MÖJ. (Historiskt material)

av johnny magnuuson @, Sunday, September 21, 2008, 20:16 (5667 dagar sedan)

Jag söker information om bansträckning vid älvan station. Hur gick banan till förhållande om dagens sträckning av landsvägen. Finns det bilder så blir man lite mer än glad.

MÖJ.

av Daniel N, Sunday, September 21, 2008, 21:35 (5667 dagar sedan) @ johnny magnuuson

Jag söker information om bansträckning vid älvan station. Hur gick banan till förhållande om dagens sträckning av landsvägen. Finns det bilder så blir man lite mer än glad

Länsvägen går mitt på gamla banvallen på denna sträcka.

mvh Daniel

MÖJ.

av C. Andersson, Sunday, September 21, 2008, 21:57 (5667 dagar sedan) @ johnny magnuuson

Som skrivet är "flygrakan" mellan Fornåsa och Klockrike byggd på den gamla banvallen. Efter Klockrike är banvallen riven förutom en kort stump vid Kulla. Även delar av vägsträckan Fornåsa-Österstad-Motala är byggd på gammal banvall. Jag har varit i Bränninge och kollat, där finns stationshuset kvar. Ask är också ett ställe den gamla banvallen syns tydligt. Just där ligger banvallen kvar som en vall utan att någon väg byggts på den.

MÖJ.

av johnny magnusson, Sunday, September 21, 2008, 22:11 (5667 dagar sedan) @ johnny magnuuson

Detta är lite lurigt.Sväng in mot lickstabacken en bit in finns en väg ner mot Älvans stationshus. Där finns spår av en banvall.
Johnny

MÖJ. Älvan och Vreta Kloster

av WS, Monday, September 22, 2008, 14:07 (5666 dagar sedan) @ johnny magnusson

Detta är lite lurigt.Sväng in mot lickstabacken en bit in finns en väg ner mot Älvans stationshus. Där finns spår av en banvall.
Johnny

Älvans stationshus var iaf för ca 2 - 3 år ganska välbevarat.
Och vid Vreta Klosters stationshus och uthus verkar tiden helt stått stilla :-) WS.

MÖJ.

av Christer A, E-län, Sunday, August 02, 2009, 10:27 (5353 dagar sedan) @ johnny magnuuson

Jag skulle rekommendera en cykel/mopedtur Linköping-Motala längs gamla MÖJ:

Kör Bergsvägen norrut mot Berg, ta av vid Kaga/Sättuna kör vänster, efter nån km ser man gamla Bränninge stationshus, banvallen mot Vreta Kloster är grusvägen norrut, som slutar vid Svartån.

Fortsätt längs den vägen och kör över svartån vid Odensfors kraftstation mot Maspelösa. Här syns en bit av banvallen. Kör mot Klockrike och titta på den nya järnvägsparken. Ta dig till Borensberg via Korskrog, så slipper du den stora 34an (fd 36an) Avsluta turen i Borensberg där det gula stationshuset finns kvar.

Återstår för mig att se Gullberg & Vreta klosters stationshus, jag har aldrig hittat dem.:-(

MÖJ.

av WS, Sunday, August 02, 2009, 21:14 (5352 dagar sedan) @ Christer A

Jag skulle rekommendera en cykel/mopedtur Linköping-Motala längs gamla MÖJ:

Kör Bergsvägen norrut mot Berg, ta av vid Kaga/Sättuna kör vänster, efter nån km ser man gamla Bränninge stationshus, banvallen mot Vreta Kloster är grusvägen norrut, som slutar vid Svartån.

Fortsätt längs den vägen och kör över svartån vid Odensfors kraftstation mot Maspelösa. Här syns en bit av banvallen. Kör mot Klockrike och titta på den nya järnvägsparken. Ta dig till Borensberg via Korskrog, så slipper du den stora 34an (fd 36an) Avsluta turen i Borensberg där det gula stationshuset finns kvar.

Återstår för mig att se Gullberg & Vreta klosters stationshus, jag har aldrig hittat dem.:-(

När det gäller Vreta Kloster station så är det två saker som gör det svårt att hitta.

1) Stationen ligger inte i det som idag kallas Vreta Kloster.
2) Stationen är idag "gömd" bakom en ganska hög ljudvall vid väg 36.

