Olskroken (Järnvägspersonal)

av Eckerberg, Thursday, September 25, 2008, 16:01 (5664 dagar sedan)

Hejsan!

Kom att fundera lite över min mors morfar som stationsinspektor i Olskroken fram till hans pension i slutet på 30-talet.

Morsan visade mig ett gammalt foto på honom och hans kollegor taget inne på tågex, vad som slog mig var att det i rummet stod åtminstånde 4 st maskintelegrafer.
Min fråga är då: hur länge anväde man sig av maskintelegrafer i Olskroken?

Hur många linjer hade han att styra över?
Gick både BJ och SJ förbi Olskroken?, men jag antar att han var anställd hos SJ, för det ser bestämt ut att vara SJ vingar på uniformen.

Han skall trydligen ha jobbat som stationsskrivare i Bollnäs under 1900-talet för att sen under 1910-talet blivit förflyttad till Olskorken där han visst blivit stins, och eftersom han jobbade i Bollnäs innan vilket var SJ så antar jag att även Olskroken var en SJ station.

Vart låg Olskroken gamla stationshus, nån som kan ge en bra beskrivning.
Kanske till och med någon som har en bra bild på hur huset så ut exeriört?

Leonard Nyström hette han om någon undrar, ligger begravd på Östra begravingsplatsen om någon undrar.

Rälsningar Eckerberg

Olskroken - kartor m m

av Leif B, Thursday, September 25, 2008, 17:36 (5664 dagar sedan) @ Eckerberg

På [link=http://www.ekeving.se/p/gbg/index.html]Gunnar Ekevings hemsida[/link] kan du hitta en del svar på hur de olika banorna gått vid olika tidpunkter.

Olskroken

av Sune Nylén @, Thursday, September 25, 2008, 17:46 (5664 dagar sedan) @ Eckerberg

Nyström Johan Leonard RVO (Riddare Vasaorden) f 28 sept 1871 i Herrljunga vid SJ 88 knt 92 sts 02 fsts stinsx Bollnäs 09 Stins 3 kl Olskroken 14 2dra kl 17 kl 1B 29 1A 32 alla i Or. adr Göteborg Han efterträddes 1/10 36 av C F Grönberg, Sv Jvgmtr 1936 :-) Hälsningar Sune

Olskroken

av Eckerberg, Thursday, September 25, 2008, 21:52 (5664 dagar sedan) @ Sune Nylén

Var hittade Sune all denna information någonstans?:-)
Den vill jag ha en kopia på alt veta var jag hittar.

/Eckerberg

Olskroken

av Stefan Skoglund, Friday, September 26, 2008, 01:50 (5663 dagar sedan) @ Eckerberg

personalmatrikel för SJ 1936 års utgåva.

Själv har jag 1948 års där tex VGJ:s till SJ förflyttade ps finns med
liksom även personalen från BJ.

Olskroken

av Stefan Skoglund, Friday, September 26, 2008, 02:04 (5663 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

ett exempel från 1948 för en viss bana:
styrelsen:
ordf Wallenberg, Marcus bankdirektör
övriga i styrelsen: Sachs, Josef Ernst fd generalkonsul
Holm, Hans Theobald direktor
Söderberg, Ragnar Olof generalkonsul direktör
Julin, Richard bankdirektör
Norlin, Karl-Arvid direktör

Vd: Andersson, Josef Magnus f 3/12 00 i Ljusnarsbergs förs. Örebro län,
examen från Hässleholms tekn. skola 24, examen från Stockholms Tekniska Institut
hägre avd. 35

i boken finns de flesta i den administrativa ps liksom på trafiksidan
sedan finns det uppgifter om hur många tex maskinavd. hade fast anställda
liksom antalet banvakter, linjemontörer osv liksom verkstadsarbetare men inga
namn.

vilken bana har jag beskrivit nu ?

Olskroken

av Jöran Johansson, Friday, September 26, 2008, 09:14 (5663 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Stockholm - Saltsjöns järnväg, SSnJ

/Jöran

Olskroken

av Erik Samuelsson, Friday, September 26, 2008, 21:43 (5663 dagar sedan) @ Eckerberg

Hur länge gick det att gå av där? Har ett svagt minne från min barndom att ett tåg på väg mot centralstationen fått stopp i signalen vid Olskroken varpå ett antal rådiga personer inklusive mina föräldrar gick av där. Där fanns kvar plattformar. Jag är född 1975 så detta borde ha varit tidigt 80-tal. Vill minnas att detta tilltag inte var populärt men folk på väg hem tyckte det var smidigt.

Om jag inte minns alldeles fel så hade dåvarande E3an en signalreglerad korsning där så man kunde göra en vänstersväng upp mot Olskroken.

Kan detta stämma eller har man fantiserat ihop nått?

Olskroken

av Per Johansson, Thursday, April 22, 2010, 20:51 (5090 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Bättre sent svar än aldrig...

Fredag 13 juni 1980 stannade det sista tåget (Göteborg-Alingsås) där. Plattformen som användes av de tågen låg kvar in på 1990-talet.

Olskroken

av politeshoe, Wednesday, March 14, 2012, 09:38 (4398 dagar sedan) @ Eckerberg

Hej!

Jag läste din fråga om Johan Leonard Nyström. Jag håller på med
släktforskning och har hitta min farfar som föddes i Herrljunga 20/11 1877.
Han hade en bror som hette Johan Leonard Nyström född 28/9 1871 och död
28/11 1953 i Göteborg. Pappan hette Johannes Nyström och var stationskarl vid
SJ i Herrljunga.
Har du möjligen några uppgifter i anslutning till detta?

Claes Nyström
nystrom.claes@mail.com

Olskroken, telegrafin

av Kjell Aghult, Wednesday, March 14, 2012, 16:53 (4398 dagar sedan) @ Eckerberg

Morsan visade mig ett gammalt foto på honom och hans kollegor taget inne på tågex, vad som slog mig var att det i rummet stod åtminstånde 4 st maskintelegrafer.

Ursäkta, men Du menar nog morseapparater? Maskintelegraf används till maskinrummet på fartyg.

Min fråga är då: hur länge anväde man sig av maskintelegrafer i Olskroken?

BJ övergick till telefoni 1934. SJ hade gjort det senast 1929 (Då ny SJ Säo
började gälla). Enligt förljudande fanns länge en stark "morsefalang" vid privatbanorna: Telefonin skulle vålla hörfel, slarv etc. Det hjälpte inte att
SJ haft 13 års provtid. Kanske var det mer investeringen man gruvade sig för?

Hur många linjer hade han att styra över?

BJ hade från 1921 fyra telegraflinjer Lärje-Göteborg C. Av dem var först bara tre inkopplade till Olskroken stn. Men givetvis kan även den fjärde ha blivit det senare. Källa: BJ minnesskrift 1922.