SJ A 1008-vilket år skrotades detta lok? (Fordon: lok)

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, September 24, 2008, 23:56 (5686 dagar sedan)

Efter att ha läst SJK skriftserie nr: 10 "SJ ånglok litt A" undrar jag när SJ A 1008 skrotades? Var det år 1971 eller senare?

Synd att detta lok inte sparades för eftervärlden...

Mvh P-Å Lampemo

SJ A 1008-vilket år skrotades detta lok?

av Ola Almquist, Thursday, September 25, 2008, 00:14 (5686 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Skrotat av Kalmar Verkstad 1972 enligt Stig Lundins sida. Ja, det hade varit roligt om det funnits kvar, B-lok går det ju tretton på dussinet av. ;-)

M.v.h.
Ola

SJ A 1008-vilket år skrotades detta lok?

av Anders Sandgren, Thursday, September 25, 2008, 00:31 (5686 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har anteckningar om att det berättades (troligen Ernst J) att när han och ett antal personer från SSBmf besökte Vislanda våren 1974 för att skaffa delar till J 1237 stod A 1008 där tillsammans med de sista resterna av A 1012. Storlager från vevstakarna från 1012 togs till Nässjö som material till saknade d:o på 1237 men användes inte då utan det fanns rätta gjutningar att tillgå på annan plats.
Detta är förvisso hörsägen och kan innehålla missförstånd, men jag gjorde notering i A-loksboken då.
Om mina noteringar är korrekta torde det skrotats under 1974. 1971 skall det ha stått i Landeryd, så det kan ju ha beslutats att skrota det hos KVAB, men att det sedan inte blivit så utan att det skickades till Vs istället.
Det vore intressant att få bekräftat vad som är sanningen om 1008's öde.

SJ A 1008-vilket år skrotades detta lok?

av Per-Åke Lampemo, Thursday, September 25, 2008, 00:37 (5686 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har anteckningar om att det berättades (troligen Ernst J) att när han och ett antal personer från SSBmf besökte Vislanda våren 1974 för att skaffa delar till J 1237 stod A 1008 där tillsammans med de sista resterna av A 1012. Storlager från vevstakarna från 1012 togs till Nässjö som material till saknade d:o på 1237 men användes inte då utan det fanns rätta gjutningar att tillgå på annan plats.
Detta är förvisso hörsägen och kan innehålla missförstånd, men jag gjorde notering i A-loksboken då.
Om mina noteringar är korrekta torde det skrotats under 1974. 1971 skall det ha stått i Landeryd, så det kan ju ha beslutats att skrota det hos KVAB, men att det sedan inte blivit så utan att det skickades till Vs istället.
Det vore intressant att få bekräftat vad som är sanningen om 1008's öde.

Även jag har hört olika uppgifter kring vilket år SJ A 1008 skrotades. Som sagt vore intressant att veta.
Var det ingen som visade intresse för detta lok i dåvarande museitågs-Sverige?
Mvh P-Å Lampemo

Saknade A-lok samt ett loks 'själ'

av Anders Sandgren, Thursday, September 25, 2008, 00:55 (5686 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Det kan tyckas litet märkligt att inte något av A/A2-loken räddades. Åtm kunde ju jvm räddat ett som delar om man i en framtid ville göra 1001 körbart igen.
1021 hade den modernaste pannan (1748, NoHAB 1928), men om den var i bäst skick kan man undra. Sen hade ju OKB 24-25 samma typ av panna men OKBv vill nog behålla sitt H-lok intakt...
Jvm lade vid denna tid ner energi på att jag fram tender C/L 1001.
Ca 1970 hade man väl mest flyttproblem, månne. Men synd är det.

F.ö, var sitter ett loks 'själ'? Pannor & tendrar byts liksom cylinderblock. På A 1012 byttes ramsidorna 1935 (ramar från A 1025). Var det 1012 eller 1025 som stod på Vs i början av 70-talet... Tillverkarskylten sade nog 1012.

Saknade A-lok samt ett loks 'själ'

av Per-Åke Lampemo, Thursday, September 25, 2008, 01:12 (5686 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det kan tyckas litet märkligt att inte något av A/A2-loken räddades. Åtm kunde ju jvm räddat ett som delar om man i en framtid ville göra 1001 körbart igen.
1021 hade den modernaste pannan (1748, NoHAB 1928), men om den var i bäst skick kan man undra. Sen hade ju OKB 24-25 samma typ av panna men OKBv vill nog behålla sitt H-lok intakt...
Jvm lade vid denna tid ner energi på att jag fram tender C/L 1001.
Ca 1970 hade man väl mest flyttproblem, månne. Men synd är det.

