Sökes, en banvakt i Odensberg. (Järnvägspersonal)

av Franz Flensburger, Wednesday, January 30, 2008, 12:06 (5903 dagar sedan)

Hej!

Jag hjälper en vän att släktforska och hans Morfar Johan Börjesson var banvakt i Odensberg, utanför Falköping. Han dog 13/6 1937 i Gökhem, R-län. Odensberg ligger i Gökhems församling. Detta är vad vi vet.
Jag vet att det finns personallistor med diverse uppgifter i. Jag har tyvärr inte tillgång till dessa. Finns det någon i detta forum som har dessa blå böcker, år gång 1930-1933.
Har ni då lust att hjälpa mig att få fram hans födelsedatum och fullständiga namn.
Om jag får dessa uppgifter kan jag fortsätta mitt arbete.

Tack på förhand
Franz Flensburger

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Bengt Svensson, Wednesday, January 30, 2008, 14:10 (5903 dagar sedan) @ Franz Flensburger

Jag har SJ lönestat 1930 på bordet framför mig just nu.
Bengt

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Jöran Johansson ⌂ @, Wednesday, January 30, 2008, 14:19 (5903 dagar sedan) @ Franz Flensburger

Han hette Johan Harald Börje Börjesson och var född 1884-12-24 i Tarsled (eller Tarsleds annex), Älvsborgs län, blev ordinarie banvakt vid SJ 1916-04-01, hade 1931 tjänstenummer 58 och var då placerad vid 5 bs i Odensberg.

Jag har inte kollat i äldre årgångar av avlöningsstaterna, men om så önskas gör jag det gärna.

/Jöran

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Bengt Svensson, Wednesday, January 30, 2008, 14:35 (5903 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Han finns med också 1926 och 1930 dock med nummer 65.
Nässjö järnvägsmuseum har ca 1.5 meter lönestater från 1890-tal till 1951.
Bengt

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Franz Flensburger, Wednesday, January 30, 2008, 15:50 (5903 dagar sedan) @ Bengt Svensson

Står det något om vilket födelsedatum han har?
Samt vilka mer namn han har?
I så fall skulle jag gärna få ta del av detta. :-D

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Franz Flensburger, Wednesday, January 30, 2008, 16:51 (5903 dagar sedan) @ Bengt Svensson

Kan man se vilket hus han bodde i?

Nja...

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 30, 2008, 17:19 (5903 dagar sedan) @ Franz Flensburger

Kan man se vilket hus han bodde i?

Ibland innehåller lönestaterna uppgifter om vilken station eller stationssträcka banvakten arbetade längs och jag har aldrig hittat någon närmare lokalisering än så tyvärr...

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Jöran Johansson ⌂ @, Wednesday, January 30, 2008, 18:06 (5903 dagar sedan) @ Franz Flensburger

Jag var kanske lite otydlig. Det står alltså Odensberg, men när det gällde banvakter så avses inte bara själva stationen utan också någon sträcka i anslutning till den. Hur man bestämde "stationstillhörigheten" i sådana fall vet jag inte. Så om Börjesson inte bodde i banvaktsstugan i Odensberg, eller som undantagsfall i något annat hus vid stationen, vet jag inte åt vilket håll man ska söka honom.

Har du kollat i personalakterna vid landsarkivet?

/Jöran

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Franz Flensburger, Wednesday, January 30, 2008, 20:00 (5903 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Nä, jag har inte kollat där. Jag vet att landsakivet i Göteborg har en kortlåda med alla hus och vilka som bodde i dom. Men har tyvärr inte haft tid att besöka landsarkivet på bra länge. Jag trodde att det kunde stå lönelistan. Men så var inte fallet.

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Franz Flensburger, Wednesday, January 30, 2008, 15:53 (5903 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack för svaret, nu kan jag komma vidare.

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av Björn Börjeson, Thursday, July 17, 2008, 11:26 (5734 dagar sedan) @ Franz Flensburger

Hej! jag heter Björn Börjeson läste på texten om min farfar banvaktaren Johan Börjeson Kort finnes av honom och varjefall gaveln av huset.

Sökes, en banvakt i Odensberg.

av ClaesN, Wednesday, November 07, 2012, 00:33 (4160 dagar sedan) @ Björn Börjeson

Hej! jag heter Björn Börjeson läste på texten om min farfar banvaktaren Johan Börjeson Kort finnes av honom och varjefall gaveln av huset.


Hej Björn !

Sökte på din farfar på nätet och hittade den här länken.
Han var gift med en syssling (Ellen Justina Vilhelmsson) till min mamma om det stämmer.
Och Ellens mamma Ida Sofia Jacobsdotter var kusin till min morfar. (stor åldersskillnad 34år)
Ida Sofias mormor Stina Johansdotter f1816 har jag en bild på (troligen från 1896),
det den äldsta släkting som jag har på bild.
Skulle var kul att veta lite mer om den här släkten framåt i tiden, det är inte lättare
att forska framåt !

Mvh,
Claes Nender