Kör från avfart E4 vid Tift mot Motala väg 36.
Efter en stund har du gamla banvallen synlig till höger.
Efter ytterligare någon km kör du under en väg-viadukt vid Rökinge gård.
Här efter väg-viadukten har du en ganska hög ljudvall på höger sida. Detta är altså inte gamla banvallen utan en konstgjord ljudvall. BAKOM denna vall ligger då Vreta Kloster välbevarade stationshus. Du måste altså svänga av höger vid nästa avfart och ta dej tillbaka på andra sidan vallen för att nå området vid Rökinge och stationen. WS.

MÖJ.

av Christer A, E-län, Sunday, August 02, 2009, 21:38 (5352 dagar sedan) @ WS

Kör från avfart E4 vid Tift mot Motala väg 36.

Efter en stund har du gamla banvallen synlig till höger.
Efter ytterligare någon km kör du under en väg-viadukt vid Rökinge gård.
Här efter väg-viadukten har du en ganska hög ljudvall på höger sida. Detta är altså inte gamla banvallen utan en konstgjord ljudvall. BAKOM denna vall ligger då Vreta Kloster välbevarade stationshus. Du måste altså svänga av höger vid nästa avfart och ta dej tillbaka på andra sidan vallen för att nå området vid Rökinge och stationen. WS.

Tack för beskrivningen

Börjar förstå läget, då jag tidigare besökt Bränninge station. Vreta Kloster stn ligger alltså också parallellt med 36an (som nu heter Rv 34)

Enligt eniro, så ser jag en grusväg vid Rökinge direkt till höger om fd Rv 36, den löper parallellt med riksvägen är det månne den fd banvallen ?

Nästa mopedtur går med all säkerhet hit.:-)

MÖJ.

av Jöran Johansson, Monday, August 03, 2009, 11:32 (5352 dagar sedan) @ Christer A

Den här kartan tror jag klargör läget.

[image]

Jöran

MÖJ.

av S-O Strand, Monday, August 03, 2009, 12:12 (5352 dagar sedan) @ Christer A

Återstår för mig att se Gullberg & Vreta klosters stationshus, jag har aldrig hittat dem.:-(

Några bilder kanske kan passa så länge.

Efter tillstånd av husägaren fick jag ta en bild från trädgården. Ett erbjudande om att ta bort skynket om jag satte upp det efteråt avböjdes efter lite närmare kontroll.

[image]

[image]


[image]

Bilderna är tagan den 17 augusti 2007.

St

MÖJ.

av Christer A, E-län, Wednesday, August 05, 2009, 09:52 (5350 dagar sedan) @ S-O Strand


Några bilder kanske kan passa så länge.

Efter tillstånd av husägaren fick jag ta en bild från trädgården. Ett erbjudande om att ta bort skynket om jag satte upp det efteråt avböjdes efter lite närmare kontroll.

Nu har jag varit i Rökinge, det var inte lätt at se stationshuset, som var omgärdat av motorväg och häckar, ville inte inkräkta på privat mark, så jag spanade bara från viadukten. Godsmagasinet står kvar intill stationshuset. För att föreställa sig hur det såg ut innan spåren revs måste man ha en god portion fantasi.

Har sett Bränninge, Älvan, Borensberg stationshus.
Nu saknar jag bara koordinater för Gullberg stn.

MÖJ-Gullberg

av Christer A, E-län, Friday, August 07, 2009, 21:33 (5347 dagar sedan) @ S-O Strand

Var i Gullberg idag, men missade stationshuset då jag märkt ut kartan illa.:-( Iaf körde jag förbi en (nedlagd?) fabrik/silo. Det var 2st byggnader på varsin sida av grusvägen, det fanns någon slags förbindelse (rör?) mellan taken på byggnaderna. Tyckte de verkade järnvägsmässiga, annars förstår jag inte varför man placerat dylika byggnader mitt ute "i ingenstans" så långt från riksvägen.

MÖJ-Gullberg

av S-O Strand, Saturday, August 08, 2009, 09:27 (5347 dagar sedan) @ Christer A

Var i Gullberg idag, men missade stationshuset då jag märkt ut kartan illa.:-( Iaf körde jag förbi en (nedlagd?) fabrik/silo. Det var 2st byggnader på varsin sida av grusvägen, det fanns någon slags förbindelse (rör?) mellan taken på byggnaderna. Tyckte de verkade järnvägsmässiga, annars förstår jag inte varför man placerat dylika byggnader mitt ute "i ingenstans" så långt från riksvägen.

