JHRF på besök i Herrljunga (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo, Älvsjö godsbangård, Sunday, September 21, 2008, 11:08 (5668 dagar sedan)

Under lördagen 20/9 besökte JHRF Herrljunga lokstall. Vi tackar för besöket och hälsar er varmt välkomna igen.

Mvh Per-Åke Lampemo

JHRF på besök i Herrljunga

av Anders Johansson, Sunday, September 21, 2008, 21:29 (5668 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vi ber att få tacka för ett informativt besök.
Kul att se hur Ni har det, och tack för plägnaden!

/Anders

JHRF på besök i Herrljunga [3 bilder från besöket]

av Micael Lindgren, Monday, September 22, 2008, 10:42 (5667 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag instämmer med Anders och tack för kaffet.

[image]
Y6 1116 utanför lokstallet i Herrljunga.

[image]
Det finns järnvägsgodis i Herrljunga.

[image]
Det finns järnvägsgodis i Herrljunga.

Micael Lindgren - ÖJS
www.ojs.nu

Äldre bilder?

av Johan S, Monday, September 22, 2008, 12:50 (5667 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Finns det några äldre bilder från tiden då det fanns ånglok i stallet "förra gången" (dvs 50-talet och tidigare)?

Skulle även vara kul att se lite hur spåren kring stallet låg och vilka funktioner de hade.

Den låga putsade utbyggnaden, vad innehåller den och när byggdes den?

/Johan

Äldre bilder? Herrljunga lokstall

av Per-Åke Lampemo, Älmhult/Småland, Monday, September 22, 2008, 13:40 (5667 dagar sedan) @ Johan S

Finns det några äldre bilder från tiden då det fanns ånglok i stallet "förra gången" (dvs 50-talet och tidigare)?

Skulle även vara kul att se lite hur spåren kring stallet låg och vilka funktioner de hade.

Den låga putsade utbyggnaden, vad innehåller den och när byggdes den?

/Johan

Det finns en del bilder från bland annat privatbanetiden, 1910-20 talet. Tyvärr har det varit svårt och hitta bilder från 1950-talet då Herrljunga lokstall var navet för driftångloken på den breddade Kinnekullebanans godstrafik.
Men det kanske säkert finns i gömmorna någonstans?

Den putsade lägre byggnaden är bland annat pannrum och förråd vilket vi i Jvmv Herrljunga har tillgång till. Det finns också ett större f.d bussgarage för VBHJ´s omnibustrafik. Idag inhyser detta garage lastbilar för en privat åkare.
Mvh P-Å Lampemo

Herrljunga lokstall-Glömde det viktigaste

av P-Å Lampemo @, Monday, September 22, 2008, 13:45 (5667 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Finns det några äldre bilder från tiden då det fanns ånglok i stallet "förra gången" (dvs 50-talet och tidigare)?

Skulle även vara kul att se lite hur spåren kring stallet låg och vilka funktioner de hade.

Den låga putsade utbyggnaden, vad innehåller den och när byggdes den?

/Johan


Det finns en del bilder från bland annat privatbanetiden, 1910-20 talet. Tyvärr har det varit svårt och hitta bilder från 1950-talet då Herrljunga lokstall var navet för driftångloken på den breddade Kinnekullebanans godstrafik.
Men det kanske säkert finns i gömmorna någonstans?

Den putsade lägre byggnaden är bland annat pannrum och förråd vilket vi i Jvmv Herrljunga har tillgång till. Det finns också ett större f.d bussgarage för VBHJ´s omnibustrafik. Idag inhyser detta garage lastbilar för en privat åkare.
Mvh P-Å Lampemo

Glömde givetvis att personallokaler (Fikarum, kök, omklädningsrum samt dusch)finns i samma byggnad.
Mvh P-Å Lampemo

Herrljunga lokstall-Glömde det viktigaste

av Peter Stlblad, Monday, September 22, 2008, 21:32 (5667 dagar sedan) @ P-Å Lampemo