F.ö, var sitter ett loks 'själ'? Pannor & tendrar byts liksom cylinderblock. På A 1012 byttes ramsidorna 1935 (ramar från A 1025). Var det 1012 eller 1025 som stod på Vs i början av 70-talet... Tillverkarskylten sade nog 1012.

Jag kan tillägga att BGb-pannan som bland annat suttit på SJ A 1007 numera sitter på SJ B 1038.
Alltid något...:-)
//Lampemo

Saknade A-lok samt ett loks 'själ'

av Nils-Erik Andersson, Thursday, September 25, 2008, 07:34 (5685 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

A 1008 kom till Kalmar Verkstad 25/9 1972 för skrotning. Loket var slutskrotat 31/10 1972.
Det finns en art. om skrotningen på Kalmar Verkstad i TÅG 4/89.
M.V.H.
Nea.

A 1008

av Anders Sandgren, Thursday, September 25, 2008, 08:35 (5685 dagar sedan) @ Nils-Erik Andersson

Tja, jag skal inte gå ed på mina anteckningar...
Det kan ju vara ett annat lok som avsågs, men mina anteckningar är rätt tydliga.
Det kan även vara ett missförstånd med tiden, Ernst J kan ha relaterat till ett tidigare besök, t.ex våren 1972. I så fall skulle 1008 ha stått ett tag i Vs innan det skickades vidare till KVAB. Hösten 1971 stod det i Landeryd, det kan ju ha mellanlandat i Vs våren 1972 och sedan vidare. Om A 1012 då skrotades våren 1972 så blir det bara litet märkligt med vevlagret, kan man av 'nostalgiskäl' plockat lagret 1972 och sedan plockat fram det 1974? Finns det kvar?

A 1008

av Jöran Johansson, Thursday, September 25, 2008, 17:56 (5685 dagar sedan) @ Anders Sandgren

A 1012 skrotades intre våren 1972.
Jag har vid besök på skrotplatsen i Vislanda 1972-06-28 noterat att A 1012 stod där. F.ö. tillsammans med bl.a båda N5:orna och åtta litt. L, två typer som liksom litt. A borde ha bevarats.

Vid nästa besök 1973-08-02 stod A 1012 kvar.

/Jöran

A 1008 och 1012 skrotningar

av Conny Sernfalk, Thursday, September 25, 2008, 18:34 (5685 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag har en anteckning att A 1008 transporterades från Landeryd till Kalmar 1972-09-22 för skrotning. Loket skrotades 1972-10 i Kalmar enligt flera källor.
Ställer mig tvivlande att loket i sin helhet skulle mellanlandat i Vislanda före eller efter. Om så var fallet borde detta kunna verifieras i gamla Tåg eller Ånghwisslan. Ulf Fjeld följde och rapporterade allt som skedde i Vislanda. I Kalmar bevakades dito av Malte ljunggren.

A 1012 har jag ingen anteckning om exakt skrotår/månad. Finns ej heller upptaget på Stig Lundins hemsida. Borde finnas rapporterat i gammalt nr av Tåg eller ånghwisslan. Någon som kan kolla?

A 1008 och 1012 skrotningar

av Jöran Johansson, Thursday, September 25, 2008, 19:33 (5685 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

A 1012 är skrotrapporterad i Ånghwisslan 1228, utgiven 1974-05-13. Det framgår inte närmare tidpunkt, men föregående rapport var i numret veckan före så det bör ha varit en färsk uppgift.

/Jöran

A 1008 skrotning

av Jöran Johansson, Thursday, September 25, 2008, 19:49 (5685 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I Ånghwisslan 1136 (utgiven 1972-08-07) finns en notering av Ulf Fjeld & Co om att A 1008 observerats i Landeryd under sista veckan i juli.

I nr 1144 (utgiven 1972-10-02) rapporterar Anders Gahrn att A 1008 sänts från Landeryd på morgonen den 22 september till Kalmar S. Det står också "Enligt vad såväl rälsbussförare som stationspersonal i Landeryd uppgav är loket sålt."

I nr 1154 (utgiven 1972-12-11) rapporterar Ulf Fjeld från Kalmar 1972-12-05 att följande lok skrotats i nämnd ordning: L 843, L 807, A 1008, S8 1648, S8 1647, S8 1645, S6 1614. Om fyra lok skrotas efter A 1008 men före den 5 dec. bör väl oktober vara ödesmånaden för A-loket.

