2013, 17:57 (3335 dagar sedan) @ jhje

Så det var inte stopp i Hädinge och Brandsmo?
Bor? var det inte övergångstrafik till Ohabanan?

Inte 1976 i alla fall. Bor betjänades av lokaltågen tillsammans med ett antal andra stationer Alvesta - Värnamo, men inte av snälltågen.

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Nils-Eric Sääf, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, Sunday, December 15, 2013, 19:12 (3335 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ohsabanan hade ingen persontrafik. Men det gick att få åka med ändå.-

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Urban Åkesson, Ännaryd (XHpl Tjunnaryd), Sunday, December 15, 2013, 19:44 (3335 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

1974 hade det körts persontrafik på Ohsabanan i ca 3 år och om jag inte har missuppfattat en del historier som ha berättats i personalhusets kök så förekom det att man kom med tåg till Bor för vidare resa till Ohs.
Även nu för tiden förekommer det att aktiva medlemmar tar sig med Krösatågen till Bor för att sedan åka med ordinarie persontåg eller arbetståg till Ohs.

--
Man behöver inte vara tokig för att hålla på med det här, men visst underlättar det en hel del.

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Lennart Petersen, Sunday, December 15, 2013, 19:23 (3335 dagar sedan) @ jhje

Så det var inte stopp i Hädinge och Brandsmo?
Bor? var det inte övergångstrafik till Ohabanan?

Ohsabanan har aldrig haft reguljär persontrafik, det kom först på museibanetiden.
Men det fanns en mängd öppna småstationer på den tiden men det här snälltåget passerade hela 40 stationer mellan Göteborg-Kalmar , och vad jag kan se fanns varken Hädinge ellewr Brandsmo öppna 1974

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Alex, Sunday, December 15, 2013, 20:29 (3335 dagar sedan) @ Stig Lundin

Man kan väl säga att Du-lok var förhärskande men inte nödvändigtvis med träkorg.
Da kunde nog slinka in ibland och fem år senare fick F-loken en kort tid på banan. I slutet drog de även godståg och då hade Rc-loken kommit för att stanna.

Mvh/Alex

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av jhje, Sunday, December 15, 2013, 20:20 (3335 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Var hade detta Du-lok sin hemstation? Sävenäs eller Alvesta.
Med all respekt för Du-lok men det var roligare när T-41 var dragare och då när de drog på alla cylindrar över Store Mosse-
Ånglokstiden hade sin ära när de drog Karlskronatåget. Var dessa lok högerstyrda?

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Anders Sandgren, Bredäng, Sunday, December 15, 2013, 22:08 (3335 dagar sedan) @ jhje

1/7-73 tillhörde Du 232 Malmö.

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Nicke nyfiken, Tuesday, December 17, 2013, 14:41 (3333 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Malmö,det syns mycket väl.

Du 232 med snälltåg i Alvesta 1974.

av Nicke nyfiken, Tuesday, December 17, 2013, 13:57 (3333 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Trevlig bild från tiden då man kunde åka TÅG på riktigt.