Hur går det med dom två Sa loken ni har där
Har dom kommit under tak dom med eller står dom ute fortfarande
mvh
Peter

Herrljunga lokstall-ångloksjobb

av Per-Åke Lampemo, Monday, September 22, 2008, 21:46 (5667 dagar sedan) @ Peter Stlblad

Hur går det med dom två Sa loken ni har där
Har dom kommit under tak dom med eller står dom ute fortfarande
mvh
Peter

Förnärvarande står SJ Sa 1054 under tak på stallplats 6. Det är troligt att just SJ Sa 1054 bevaras/renoveras. Tanken är att göra ett Sa-lok av två. En grundlig besiktning kommer att göras på de båda loken. Vi ska se till att presseningstäcka SJ Sa 1252 i ett första läge för att även skydda detta lok. Har vi tur kanske man även kan få SJ Sa 1252 under tak. Den som lever får se.

Men först blir det arbete på SJ B 1135 som ska få nya småtuber...Info kring jobben på detta lok kommer att ske fortlöpande på jvg-historiskt forum samt på avdelningen "Herrljunga lokstall" på denna hemsida.

Mvh P-Å Lampemo

Herrljunga lokstall-ångloksjobb

av Tobias B utan lösenord, Tuesday, September 23, 2008, 08:44 (5666 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är det 1054 som har tunnast hjul av de två? Har minne av att ett av loken är i det närmaste osvarvbart.

/ Tobias

Herrljunga lokstall-ångloksjobb

av Per-Åke Lampemo, Skövde/Västergötland, Tuesday, September 23, 2008, 09:43 (5666 dagar sedan) @ Tobias B utan lösenord

Är det 1054 som har tunnast hjul av de två? Har minne av att ett av loken är i det närmaste osvarvbart.

/ Tobias

Jo, det stämmer. SJ Sa 1054 har mycket tunna hjulringar. Men strax Õnnan loket ställdes av för beredskap svarvades hjulen till nuvarande profil. Med andra ord är SJ Sa 1054 hjulringar tunna men profilen är fullt godkänd och lär kunna gå många mil. Vissa hjul har till och med svarvspåren kvar sedan svarvningen.

På lite längre sikt bör man ändå försöka byta hjulringar på SJ Sa 1054 tror jag.

Mvh P-Å Lampemo

Herrljunga lokstall-ångloksjobb

av Peter Stålblad, Tuesday, September 23, 2008, 09:58 (5666 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Synd att behöva slakta två lok för att bygga ihop ett
är dom båda helt hopplösa att renovera var för sig?
jag vet ju att flera föreningar behöver "små" tanklok
i deras lokpark tex nbvj
men det är ju klart med obegränsade tillgångar på pengar och personal
går det ju att göra vad som helst
mvh
Peter

Herrljunga lokstall-ångloksjobb

av Per-Åke Lampemo, Skövde/Västergötland, Tuesday, September 23, 2008, 10:25 (5666 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Synd att behöva slakta två lok för att bygga ihop ett
är dom båda helt hopplösa att renovera var för sig?
jag vet ju att flera föreningar behöver "små" tanklok
i deras lokpark tex nbvj
men det är ju klart med obegränsade tillgångar på pengar och personal
går det ju att göra vad som helst
mvh
Peter

Ja, det kanske är synd. Men ett måste som jag ser det, om man ska få ihop ett lok. Dessa jobb blir med största sannolikhet omfattande när vi väl sätter igång. Men det tar nog några år tills dess. Vi kommer som sagt först att göra en rejäl besiktning på båda loken (Sa 1054, 1252).
Men innan detta överhuvudtaget blir aktuellt ska vi inrikta oss på SJ B 1135.

Ska man göra Sa-loks jobb i Herrljunga bör vi också vänta tills vi får lite bättre verkstadsresurser. Jag kan säga att det sakta men säkert är på gång...

Mvh P-Å Lampemo

Herrljunga lokstall-ångloksjobb

av Micke Carlsson., Tuesday, September 23, 2008, 10:36 (5666 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Fattas det delar eller handlar det om att pyssla ihop "det bästa" i ett lok?