/Jöran

A 1008 skrotning

av Conny sernfalk, Thursday, September 25, 2008, 20:09 (5685 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I Ånghwisslan 1136 (utgiven 1972-08-07) finns en notering av Ulf Fjeld & Co om att A 1008 observerats i Landeryd under sista veckan i juli.

I nr 1144 (utgiven 1972-10-02) rapporterar Anders Gahrn att A 1008 sänts från Landeryd på morgonen den 22 september till Kalmar S. Det står också "Enligt vad såväl rälsbussförare som stationspersonal i Landeryd uppgav är loket sålt."

I nr 1154 (utgiven 1972-12-11) rapporterar Ulf Fjeld från Kalmar 1972-12-05 att följande lok skrotats i nämnd ordning: L 843, L 807, A 1008, S8 1648, S8 1647, S8 1645, S6 1614. Om fyra lok skrotas efter A 1008 men före den 5 dec. bör väl oktober vara ödesmånaden för A-loket.

/Jöran

Tack Jöran för ditt letande och källangivelser. Kan vi avskriva teorin att A 1008 skrotats eller mellanlandat i Vislanda? Låter som förväxling skett med A 1012 som skrotades senare i Vislanda.
Hursomhelst var det synd att ingen A (komplett) kom att sparas. Men det förvånar mig inte att A kom ganska långt ner på JVM:s prio lista efter den ekonomiska begränsning JVM hade vid denna tidpunkt. Vi får vara glada att R iaf kom att sparas

/ Conny

A 1008 skrotning

av Anders Svensson, Kalmar, Thursday, September 25, 2008, 23:03 (5685 dagar sedan) @ Conny sernfalk

Enligt boken 100 år på spår - Kalmar så skrotades A 1008 vid Kalmar verkstad 1972. Tyvärr finns inte några datum med i boken.

Totalt så gjordes det skrotningar av 181 st ånglok under åren 1972 - 1976 av KVAB.

Mvh
Anders S

A 1008 skrotning

av Ola Almquist, Friday, September 26, 2008, 21:40 (5684 dagar sedan) @ Anders Svensson

Apropå lokskrotning i Kalmar. Från vilken loktyp kom drivhjulsparen som ställdes upp som monument vid i jubileet 1974? Tror att det var på Kalmar C, i Nybro och i Emmaboda.

M.v.h.
Ola

KJ 100 år

av Anders Svensson, Kalmar, Tuesday, October 14, 2008, 22:45 (5666 dagar sedan) @ Ola Almquist

Efter att varit på plats och tittat så hittade jag de instansningar som jag har skrivit i bilden.
Den text som intresserar mig mest var den med 1176.4.52.
Kan detta vara loknumret med någon revisionsnummer?
Om de fyra första siffrorna är loknumret kan det stämma med S 1176 som skrotades 1974 på KVAB. Hjulets diameter är ca 1500 mm.

Är det någon som kan tala om vad de övriga inskriptionerna kan betyda?
De siffror som jag hade svårt att tyda har jag markerat med ett frågetecken.

//Anders S, Kalmar

[image]

A 1008 och 1012 skrotningar

av Anders Sandgren, Friday, September 26, 2008, 00:24 (5685 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Då är mina anteckningar inte helt fel. Resterna av A 1012 fanns nog kvar på Vislanda skrotplats apr/maj -74. Och, som sagt, vevlagren togs då till Nässjö, mest som råmaterial för lager till J 1237. Någon som vet om månne ligger kvar och skräpar i stallet, de blev aldrig använda till det så i alla fall...

Däremot var det nog så att det var ett annat lok som togs för 1008. A3 (OKB H) är nog mest likt även om en A6 med höga gångbord även kan misstas som A kanske. A3 1510 skrotades under 1975, fanns månne i Vislanda 1974? Kan det vara det de såg?

A 1008 och 1012 skrotningar - A3 1510

av Peter K, Forsa, Friday, September 26, 2008, 11:51 (5684 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Däremot var det nog så att det var ett annat lok som togs för 1008. A3 (OKB H) är nog mest likt även om en A6 med höga gångbord även kan misstas som A kanske. A3 1510 skrotades under 1975, fanns månne i Vislanda 1974? Kan det vara det de såg?

Enligt uppgifter i TÅG observerades 1510 i Ljusdal 1972-04-23 och i Hybo 1973-04-29, där maskinen sedan skrotades under Februari 1975.