Men då körde du i princip rakt över bangården. Godsmagasin och stationshus ligger alldeles innanför silotankarna till höger om du kom norrifrån.

St

MÖJ-Gullberg

av Christer A, E-län, Saturday, August 08, 2009, 21:17 (5346 dagar sedan) @ S-O Strand


Men då körde du i princip rakt över bangården. Godsmagasin och stationshus ligger alldeles innanför silotankarna till höger om du kom norrifrån.

St

Idag körde jag rätt :-) mycket riktigt bakom silon fanns Gullberg station. Godsmagasinet verkade helt intakt och orört, helt klart en museal byggnad som för tankarna till hur det såg ut då det begav sig. Jag körde dessutom på banvallen en bit västerut.

Har också sett banvaktarstugan i Tift. Nästan säker på att det var den iaf. Det ligger en busshållplats mittemot, där det står Tift.

Synd att folk i nämnda bygder inte verkar ha sett utsocknes tillresande förrut, de trodde väl jag var inbrottstjuv som rekognoserade inför nästa kupp. :-(

MÖJ.

av Christer A, E-län, Saturday, August 08, 2009, 22:15 (5346 dagar sedan) @ S-O Strand

[image]

Bilderna är tagan den 17 augusti 2007.

St

Gullberg stationshus är numera rött med vita knutar, antagligen så som det såg ut när tågen gick här.

MÖJ-Gullberg stn

av Christer A, E-län, Tuesday, September 08, 2009, 14:39 (5315 dagar sedan) @ Christer A

[image]

Bilderna är tagan den 17 augusti 2007.

St


Gullberg stationshus är numera rött med vita knutar, antagligen så som det såg ut när tågen gick här.

Nu när när den röda färgen på stationshuset syns igen är det bara spåren som fattas.

Frågan är om verandan på kortsidan blivit mer avvikande från det ursprungliga utseendet på huset.

[image]

MÖJ-Gullberg stn

av Per Gyberg @, Vreta Kloster, Thursday, June 24, 2010, 09:34 (5027 dagar sedan) @ Christer A

Hej!
Jag och min familj bor i Gullberg Station och det var verkligen kul att stöta på er tråd.

Under eterniten fanns den gamla fasaden i hyfsat skick. Kortsidan - där vi nu byggt en veranda - var helt rutten nedtill. Vi har ett par bilder på hur huset såg ut då det begav sig. Där verandan nu är fanns en utbyggnad där det förmodligen var en trapp upp till övervåningen. Jag tror att trappen flyttades "in" i huset 1907 när stationen byggdes till (bakre delen på huset) och en stationsvärd flyttade in. Invändigt är nog inte mycket sig likt då huset byggdes om när stationen lades ned och man gjorde tre lägenheter.

Vad magasinet beträffar har vi tänkt rusta upp det och har beviljats visst stöd för detta av länsstyrelsen.

Kom gärna förbi om ni vill ta en närmare titt men ring gärna innan i så fall 0708-364990.

Mvh
Pelle

MÖJ-Gullberg stn

av Granis, Thursday, June 24, 2010, 09:47 (5027 dagar sedan) @ Per Gyberg

Låter jättetrevligt. Var själv förbi Gullberg sommaren 2006 under en "arkeologitripp" längs MÖJ. Vore härligt om fasaden återställdes och skylten flyttades tillbaka från godsmagasinet till stationhuset (ty den kommer väl därifrån?). Interiört blir det säkert svårare att göra nåt. Om man dessutom ska ha huset som bostad ställer ju det sina speciella (= moderna) krav, men -som sagts- exteriör (så gott som) återställning är ju inte det sämsta. Tvärtom. Mer info och bilder kring och på Gullberg och MÖJ i övrigt hittar Ni säkert via Järnvägarnas Museiförening vid järnvägsmuséet i Valla, intill "Gamla Linköping".

/ L G

MÖJ.

av Hans Magnusson @, Sollentuna, Sunday, August 15, 2010, 13:34 (4974 dagar sedan) @ johnny magnuuson

Fotograferade Älvans stationshus och magasin för några veckor sedan.