Kommer den som blir över att vara ett äppelskrott eller ett lok som man med riktigt djup plånbok kan få ordning på i framtiden?

Herrljunga-ångloksjobb med obegränsade...

av P-Å Lampemo, Skövde/Västergötland, Tuesday, September 23, 2008, 10:44 (5666 dagar sedan) @ Peter Stålblad

men det är ju klart med obegränsade tillgångar på pengar och personal
går det ju att göra vad som helst
mvh
Peter

Tyvärr har vi i Herrljunga inte obegränsade tillgångar till pengar och personal.
Vi är ungefär 15-20 st ideélla krafter som jobbar för Järnvägsmusei Vänner med ånglok i Herrljunga som Sveriges Järnvägsmuseum äger.

Vi startade hösten år 2005 från noll. Har nu hållt på i snart 3 år med vår verksamhet i Herrljunga. Med tanke på den korta tidsperioden har vi ändå gjort, tycker jag ett antal bra insatser för SvJvm. Att detta skulle vara kopplat till obegränsade tillgångar (pengar, personal) för oss i Herrljunga är en stor missuppfattning/felaktigt rykte. Verkligheten är en helt annan...


//P-Å Lampemo

Herrljunga-ångloksjobb med obegränsade...

av Peter Stålblad, Tuesday, September 23, 2008, 11:45 (5666 dagar sedan) @ P-Å Lampemo

Jag menade inte att ni HAR obegränsad tillgång på pengar och personal
utan att OM man hade det skulle man kunna göra iordning båda Sa loken
men det har vi ju pratat om i telefon p-å och jag
ett för övrigt mycket trevligt samtal
Ville bara klargöra vad jag menade för övriga på forumet så att missförstånd undanröjes
önskar er i Herrljunga lycka till och att ni gör ett storartat jobb där nere
och har jag vägarna förbi hör jag av mig och hälsar på er
mvh
Peter

Herrljunga ångloksjobb ..följdfråga

av Tobias B, Tuesday, September 23, 2008, 13:25 (5666 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hej igen

Det är förstås svårt och nära omöjligt innan man rivit och konditionsbedömt noggrant men i vilken omfattning är tanken att göra ett lok av två? Handlar det "bara" om att flytta den bästa pannan till det lok med fräschast underrede eller är det mer djupgående komponentbyten/nytilverkningar? S-lok är synnerligen användbara på museibanor och kan man få liv i fler är det bara att ösa på i mina ögon! (Så länge ekonomin håller förstås...):-)

/ Tobias, regelbunden 1280-kapten och med ljuva minnen av MYJ 33

Äldre bilder? Herrljunga lokstall

av Johan S, Wednesday, September 24, 2008, 10:02 (5665 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vilken del av stallet är äldst? På en fotot syns sköldar tre kronor innanför de modernare vikdörrarna på den högre delen av stallet.

/Johan

Äldre bilder? Herrljunga lokstall

av Gunnar Palmborg ⌂ @, Wednesday, September 24, 2008, 12:37 (5665 dagar sedan) @ Johan S

De stallarna åt andra hållet är äldsta av dem, de är byggda 1899.
mvh Gunnar

Äldre bilder? Herrljunga lokstall

av Anders Sandgren, Wednesday, September 24, 2008, 13:59 (5665 dagar sedan) @ Gunnar Palmborg

Samma kronor finns på 1911-stallet i Nässjö, åtm på spåren 10 och uppåt. Jag tror att de finns på alla spåren. Däremot på det numera rivna stallet från 1896 tror jag inte det fanns, men har ingen bild att titta på.
Spår 10-11 byggdes troligen för SäNJ 1914, de är väl avskilda med väggar från övriga stallplatser, 1-9 och 12-15 har däremot öppet mellan spåren, vad jag minns. J 1237 står i maj 1974 på spår 11. Numera är allt mörkvitt eller så...
[image]