/Peter K

A 1008 och 1012 skrotningar - A3 1510

av Anders Sandgren, Friday, September 26, 2008, 21:26 (5684 dagar sedan) @ Peter K

Som jag iofs misstänkte....
Det var ett långskott på något som kunde var likt ett A-lok.

A 1008 och 1012 skrotningar

av s svensson, Thursday, September 25, 2008, 22:17 (5685 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

A 1012 var inne på verkstad i Borås 1963. Jag minns att jag då konfronterades med att detta lok var ombyggt ganska mycket jfr ursprung.
Detta lok ställdes sedan upp i Borgstena grusgrop i ett beredskapsstall av trä.När 1012 inte längre skulle bli moblok så ersattes det inte av något annat lok vd jag kan minnas. Själva stallet togs bort och numera är hela gamla gropen helt igenvuxen med träd.
Fö har jag antecknat från april 1963:( Borås,Åhaga, filialverkstad)
Z69 191;K7 1548;W 1228;E4 1830;L16 1873;L 965;S1 1915;
Antecknade sedan att J1234;N1403;E4 1830;S947;W1228 blivit skrotade.

Kanske det hela är en utvikning.Men jag tor att det kan vara intressant eftersom A1012 efterfrågas också.

Ånglok littera N5

av QZGBT5, Friday, September 26, 2008, 00:23 (5685 dagar sedan) @ Jöran Johansson

A 1012 skrotades intre våren 1972.
Jag har vid besök på skrotplatsen i Vislanda 1972-06-28 noterat att A 1012 stod där. F.ö. tillsammans med bl.a båda N5:orna och åtta litt. L, två typer som liksom litt. A borde ha bevarats.

Jag håller med Dig om båda typerna, men littera N5 är väl identisk med NBJ 16 som är bevarad?

/Bengt

Ånglok littera N5

av Anders Sandgren, Friday, September 26, 2008, 00:53 (5685 dagar sedan) @ QZGBT5

Jo, i princip. NOJ & Motala 'lånade' ritningarna från NOHAB.
Loken var populära på NOJ, även om man under SJ-tiden var ovan med 3-cyl lok och lokpersonalen ibland glömde smörja mittcylinderns vev & rörelse. Gick bra ändå...
NOJ är rätt bra representerade även om tyvärr inget lok är körbart idag. 12, 16, 33 & 37 finns kvar. 33'an är väl närmast att få körbart. Hur är läget med 16 (L16 1644 i Klippan)? 12 (Älmhult) & 37 (Hultsfred) är väl mer av framtidsprojekt.
Men SJ's Stradivarius-L är saknade.

Ånglok littera N5

av Conny Sernfalk, Friday, September 26, 2008, 12:30 (5684 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo, i princip. NOJ & Motala 'lånade' ritningarna från NOHAB.
Loken var populära på NOJ, även om man under SJ-tiden var ovan med 3-cyl lok och lokpersonalen ibland glömde smörja mittcylinderns vev & rörelse. Gick bra ändå...
NOJ är rätt bra representerade även om tyvärr inget lok är körbart idag. 12, 16, 33 & 37 finns kvar. 33'an är väl närmast att få körbart. Hur är läget med 16 (L16 1644 i Klippan)? 12 (Älmhult) & 37 (Hultsfred) är väl mer av framtidsprojekt.
Men SJ's Stradivarius-L är saknade.

Minns hur jag kikade under lokstallsporten till Åseda lokstall 1970 och såg då både ett L lok och N5 1784. Något år senare träffade jag åter på 1784 på vislanda skrotplats. Kunde då inköpa loskylten för, om jag minns rätt, 25:-. Innehar även hastighetsskylt till samma lok. Kanske det enda som finns kvar av N5?
Har inte tillgång till handlingar men om jag minns rätt stod N5 1783 uppställd i lokstall (ringer en klocka om Oskarshamn, men kan minnas fel).

L16 1644 är ett framtidsprojekt för FVJ i Klippan. Visst mkt att göra. säkert mycket yttre plåtarbeten då loket stått utomhus i många år som parklok i Alvesta. Förhoppningsvis får FVJ upp sin nyligen nedmonterade lokhus fån jakobshyttan i Klippan framöver, så att loket åter kan få inomhusplats. Loket har sedan ca 1 år sedan stått utomhus vid Klippans lokstall. Hjulringar ser tjocka o fina ut, men mig veterligen har ingen djupare inre bedömning gjorts typ kalltryckning av FVJ. Men Uno vet säkert mera.

Håller i övrigt med dig att standard L står högst upp på önskelistan över loktyp som borde ha bevarats. SkJ valde kanske lite märkliga lok för sin bana då (S2 och L5). Det var ju på Süstlers tid. Tänk om SkJ satsat på L istället för S2......
Som god 2:a på önskelistan står standard godstågslok G2 eller G6. Men vid den tidpunkten fanns en GD vid SJ som ville bli av med JVM och budgeten blev därefter. Museichef Alrenius hade inget lätt sits när JVM beslutade att endast ett lok av litt E, B, N, A6 och R skulle sparas av den då rika ångloksfloran.

Ånglok littera N5 - Motala köpte ritningar från kartellbrodern

av BD, Wednesday, October 15, 2008, 11:05 (5665 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo, i princip. NOJ & Motala "lånade" ritningarna från NOHAB.

Nja, Motala betalade och NOJ var ovetande om kartellsamverkan.

[image]

Saknade A-lok samt ett loks 'själ'

av Anders Sandgren, Thursday, September 25, 2008, 09:00 (5685 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Det finns väl även E/E2-lok som rullar med fd C-tendrar inom serien 1000-1025 samt att några A-tendrar på 30-talet togs tillvara och kopplades till B-lok. C 1002 torde däremot ha skrotats med A 1012.

B 1282 finns väl kvar och dess panna har varit i Mc/G7 803 (samt B 1026), men så mycket G7 är inte kvar.

Saknade A-lok samt ett loks 'själ'

av Peter Stålblad, Thursday, September 25, 2008, 12:52 (5685 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hur illa är skicket på A1001?
att pannan är uppskuren vet jag ju
passar någon annan panna tex en B eller E -lokspanna
det vore ju mycket intressant rent musealt att ha ett fungerande A-lok
mvh
Peter

Saknade A-lok

av Anders Sandgren, Thursday, September 25, 2008, 13:20 (5685 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Det hade varit trevligt. Någon panna sparades inte från de A-lok som skrtades runt 1970.
Den enda hela pannor som passar ligger nog i OKB H25, av standariseringsskäl skall de ha gjorts lika även SJ nog gav dem annat littera (åtm signaturlittera, fick pannorna nytt littera 1942?) och inbördes byten A/A3 inte skett. Dessutom tror jag inte OKBv släpper den...
A5 och möjligen A7 är relativt lika, kanske. Men NJ & JÅÅJ har nog reservpannor.
En B-panna kunde man lägga i, om man samtidigt bygger om till axelf 2C blir det en A2'a.
Även cylinderblocken är sönderskurna, tror inte det finns någon reserv kvar längre.
Men det går ju alltid att nytillverka en panna och gjuta nya cylinderblock.
Jvm hade chansen 1968 när A-loken slopades.

Saknade A-lok

av Peter Stålblad, Thursday, September 25, 2008, 14:00 (5685 dagar sedan) @ Anders Sandgren

personligen tycker jag det är lite märkligt att bara
ett enda A-lok sparades
man borde ju på museet på den tiden haft ambitionen att åtminstone
spara delar så det gick att återbygga A1001
det är i alla fall mina personliga åsikter
mvh
Peter

Saknade A-lok

av Anders Sandgren, Thursday, September 25, 2008, 14:45 (5685 dagar sedan) @ Peter Stålblad

När 1001 sprättades upp 1941 fanns fortfarande alla 2C-ombyggda lok kvar som A2/A3 (sedan A2 resp A). Då var det viktigare att visa upp loket invändigt.
Dessutom fanns det reservpannor & cylindrar i förråd. När de övriga atlantic-loken skrotades tog användbara delar tillvara, bl.a bättre pannor.
1940-41 byggdes två av de tre A2-orna om och fick A-pannor (B-pannorna reserververades för B/G-lok). En A2 blev kvar, och även denna fick lämna sin BGb-panna till ett G-lok när det skrotades 1970.

Vi får vara glada at derivaten från OKB mfl finns kvar, de var ju moderniserade A-lok där A-loken svagheter ordnats, framförallt axelföljd och drivaxel (Z-axel på A3/A5 mfl).
Men ingen förbarmade sig över ett enda L-lok heller.

Saknade A-lok

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, September 26, 2008, 12:27 (5684 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Man ska nog ha i åtanke att Jvm levde rätt mycket "på nåder" hela efterkrigstiden - just ingenting fick kosta något. Inte ens i sb med hundraårsjublet 1956.